• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳

راهنمای خرید دوربین مداربسته

  • 29 تیر 1401 - 10:53
راهنمای خرید دوربین مداربسته

امروزه مسأله­ امنیت یکی از مهم­ترین مسائل در زندگی انسان­هاست و برای ایجاد امنیت راه­کارهای زیادی از جمله استخدام نگهبان، استفاده از سگ، دزدگیرها، انواع قفل­ها و… به ­کار گرفته­ شده ­اند. یکی از کم هزینه ­ترین راه­کارها استفاده از دوربین­ های مداربسته است. دوربین مدار بسته ( Closed-circuit Television یا CCTV ) سیستمی است که به افراد این اجازه را می­ دهد از تمام وقایعی که در محیط مورد نظرشان اتفاق می­افتد اطلاع پیدا کنند و آن­ها را تحت کنترل داشته باشند. این فناوری سال­های زیادی است که وجود دارد و اکنون پیشرفت­ های زیادی در آن صورت گرفته که درارائه­ شواهد و دستگیری خلافکاران به­ طور چشمگیری تأثیرگذار می­باشد.

مطمئناً قبل از خرید و تهیه­ یک دوربین مداربسته سوالاتی در ذهن افراد بوجود خواهد آمد در اینصورت لازم است تا قبل از خرید دوربین مداربسته ، هم در مورد چگونگی انتخاب و هم در مورد نصب مناسب آن، اطلاعات لازم به آن­ها ارائه شود. انواع مختلفی از دوربین­ های مداربسته در بازار وجود دارند که هرکدام دارای ویژگی­های خاص خودشان هستند. یک دوربین مداربسته خوب باید بدون توجه به شرایط آب ­وهوایی، نور یا زمان ، تصاویر واقعی را در اختیار کاربر خود قرار دهد. بنابراین مشاوره گرفتن در مورد خرید دوربین مداربسته اهمیت زیادی دارد. همچنین در نتیجه­ تنوع زیاد محصولات موجود در بازار ، تصمیم بر این­که در نهایت کدام نوع از دوربین مناسب شرایط خریدار می­باشد، امری بسیار مهم است که تنها با مشاوره با کارشناسان و نصابان حرفه ­ای می­تواند درست انجام گیرد.

 نکاتی که پیش از خرید دوربین مدار بسته باید درنظر گرفت

– دزدگیر­به همراه دوربین مداربسته؛ چون دوربین مداربسته نمی­تواند از وقوع جرم پیشگیری کند، استفاده از سیستم دزدگیر در کنار دوربین مداربسته می­تواند تأثیر زیادی درکاهش وقوع جرم داشته باشد.

– مشکلات قانونی دوربین مداربسته؛ نصب دوربین­های مداربسته در محیط­ های مشاع (راهروها، راه­پله­ها،آسانسور، حیاط)درساختمان­های مسکونی، نیازمند جلب رضایت تمام اهالی ساختمان است تا به حریم شخصی افراد تجاوز نشود.

– در نظرگرفتن فضای مناسب برای نصب دوربین­ ها برای پوشش­ دهی کامل و مناسب محیطی که قرار است دوربین درآن­جا جاگذاری شود.

– نوع و مدل دوربین با کارائی که ازآن انتظار می­ رود بسیار مهم است. تعیین نحوه­ بررسی تصاویر ویدیوئی بوسیله­ گوشی یا در اتاق کنترل ، با کامپیوتر ویا بوسیله­ لپ­تاپ شخصی.

– هزینه ­های جانبی دوربین مداربسته شامل کابل کشی، تجهیزات مانیتورینگ، منبع تغذیه­ دوربین، اینترنت و نگهداری ازآن بعد از نصب، باید در نظر گرفته شود.

– تعیین مکان و فضای مناسب جهت ضبط تصاویرتوسط دوربین­ها بر اساس تعداد آن­ها، کیفیت تصاویری که ارائه می­کنند و مدت زمانی که لازم است تصاویر آرشیو شوند.

– راه­ کارهای صحیح نگهداری از دوربین­ها بعد از نصب آن­ها.

– قیمت دوربین­ های مداربسته.

 شرکت­های  ارائه کننده­ خدمات دوربین ­های مداربسته هستند جهت بررسی دوره ­ای و پشتیبانی.

– شرکت­های تولید کننده­ دوربین­های مداربسته.

برندها و شرکت های مختلفی در دنیا به عنوان تولید کننده دوربین مدار بسته و تجهیزات نظارتی شناخته می شوند. در حال حاضر رتبه اول تولید و صادرات این محصولات در کل دنیا به شرکت هایک ویژن در کشور چین اختصاص دارد و این شرکت محصولات خود را به بیش از صد کشور جهان از جمله ایران صادر می کند. فروشگاه های زنجیره این تیام الکترونیک نمایندگی برند هایک ویژن در ایران هستند و شما می توانید به وبسایت این شرکت مراجعه کرده و دوربین مدار بسته هایک ویژن را با نازل ترین قیمت بازار خریداری کنید. 

