• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳

راهنمای سرمایه گذاری در بورس

  • 07 دی 1400 - 11:39
راهنمای سرمایه گذاری در بورس

آموزش ورود به بورس شامل دو مرحله «راهنمای ثبت نام دریافت کد بورسی و کد معاملاتی» و «راهنمای سرمایه گذاری در بورس» است. مرحله اول روال چندان پیچیده‌ای ندارد و برای هر کاربر تنها یک بار طی می‌شود. اما مرحله دوم یعنی انجام سرمایه گذاری با هدف کسب سود، کمی پیچیده به نظر می‌آید. دقت کنید که این پیچیدگی، مانعی برای سرمایه‌ گذاری در بورس نیست، بلکه به تفاوت بازار بورس با سایر بازارهای سرمایه‌گذاری در ایران اشاره دارد. اغلب ما با بازارهایی مانند ملک، طلا، ارز و… آشنا هستیم و اگرچه فعالیتی در این بازارها نداشته باشیم، اما ساز و کارشان تا حدودی برایمان قابل درک است. اما بورس به دلیل قدمت کمتر و ساز و کار متفاوت، کمی پیچیده به نظر می‌آید. در ادامه این مطلب، هر دو مرحله «آموزش ورود به بورس» شامل «ثبت نام دریافت کد بورسی و کد معاملاتی» و «راهنمای سرمایه گذاری در بورس» را توضیح می‌دهیم.

کد بورسی چیست؟

قبل از شروع مرحله اول آموزش ورود به بورس (یعنی دریافت کد بورسی و کد معاملاتی)، باید بدانیم کد بورسی چیست و از طرف چه سازمانی صادر می‌شود؟

کد بورسی شناسه‌ای منحصر به فرد، متشکل از سه حرف در نام خانوادگی و پنج عدد تصادفی است که برای هر کاربر تنها یک بار و از طریق سامانه سجام صادر می‌شود. همه معامله‌گران بازار سرمایه از طریق این کد قابل شناسایی‌ هستند و اطلاعات هویتی، ارتباطی، مالی، بانکی و… آنها در یک بانک اطلاعاتی جامع، تحت نظارت سازمان بورس و اوراق بهادار ذخیره می‌شود. این بانک اطلاعاتی مدام در حال به‌روزرسانی است، بنابراین هر معامله سهام، خرید و فروش در بازار سرمایه و… را ثبت می‌کند و بدین ترتیب احتمال پول‌شویی، خطا و کلاه‌برداری در بازار سرمایه به حداقل می‌رسد. همه افراد برای دریافت کد بورسی ملزم به ثبت نام در سامانه سجام و انجام احراز هویت هستند. این مراحل در ادامه توضیح داده خواهد شد.

کد معاملاتی چیست؟

اغلب افراد تفاوت بین کدهای بورسی و معاملاتی را نمی‌دانند و تصور می‌کنند که یک کد، با دو اصطلاح «بورسی» و «معاملاتی» شناسایی می‌شود. اما این تصور صحیح نیست و ماهیت دو کد مذکور با یکدیگر تفاوت دارد. مفهوم کد بورسی را در بخش قبل توضیح دادیم، حال باید ببینیم که کد معاملاتی چیست؟

پس از دریافت کد بورسی شما می‌توانید معاملات خود را در بازار سهام آغاز کنید. اما این خرید و فروش در چه سامانه‌ای انجام می‌شود و ناشران سهام، چگونه اوراق خود را در بازار منتشر می‌کنند؟ کارگزاری‌ها نهادی واسط بین ناشرین سهام و معامله‌گران هستند که زیر نظر سازمان بورس فعالیت می‌کنند. هر کارگزار بورسی یک «سامانه معاملاتی» در اختیار کاربران می‌گذارد و افراد برای انجام معاملات از طریق آن، باید در کارگزاری ثبت نام و کد معاملاتی دریافت کنند.

بنابراین کد معاملاتی شناسه‌ای منحصر به فرد است که از طرف کارگزار صادر می‌شود و اگر فردی تمایل داشته باشد از طریق سامانه معاملاتی چند کارگزار مدیریت دارایی را انجام دهد، باید از همه آنها به صورت جداگانه «کد معاملاتی» دریافت کند. البته معمولا کارگزاری‌ها خدمات دیگری مانند: دوره‌های آموزش ورود به بورس، سبدگردانی اختصاصی و… هم ارائه می‌دهند.

آموزش ورود به بورس

حال که تفاوت بین کد معاملاتی و کد بورسی را متوجه شدیم، به سراغ مرحله اول آموزش ورود به بورس، یعنی دریافت این کدها می‌رویم.

