• امروز : پنج شنبه - ۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳

رزمایش نظامی، پاسخ پکن به «تبانی» آمریکا و تایوان

  • 24 مرداد 1401 - 13:10
رزمایش نظامی، پاسخ پکن به «تبانی» آمریکا و تایوان

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اسپوتنیک، وزارت دفاع چین سفر اخیر نمایندگان کنگره آمریکا به تایوان را به شدت محکوم و این اقدام واشنگتن را «نقض حاکمیت و تمامیت ارضی چین» توصیف کرد.
«وو کیان»، سخنگوی وزارت دفاع چین در بیانیه‌ای اعلام کرد: این (سفر مقامات آمریکا به تایوان) اصل «چین واحد» و مفاد سه بیانیه مشترک بین چین و آمریکا را به صورت جدی نقض می‌کند و ناقض حاکمیت و تمامیت ارضی چین است، پیام‌های اشتباه به جدایی‌طلبان تایوان ارسال می‌کند و فاش‌کننده چهره آمریکا به عنوان نابودگرِ صلح و ثبات در تنگه تایوان، است.
سخنگوی وزارت دفاع چین همچنین افزود در پاسخ به «تبانی تایپه و آمریکا»، ارتش آزادی‌بخش خلق چین دور جدیدی از رزمایش‌های مشترک در اطراف تایوان برگزار خواهد کرد.
به نوشته اسپوتنیک، پکن همچنین به واشنگتن و تایپه (تایوان) هشدار داد تلاش‌ها برای استفاده از این جزیره به منظور «کنترل چین» محکوم به شکست است.
در ادامه سیاست‌های تنش‌آفرین آمریکا در شرق آسیا، دیروز یک هیئت بلندپایه از نمایندگان کنگره آمریکا وارد تایوان شدند و با مقامات ارشد این جزیره دیدار و گفت‌وگو کردند. اقدامی که دولت چین بار دیگر آن را «بازی با آتش» نامید.
دور تازه افزایش تنش چین با تایوان و آمریکا با سفر جنجالی نانسی پلوسی آغاز شد. نانسی پلوسی، علی‌رغم اعتراض‌ها و هشدارهای مقامات چین ۱۱ مرداد وارد جزیره تایوان شد که به گفته مقامات چین، سفر او ناقض سیاست «چین واحد» است. پلوسی، اولین رئیس مجلس نمایندگان آمریکاست که در ۲۵ سال گذشته به تایوان سفر می‌کند. چین تایوان را بخشی از سرزمین و حاکمیت خود می‌داند و بر اساس اصل چین واحد، کشورهای جهان نباید روابط رسمی با مقامات تایوان برقرار کنند.
دولت چین ضمن اعمال برخی تحریم‌ها علیه تایوان و رئیس مجلس نمایندگان آمریکا اعلام کرد در پاسخ به سفر نانسی پلوسی به تایوان، پکن گفت‌وگوها با آمریکا در شماری از حوزه‌ها از جمله گفت‌وگوهای سطح بالای نظامی و گفت‌وگوها درباره تغییرات آب‌وهوایی را متوقف می‌کند. همچنین ارتش چین در واکنش به این اقدام تحریک‌آمیز واشنگتن از روز پنج‌شنبه رزمایش‌هایی را در اطراف آب‌های تایوان آغاز کرد که همچنان ادامه دارد.

لینک کوتاه : https://kalannews.ir/?p=27736

برچسب ها

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.