• امروز : سه شنبه - ۴ اردیبهشت - ۱۴۰۳

رشد ۸۸ هزار واحدی شاخص کل بورس در آذر ماه/ رشد بورس شروع شد؟

  • 04 دی 1401 - 12:10
رشد ۸۸ هزار واحدی شاخص کل بورس در آذر ماه/ رشد بورس شروع شد؟

به گزارش خبرنگار مهر، شاخص کل آبان ماه را در جایگاه یک میلیون و ۴۰۸ هزار واحد به پایان رساند و در انتهای آذر ماه با رشدی خوب در جایگاه یک میلیون و ۴۹۶ هزار واحد ایستاد و توانست در این ماه رشدی معادل ۸۸ هزار واحدی را کسب کند.
اولین روز ماه آذر سه شنبه؛ واگرایی شاخص کل با شاخص هم وزن
شاخص کل روز ابتدایی ماه را با ریزش ۹۳۹ واحدی شاخص کل آغاز کرد، در جایگاه یک میلیون و ۴۰۷ هزار واحد قرار گرفت، شاخص هم وزن اما رشد ۱۰۰۰ واحدی را تجربه کرد، ارزش معاملات خرد در معاملات روز اول آذر به ۳,۲۲۸ میلیارد تومان رسید.
معاملات روز چهارشنبه؛ جابجایی لیدرهای بورس از خودرویی به بانکیشاخص کل در انتهای معاملات دومین روز آذر با رشد ۲۵۳۳ واحدی به جایگاه یک میلیون و ۴۱۰ هزار واحد رسید، اما نکته‌ای که در معاملات امروز مهم بوده، جابجایی تاثیرگذاران مثبت بر شاخص کل است که بعد از مدت‌ها نمادهایی از گروه بانکی بیشترین تأثیر را بر معاملات گذاشتند.
ارزش معاملات خرد ۳,۱۵۳ میلیارد تومان بود در پایان معاملات دومین روز آبان ماه، ۲۷۴ نماد مثبت و ۲۷۳ نماد منفی، ۵۷ نماد صف خرید، ۲۳ نماد صف فروش بودند.
رشد ۷ هزار واحدی شاخص کل در هفته اول معاملات آذربورس در هفته اول آذر ماه با رشد ۷ هزار واحدی نسبت به هفته گذشته به کار خود در معاملات روز چهارشنبه پایان داد تا کماکان کف سازی برای صعود ادامه داشته باشد. در معاملات هفته اول آذر ماه خودرویی‌ها به علت افزایش عرضه در بورس کالا و افزایش سوددهی توانستند با برآیندهای روزهای مثبت آینده از لحاظ بنیادی مثبت شوند، اما پالایشی‌ها با ریزش قیمت جهانی نفت برنت به ناحیه ۸۳ دلار در هر بشکه و کاهش کرک اسپرد به صورت ریزشی درآمدند.
ارزش معاملات خرد در اولین هفته آذر ماه نسبت به هفته قبل با ریزش مواجه بوده و از ۳,۱۰۰ میلیارد تومان به ۲,۸۰۰ میلیارد تومان رسید تا مشخص شود بورس برای صعود نیاز به پول هوشمند دارد.
ریزش ۱۵ هزار واحدی در هفته دوم معاملات
شاخص کل در پایان معاملات هفته دوم آذر با ریزش ۱۵ هزار واحدی به جایگاه یک میلیون و ۴۰۲ هزار و ۸۳۰ واحد رسید، این هفته، هفته خوب نمادهای کانه های فلزی بوده و بیشتر نمادهای گروه مانند کنور، کگل، ومعادن، کروی مثبت بودند. فلزات اساسی نیز روز خوبی را تجربه کرده و لیدرهای این گروه مانند فولاد و فملی توانستند بیشترین تأثیر مثبت را بر شاخص داشته باشند.
