• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳

راهکارهای وزیر نیرو برای احیای زاینده‌رود

  • 27 خرداد 1401 - 1:13
راهکارهای وزیر نیرو برای احیای زاینده‌رود

به گزارش خبرنگار مهر، علی‌اکبر محرابیان، شامگاه پنجشنبه در جلسه شورای اداری استان اصفهان اظهار داشت: در حوزه آب بیش از هشت هزار میلیارد تومان در سفر استانی به اصفهان اعتبار مصوب داریم که بالغ بر یک سوم اعتبارات کل سفر را شامل می‌شود که برای شبکه‌های آب شهری و روستایی، فاضلاب استان و غیره دیده شده است.

وی با اشاره به مسئله زاینده‌رود توضیح داد: چالش زاینده رود عبارت است از چهار حوزه کلان که اولین موضوع تغییرات اقلیمی و کاهش بارش‌ها در طول ادوار مختلف به ویژه در دهه اخیر بوده است که ما شاهد خشکسالی شدیدی در فلات مرکزی و حوزه آبریز زاینده رود بودیم. موضوع دوم افزایش چشمگیر تقاضا و بارگذاری در حوزه کشاورزی، شرب و صنعت است. نکته سوم به اضافه برداشت‌ها برمی‌گردد که ۱.۲ میلیارد متر مکعب از سفره‌های زیرزمینی زاینده رود برداشت شده و مشکلات متعددی نظیر نشست را شاهد هستیم. در نهایت عدم اجرای به موقع پروژه‌های عمرانی و آبی استان مشکل دیگری است که در حوزه زاینده‌رود وجود دارد.

وزیر نیرو افزود: از طرفی طرح‌هایی از دهه ۶۰ و ۷۰ در حرف و پروژه‌های نیمه تمام باقی مانده که یا رها شده و یا پیشرفت اندک داشته است. عدم تعادل به دلیل افزایش تقاضا و کمبود عرضه در زاینده رود دیده می‌شود که این عدم تعادل باعث بروز مشکلات بسیاری شده است.

تدوین برنامه جامع و یکپارچه حوزه زاینده رود اولین زنجیره راهکار است

محرابیان با اشاره به راهکارهای احیای زاینده‌رود تاکید کرد: تدوین برنامه جامع و یکپارچه حوزه زاینده رود اولین زنجیره راهکار است که در ماه‌های گذشته با بهره‌گیری از کارشناسان متعدد انجام شده و در حال حاضر در مرحله نظر خواهی از کارشناسان و اساتید دانشگاه است. در مرحله دوم اجرا و تأمین اعتبار طرح‌های نیمه تمام اهمیت دارد، این طرح‌ها اعتبار قابل توجهی می‌خواهد. زنده کردن زاینده رود در پی اجرای به موقع و سریع و پشتیبانی کامل این طرح‌ها است که عزم و اراده آن در دولت وجود دارد.

وی اصلاح الگوی کشت را برای احیای زاینده‌رود حیاتی دانست و گفت: تغییر نگاه به کشاورزی با بهره‌گیری از آبیاری مدرن و حرکت به سمت کشت‌های پر بازده باید انجام گیرد که تحقق آن نیاز به پشتیبانی تسهیلاتی از کشاورزان دارد.

وزیر نیرو درباره مصارف صنعتی تصریح کرد: همچنان شاهد مصرف آب توسط برخی صنایع از آب‌های جاری و زیر سطحی هستیم. باید در تخصیص‌ها بازنگری شود و استفاده از پساب‌ها و منابع آبی غیرمتعارف جز برنامه‌های وزارت نیرو برای صنایع است؛ همچنین لازم است روش آبیاری فضای سبز شهرهای حاشیه زاینده رود تغییر یابد.

طرح‌های حفاظتی حاشیه زاینده رود از مبدا تا انتها باید صورت گیرد

محرابیان خاطرنشان کرد: طرح‌های حفاظتی حاشیه زاینده رود از مبدا تا انتها باید صورت گیرد، با کلام و بیان نمی‌توان شاهد قطع برداشت‌های غیر مجاز بود. در اطراف رود باید سیستم‌هایی اجرا شود که برداشت غیر مجاز غیر ممکن شود. این مسئله در دنیا اجرا و تجربه شده است.

وی گفت: برای نجات زاینده رود تنها راه پیش روی انجام مجموعه اقدامات در یک برنامه زمان‌بندی و حساب شده و زنجیروار است. اگر مدل کوهرنگ سه را دنبال کنیم جز شکست هیچ به دنبال نخواهد داشت. اگر دل خوش کردیم به تخصیص کوهرنگ سه یا طرح‌های مشابه در طول زمان اجرا ده‌ها برابر تخصیص این آب را از دست دادیم. احیای زاینده رود عزم و پشتیبانی ملی می‌خواهد و در قالب اعتبارات بودجه غیر قابل انجام است و مشارکت سرمایه گذاران را می‌خواهد.

منبع : مهر

لینک کوتاه : https://kalannews.ir/?p=23782

برچسب ها

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.