چگونگی کارکرد دوربین مداربسته

دوربین­های مداربسته با کمک دستگاه ضبط ­کننده­ی تصاویر، در یک صفحه نمایش به کاربر خود این امکان را می­دهد تا هر تغییر یا اتفاقی را در محیط موردنظر مشاهده کرده و آن را برای بازبینی­های بعدی ضبط کند تا بتواند به­راحتی آن را در دسترس داشته باشد.

خرید دوربین مداربسته

به­ طور کلی برای خرید یک دوربین مداربسته مناسب لازم است چند نکته اساسی را در نظر گرفت، به این دلیل که دوربین مداربسته  یک سیستم است که دارای اجزاء دیگری نیز می­ باشد. مانند دستگاه ضبط کننده تصاویر، هارد و… برای این­که یک سیستم نظارتی کامل داشته باشیم با هر جزء آن­را با آگاهی و دقت انتخاب کنیم. از مهم­ترین ویژگی­های یک دوربین مداربسته که در هنگام خرید باید به آن دقت کرد می توان به موارد زیر اشاره داشت: 

۱-تکنولوژی بکار رفته در دوربین مداربسته

۲-کیفیت دوربین مداربسته

۳-قابلیت دید در شب دوربین مداربسته

۴- لنز بکاررفته در دوربین مداربسته

انواع دوربین مدار بسته

-دوربین­های مداربسته­ی آنالوگ

-دوربین­های مداربسته تحت شبکه

– دوربین­های آنالوگ نسل قدیمی­تر دوربین مداربسته می­باشند که قیمت پایین­تری نسبت به نسل جدید دارند. در این نوع از دوربین­ها کیفیت و رزولوشن تصاویر ارائه شده محدود می­­باشد. کابرانی که به­دنبال یک سیستم ارزان و غیرضروری هستند، می­توانند از این دوربین­ها استفاده کنند. این دوربین­ها تصاویر را به شکل آنالوگ، تصویربرداری می­کنند و سیگنال آنالوگ را با کابل کواکسیکال انتقال می­دهد. دوربین­مداربسته­ی آنالوگ با کابل کواکسیکال به DVR نصب می­شود و دستگاه DVR سیگنال­های دریافت شده را به سیگنال دیجیتال تبدیل می­کندو آن­ها را ذخیره می­کند. کابل­های کواکسیکال معمولاً در پروژه­های نه چندان بزرگ مورد استفاده قرار می­گیرند مانند منازل، حیاط، انباری، کارگاه­ها، مدارس، دفاترکار و اماکنی که تعداد دوربین­های زیادی ندارند. می­توان جهت کاهش هزینه­ها از دوربین­های آنالوگ که روی بستر کابل­های کواکسیکال سوار ­می­شوند استفاده کرد.

– دوربین­های مداربسته­ی تحت شبکه(IP)

دوربین­های مداربسته­ی تحت شبکه نسل جدید دوربین­های هستند که از لحاظ ویژگی­های خاص و کارائی بر دوربین­های آنالوگ برتری دارند. اما به دلیل این خصوصیات برتر، دارای قیمت بالاتری نسبت به آن­ها هستند. کیفیت تصاویر در دوربین­های مداربسته شبکه نسبت به دوربین­های آنالوگ خیلی بالاتر است و این نکته را نباید فراموش کرد که هزینه­ها و پیچیدگی­های بیشتری نیز نسبت به آن­ها دارند. دوربین­های مداربسته تحت شبکه برای کنترل و مدیریت تصاویر باید به دستگاه NVR متصل باشند. این دستگاه تصاویر ارسالی را بوسیله­ی کابل شبکه دریافت و امکان ذخیره­ی و مدیریت آن­ها را فراهم می­کند.

مزایای دوربین­های مداربسته شبکه

-کابل کشی کمتر

– نصب آسان­تر

– امکان ضبط تصاویر در نقاط مختلف

– ضبط تصاویر با رزولوشن و پهنای باند بالاتر

– امکان ارتقاء سیستم

– دوربین مداربسته در دونوع باسیم و بی­سیم

– قابلیت دسترسی ازراه دور

 نکته پایانی: هر دوربین مداربسته جمعاً دارای یک­سری ویژگی­ها و شرایط خاص در کار است که معمولاً در بخش مشخصات یا کاتالوگ همراه هر محصول کامل و جامع درمورد آن توضیح داده شده است. از این رو می توان با شناخت این ویژگی ها دوربین مورد نظر خود را با توجه به نوع کاربری مشخص کرد. کلام آخر این­که برای خرید تجهیزات نظارتی و امنیتی دوربین­های مداربسته باید میزان اهمیت فضای مورد نظربرای تصویربرداری ازآن در نظرگرفته شود  و در کنارآن امکانات مورد نیازی که باید دریک سیستم دوربین مداربسته وجود داشته باشد را پیش­بینی کرد. تا براساس بودجه­ای که برای این کار درتعیین شده اقدام به انتخاب و خرید مناسب­ترین دوربین مداربسته مورد نیاز کرد.

لینک کوتاه : https://kalannews.ir/?p=26041

برچسب ها

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.