• امروز : چهارشنبه - ۵ اردیبهشت - ۱۴۰۳

راهکارهای فدراسیون شطرنج برای جلوگیری از تغییر تابعیت شطرنجبازان

  • 07 مهر 1400 - 10:19
راهکارهای فدراسیون شطرنج برای جلوگیری از تغییر تابعیت شطرنجبازان

به گزارش خبرنگار مهر، مسابقات شطرنج «مسترز» شارجه در حالی سه روز پیش با قهرمانی محمد امین طباطبایی به پایان رسید که پرهام مقصودلو در همین رقابت ها با عبور از ریتینگ ۲۷۰۰، به عنوان «سوپر استاد بزرگی» دست یافت.

مقصودلو دومین اما تنها شطرنجباز ایرانی به حساب می آید که در حال حاضر این عنوان نادر در شطرنج جهان را در اختیار گرفته است چراکه پیش از این علیرضا فیروزجا به عنوان سوپر استاد بزرگی دست یافته بود اما وی با اقدامی که برای تغییر تابعیت داد از فهرست شطرنجبازان ایران خارج شد.

البته حسن تامینی رئیس فدراسیون شطرنج تاکید دارد که حمایت از شطرنجبازان و مهیا کردن شرایط مناسب برای آنها محور اصلی فعالیت هایش در این فدراسیون است به طوری که از این پس فکر خروج از ایران و بازی کردن زیر پرچم کشور دیگر به ذهن شطرنجبازان حتی خطور هم نکند.

وی در گفتگو با خبرنگار مهر، با تاکید بر نتایج قابل توجهی که شطرنجبازان در مسابقات مسترز شارجه به دست آوردند، خاطرنشان کرد: محمد امین طباطبایی در حالی قهرمان این رقابت ها شد که دو ماه پیش در مسابقات جهانی روسیه هم تا مرحله یک چهارم پیش رفت و در جمع هشت بازیکن برتر قرار گرفت. طباطبایی با قهرمانی خود بر عملکرد خوبش در سوچی صحه گذاشت.

رئیس فدراسیون شطرنج تاکید کرد: عنوان سوپر استاد بزرگی که مقصودلو به آن دست یافت هم افتخار کمی نیست، کمتر شطرنجبازی در جهان موفق به کسب این عنوان شده است و حالا پرهام در کنار این تعداد اندک قرار گرفته است. البته شطرنج ایران پیش از این فیروزجا را هم به عنوان سوپر استاد بزرگی در اختیار داشت که متاسفانه او را از دست داد اما از این پس شاهد چنین رفتن هایی در شطرنج ایران نخواهیم بود.

تامینی در پاسخ به این پرسش که «برای عدم تکرار تغییر تابعیت ها و حفظ همه شطرنجبازان چه ضمانتی وجود دارد؟» گفت: طوری از شطرنجبازان حمایت می کنیم و شرایط لازم برای رشد وترقی را برای‌شان مهیا خواهیم کرد که اصلا فکر رفتن و بازی در کشور دیگر حتی به ذهن‌شان هم خطور نکند. این وظیفه ذاتی فدراسیون است که مبنای کارمان برای شروع فعالیت ها هم بود اما در عین حال برای ادامه آن به کمک دیگر نهادها مانند وزارت ورزش هم نیاز داریم.

وی تصریح کرد: فدراسیون شطرنج تا آنجا در که توان داشته باشد در مورد شطرنجبازان، حمایت از آنها، اعزام‌های‌شان و … کوتاهی نخواهد کرد و حتی المقدور شرایط را به بهترین نحو مطلوب برای آنها مهیا خواهد کرد اما واقعیت این است که بودجه فدراسیون پاسخگوی تمام نیازها و برنامه ها نیست به همین دلیل از بخش خصوصی کمک می گیریم اما در عین حال به همراهی و حمایت بخش های دولتی مانند وزارت ورزش هم نیاز داریم. خوشبختانه در دیداری که با وزیر ورزش داشتم، ایشان علاقمند به شطرنج و برنامه های این رشته نشان دادند. امیدوارم این حمایت ها در عمل هم وجود داشته باشد به خصوص که برنامه های شطرنج خیلی گسترده است.

رئیس فدراسیون شطرنج تاکید کرد: در هر صورت اینکه تلاش این فدراسیون مهیا کردن بهترین شرایط ممکن برای شطرنجبازان است تا بتوانیم همه آنها را در فهرست بازیکنان خود حفظ کنیم در رویدادهای معتبر از توان و تجربه‌شان برای کسب نتیجه بهره ببریم نه اینکه تماشاگر موفقیت آنها برای دیگر کشورها باشیم. تا به امروز هم نتیجه لازم از این هدف و برنامه را گرفتیم. به جز نتایجی که بازیکنان در مسابقات مسترز به دست آوردند، در مسابقات جهانی هم شاهد نتایجی بودیم که شطرنج ایران به خود ندیده بود.

وی در همین زمینه یادآور شد: در سوچی، پویا ایدنی و سارا خادم الشریعه برای نخستین بار تا مرحله چهارم مسابقات جهانی پیش رفتند، اتفاقی که تاکنون در شطرنج ایران رخ نداده بود. در همین رقابت ها طباطبایی هم در جمه هشت بازیکن برتر قرار گرفت. این موفقیت ها در تاریخ شطرنج ایران کم سابقه بوده است.

تامینی تاکید کرد: در هر صورت به گونه ای برنامه ها را پیش خواهیم برد که تمام شطرنجبازان انگیزه لازم را داشته باشند نه اینکه تغییر تابعیت آنها را شاهد باشیم. در همین زمینه به این فکر هستیم که با توجه به در پیش بودن بازی های آسیایی مربی خارجی برای شطرنجبازان جذب کنیم. مقدمات کار فراهم شده و گزینه مورد نظر را هم با نظر خود شطرنجبازان جذب خواهیم کرد.

منبع : مهر

لینک کوتاه : https://kalannews.ir/?p=7359

برچسب ها

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.