مثبت شدن شاخص کل هم وزن و واگرایی آن نسبت به شاخص کل نکته جالب معاملات هفته دوم آذر بود، در هفته‌های گذشته دلار توافقی با افزایش قیمت به محدوده ۳۴ هزار تومان رسیده و از این جهت می‌تواند سودسازی برخی از شرکت‌های بورسی که در بازار توافقی دلار را عرضه می‌کنند خبر خوبی باشد، البته افزایش نرخ نیمایی نیز می‌تواند سودسازی شرکت‌های کامودیتی محور را بیشتر کند.
رشد ۷۰ هزار واحدی در هفته سوم معاملاتشاخص کل بورس در معاملات این هفته با ۷۰ هزار واحد رشد مواجه شده و از جایگاه یک میلیون و ۴۰۲ هزار واحد در هفته قبل به یک میلیون و ۴۷۲ هزار واحد رسید، معاملات روز شنبه هفته سوم آذر همه اهالی بازار سرمایه را نگران کرد به یک باره شاهد ریزش ۱۹ هزار واحدی شاخص کل بوده و حمایت یک میلیون و ۴۰۰ هزار واحد را از دست رفته دیدند. اما در معاملات روز دوشنبه با رشد ۲۰ هزار واحدی توانست مقاومت‌ها را از میان بردارد. شاخص کل در این هفته با مقاومت یک میلیون و ۴۰۰ هزار واحدی مواجه بود. ارزش معاملات خرد در معاملات دوشنبه نیز ۴,۵۷۰ میلیارد تومان بوده که نسبت به روزهای قبل با افزایش قابل توجه ۱۵۰۰ میلیارد تومانی همراه شده است.
با افزایش قیمت دلار در سامانه نیما و رسیدن به قیمت بالای ۲۸ هزار تومان و احتمال افزایش سودآوری شرکت‌های کامودیتی، پالایشی و پتروشیمی بازار سرمایه این هفته شاخص کل توانست بازدهی بسیار عالی را کسب کند.
رشد ۲۴ هزار واحدی در معاملات هفته چهارمبازار سرمایه در هفته‌ای که گذشت با رشد ۲۴ هزار واحدی مواجه شده و از یک میلیون ۴۷۲ هزار واحد در انتهای معاملات دو هفته قبل به جایگاه یک میلیون و ۴۹۶ هزار واحد رسید. شاخص کل در پایان معاملات روز چهارشنبه ۳۰ آذر ماه، با رشد ۴۱۰۶ واحدی به جایگاه یک میلیون و ۴۹۶ هزار واحد رسید، شاخص کل توانست در این هفته مقاومت یک میلیون و ۵۰۰ هزار واحد را بشکند اما دوباره عقب نشینی کرد تا با نفس دیگر بتواند آن را بشکند.
بورس برای ادامه روند صعودی نیاز به تثبیت مؤلفه‌های بنیادی دارد و در صورت تثبیت مولفه‌ها می‌توان امید داشت تا انتهای سال بتواند مقاومت یک میلیون و ۶۰۰ هزار واحد را بشکند، البته با تشویق مؤلفه‌های بنیادی امکان دارد در دی ماه شاهد رشد خوب بورس و شکستن مقاومت تاریخی یک میلیون و ۶۰۰ هزار واحد به سمت بالا باشیم.
برآوردها نشان می‌دهد اعلام نرخ بهره ۲۳ درصدی توسط بانک مرکزی نتوانست جلوی سیل ورود پول به بازار سرمایه را بگیرد و برخی از فعالان و کارشناسان بازار سرمایه انتظار نرخ سودهای بالاتر از ۲۵ درصد و حتی ۲۸ درصد را داشتند و عدد ۲۳ را قبلاً نیز برخی از صندوق‌های با درآمد ثابت و بانک‌ها اجرایی کرده بودند. اگر دولت قصد نداشته باشد دوباره نرخ بهره را افزایش دهد نرخ بهره فعلی تهدیدی جدی برای بازار سرمایه نخواهد بود.

لینک کوتاه : https://kalannews.ir/?p=36297

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.