در حالت کلی برای دریافت هر کد، شما باید در سامانه مربوطه (سجام و کارگزاری) ثبت نام کنید. این ثبت نام شامل تکمیل فرم‌ها، پرداخت هزینه و انجام احراز می‌شود. البته کارگزاری آگاه با هدف تسهیل فرآیند، امکان ثبت نام به صورت هم‌زمان و رایگان را در این سامانه‌ها فراهم کرده است. برای این منظور به آدرس ex.agah.com مراجعه و رو عبارت «ثبت نام دریافت کد بورسی» کلیک کنید.

ابتدا کد ملی و شماره تماس از شما دریافت خواهد شد و سپس باید فرم‌های مربوط به اطلاعات هویتی، ارتباطی، مالی و بانکی تکمیل کنید. با یک بار تکمیل فرم‌ها، اطلاعات برای هر دو نهاد کارگزاری آگاه و سجام به ثبت می‌رسد. همچنین هزینه ثبت نام شما در سجام، از طرف کارگزاری آگاه پرداخت می‌شود. پس از چند روز و تایید اطلاعات، پیامکی با محتوای «کد پیگیری» دریافت می‌کنید که احراز هویت از طریق آن انجام می‌شود.  

برای انجام احراز هویت به صورت غیر حضوری، نرم‌افزار آساتریدر را نصب و روی عبارت «احراز هویت الکترونیک» کلیک کنید. کد ملی و کد پیگیری از شما دریافت خواهد شد، سپس با طی چند مرحله، ثبت تصویر از چهره و دریافت نمونه امضا، احراز هویت تکمیل می‌شود. بعد از چند روز، کد بورسی و کد معاملاتی را در دو پیامک مجزا دریافت می‌کنید و می‌توانید سرمایه گذاری در بورس را آغاز کنید.

سرمایه گذاری در بورس

مرحله دوم آموزش ورود به بورس، مربوط به آموزش خرید و فروش سهام، تعیین استراتژی برای مدیریت دارایی و کسب سود از بازار است که در مجموع با عنوان «راهنمای سرمایه گذاری در بورس» شناخته می‌شود.

برای انجام معامله در بازار بورس، قوانین ثابتی وجود دارد که با رعایت آنها می‌توانید معاملات خود را آغاز کنید. مثلا ساعت معاملاتی، حداقل سرمایه برای ثبت خرید، وضعیت سهم که مشخص می‌کند در این لحظه امکان معاملات آن وجود دارد یا خیر و مجموعه‌ای از این قوانین که به راحتی قابل درک هستند. اما موضوع مهم، یادگیری تکنیک‌هایی است که می‌تواند ما را به سود برساند. تکنیک‌هایی برای تشخیص سهام سودده، کشف زمان مناسب برای انجام هر معامله، تخمین ریسک و بازده، تعیین حد سود و زیان در سهام مختلف، تعیین افق زمانی و بسیاری موارد دیگر که با آموختن آنها می‌توانیم معامله‌گری حرفه‌ای باشیم.

آموزش سرمایه‌ گذاری در بورس

آموزش سرمایه گذاری در بورس به روش‌های مختلفی انجام می‌شود. مثلا افرادی که از دانش مالی و اقتصادی خوبی برخوردار هستند، با مطالعه کتب، مقالات و استفاده از ویدئوهای آموزشی به راحتی می‌توانند مهارت‌های بورسی را بیاموزند. اما روش بهتر که برای عموم افراد پیشنهاد می‌شود، شرکت در دوره‌های آموزش ورود به بورس است. در این دوره‌ها از تکنیک‌های ساده و مقدماتی تا مهارت‌های تخصصی مثل تحلیل تکنیکال و تحلیل بنیادی آموزش داده می‌شود.

با شرکت در اولین دوره آموزش ورود به بورس، شما می‌توانید سرمایه‌گذاری را آغاز کنید. سپس با یادگیری مهارت‌های تخصصی، مبلغ سرمایه را افزایش می‌دهید و سود بیشتری کسب می‌کنید. همچنین برخی از نهادهای آموزشی مانند باشگاه مشتریان آگاه، پس از اتمام دوره‌ها مدرک معتبری ارائه می‌دهند که قابل ارائه به سازمان‌های دیگر و قابل استعلام است.

سخن آخر

در این مطلب قدم‌های اصلی برای ورود به بازار بورس را بررسی کردیم. این قدم‌ها اگرچه ساده به نظر می‌آیند، اما گام‌های بنیادی هستند که همه معامله‌گران حرفه‌ای آن را پشت سر گذاشته‌اند. همه ما با طی مراحل آموزش ورود به بورس می‌توانیم یک معامله‌گر حرفه‌ای باشیم. کافیست بدون عجله، با مطالعه مجموعه‌های راهنمای سرمایه گذاری در بورس و شرکت دوره‌های آموزشی، دانش خود را تکمیل و هم‌زمان به انجام معاملات بپردازیم.

لینک کوتاه : https://kalannews.ir/?p=13622

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.