• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳

راه اندازی نخستین کلینیک سیار حیات وحش

  • 27 دی 1401 - 12:03
راه اندازی نخستین کلینیک سیار حیات وحش

به گزارش خبرگزاری مهر علی سلاجقه در حاشیه بازدید از روند رسیدگی به وضعیت حیات وحش در منطقه حفاظت شده ورجین همزمان با بارش برف بارش و برودت هوا در استان، از نخستین کلینیک سیار حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست استان تهران رونمایی کرد.
وی با اشاره به اینکه شاید در کمتر نقاط دنیا در مناطق خشک و نیمه خشکی مانند تهران اینگونه حیات وحش نزدیک به مناطق مسکونی و شهرها دیده شوند، افزود: خوشبختانه بسیاری از شهروندان حیات وحش را به عنوان بخشی از زندگی و چرخه حیات دانسته، شناخت کافی از حیات وحش داشته و در کنار محیط زیست به حفاظت از آنها کمک می‌کنند.
وی با بیان اینکه اصل کار حفاظت از حیات وحش کشور را محیط بانان انجام می‌دهند، گفت: در حدود ۳۷۵۰ محیط بان در کل کشور داریم، یعنی بالای ۵۰ درصد مجموعه محیط زیست کشور محیط بان هستند که این میزان نسبت به مساحت کشور و معیار جهانی بسیار ناچیز است.
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه سعی داریم در فرآیند جذب محیط بان، افراد را از جوامع محلی انتخاب کنیم، بیان داشت: امیدواریم دولت نیز در این خصوص نگاه ویژه ای داشته باشد تا بتوانیم حداقل تعداد محیط بانان را به دو برابر این عدد برسانیم.
تجهیزات محیط بانی بسیار مناسبی در اختیار پاسگاه‌ها قرار گرفته است
سلاجقه در ادامه با بیان اینکه حدود ۶۰۰ پاسگاه محیط بانی در کشور داریم که بعضاً به دلیل کمبود نیرو و تجهیزات، این پاسگاه‌ها خالی هستند، اظهار داشت: خوشبختانه امسال تجهیزات بسیار مناسبی فراهم شده و در اختیار پاسگاه‌ها قرار گرفته است.
وی با بیان اینکه لایحه حمایت از محیط بانان برای اصلاح به مجلس شورای اسلامی ارئه شده، تصریح کرد: امیدواریم در روند رسیدگی به این لایحه، مسائل و مشکلات محیط بانی بخوبی دیده شود و این قشر به حق و حقوقشان دست یابند و هم به آخرین فناوری‌های روز دنیا مجهز شوند تا بتوانند هم خود و هم طبیعت را بخوبی حفظ کنند.
سلاجقه در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر اینکه به تکثیر در اسارت گونه‌های در معرض خطر انقراض به شکل یک کار تحقیقاتی نگاه می‌کنیم و همکاران ما در بحث پرورش حیات وحش به نحو مطلوب عمل می‌کنند، افزود: در خصوص گونه‌هایی که تعدادشان مناسب است نیز محیط بانان ما علی رغم کمبود نیرو نسبت به استاندارد جهانی، با جان و دل از حیات وحش کشور حفاظت و صیانت می‌کنند.
شهرداری باید به تکالیف خود در خصوص ساماندهی سگ‌های بلاصاحب عمل کند
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در ادامه همچنین به آسیب سگ‌های بلاصاحب و ولگرد به گونه‌های حیات وحش در مناطق تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست اشاره داشت و گفت: مقدار هر چیزی از حد آستانه و معمول عبور کند مشکلاتی را بوجود خواهد آورد و در خصوص سگ‌ها نیز وضعیت به همین شکل است و شهرداری باید به تکالیف خود در این خصوص عمل کند.
سلاجقه در خصوص بازار خرید و فروش پرندگان زینتی خلیج در تهران نیز گفت: وجود این بازار غیرمجاز در قلب پایتخت، زیبنده نیست و با توجه به اینکه بعضاً گونه‌های غیر بومی نیز در این بازار خرید و فروش و قاچاق می‌شوند در صورت تکثیر و رهاسازی در طبیعت مشکلات محیط زیستی بدنبال خواهد داشت که امیدوارم همه دستگاه‌های مسئول در این زمینه همکاری داشته باشند تا تخلفات و قاچاق در این بازار جمع آوری شود.
مجمع خیرین محیط زیست تشکیل می‌شود
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در پایان سخنان خود با اشاره به اینکه در سازمان حفاظت محیط زیست مجمع خیرین در حال شکل گیری است و مراحل ثبت خود را می‌گذراند، خاطرنشان کرد: مانند آنچه که در بحث خیرین مدرسه سازی وجود دارد در تلاشیم مجمع خیرین محیط زیست را تشکیل دهیم تا شهروندان دوستدار محیط زیست و حیات وحش بتوانند کمک‌های نقدی و غیر نقدی خود را از طریق این مجمع برای محیط زیست کشور با نظارت سازمان هزینه کنند.
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در حاشیه این بازدید از کلینیک سیار امداد و نجات حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست استان تهران رونمایی و همچنین چندگونه حیات وحش را با همراهی دوستداران محیط زیست رهاسازی کرد و ضمن دیدار و گفتگوی صمیمانه با محیط بانان منطقه حفاظت شده ورجین در جریان آخرین وضعیت محیط زیست و حیات وحش این منطقه قرار گرفت.

لینک کوتاه : https://kalannews.ir/?p=37620

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.