• امروز : پنج شنبه - ۳۰ فروردین - ۱۴۰۳

دوومیدانی در سال ۱۴۰۰؛ بدون دستاورد!

  • 09 فروردین 1401 - 12:46
دوومیدانی در سال ۱۴۰۰؛ بدون دستاورد!

به گزارش ایسنا، دوومیدانی به عنوان ورزش مادر و پایه که دارای مدال‌های زیادی در میادین بین‌المللی و جهانی است در سال ۱۴۰۰ هم دست خالی ماند و نه تنها به کسب مدال‌های مهم نزدیک نشد بلکه در میادین مهمی چون المپیک و قهرمانی جهان نتایج ضعیفی رقم خورد. 

از سرقت کفش تا سر خوردن در جام امام رضا(ع)

مسابقات بین‌المللی جام امام رضا در آغاز سال ۱۴۰۰ با حضور ۹ کشور خارجی و چند تیم از ایران برگزار شد و با قهرمانی عراق به پایان رسید. این مسابقات حاشیه‌هایی هم داشت؛ حسن تفتیان، سریع‌ترین مرد ایران پس از دومی در دوی ۱۰۰ متر مدعی شد قبل از شروع مسابقه کفش‌هایش را دزدیدند و مجبور شده با کفش ۸۰۰ متر مسابقه بدهد و دلیل اول نشدنش را به این موضوع ربط داد. البته فدراسیون این ادعا را تکذیب کرد. علاوه بر این دایره پرتاب وزنه هم حاشیه‌ساز شد و تعادل چند ورزشکار را برهم زد که موجب انتقادشان شد. یکی دیگر از صحنه‌های جالب این مسابقات حضور تعداد پرنده در پیست هنگام برگزاری مسابقه دوی ۵ هزار متر و تلاش عوامل برگزاری برای دور کردن آنها بود. 

دوومیدانی در سال ۱۴۰۰؛ بدون دستاورد!

وسوسه المپیک مهمتر از اعتبار دوومیدانی

احسان حدادی قهرمان پرتاب دیسک آسیا که از ۲۱ بهمن ۱۳۹۹ به آمریکا اعزام شده بود تا خود را برای حضور در المپیک توکیو آماده کند پس از مدتی مصدومیتش از ناحیه دیسک کمر را مطرح کرد و پس از مدتی بالاخره ۲۱ خرداد ماه ۱۴۰۰ برای پیگیری درمان خود به ایران برگشت. هر چند تعدادی از پیشکسوتان و کارشناسان این رشته معتقد بودند حدادی درصورتی که آماده نباشد به المپیک نمی‌رود اما وسوسه چهارمین حضور در المپیک باعث شد تا حدادی با اینکه در ایران رکوردی کمتر ۵۸ متر را ثبت می‌کرد به المپیک برود. 

دوومیدانی در سال ۱۴۰۰؛ بدون دستاورد!

لابی‌های پشت پرده برای سهمیه المپیک

یکی از حاشیه‌ساز ترین اتفاقات دوومیدانی در سالی که گذشت کسب سهمیه المپیک توسط فرزانه فصیحی دونده ۱۰۰ متر ایران بود. او از طریق سهمیه یونیورسالیتی راهی المپیک شد. مطابق با این قانون اگر کشوری مثلا در بخش زنان یا مردان هیچ سهمیه‌ای نگرفته، کمیته ملی المپیک کشورها می‌توانند برای یک نفر(که بهترین نفر رنکینگ کشور در ماده تخصصی‌اش باشد) درخواست سهمیه بدهد. در نتیجه برای کسب این سهمیه ریحانه مبینی رکورددار پرش طول که رکورد ۴۵ ساله این ماده را شکست و شرایط خوبی داشت نیز شانس داشت اما به نظر رسید افرادی خارج از فدراسیون برای این سهمیه تصمیم‌گرفتند و گویا هاشم صیامی به عنوان رئیس فدراسیون در جریان این ماجرا نبود.

دوومیدانی در سال ۱۴۰۰؛ بدون دستاورد!

اهمال‌کاری بزرگ 

مهدی پیرجهان دونده ۴۰۰ متر ایران از طریق رنکینگ موفق شد سهمیه المپیک توکیو را به دست بیاورد اما چند روز قبل از اعزام تست کرونای این ورزشکار مثبت اعلام شد و المپیک را از دست داد. در این زمینه به فدراسیون انتقاد شد که چرا شرایط ایزوله‌تری را برای پیرجهان فراهم نکرد تا به کرونا مبتلا نشود. 

از طرفی دیگر یکی از نکات قابل توجه در این زمینه اعزام مربی پیرجهان به المپیک بود. ایوب دادروان مربی مهدی پیرجهان بود که در لیست نفرات اعزامی قرار گرفت، با مثبت شدن تست پیرجهان انتظار بر این بود که دادروان نیز اعزام نشود اما او بدون شاگردش به توکیو رفت.

دوومیدانی در سال ۱۴۰۰؛ بدون دستاورد!

حذف شده‌های پرمدعا 

در حالی که سه نماینده دوومیدانی ایران ماه‌ها در اردوی خارجی حضور داشتند اما در جریان بازی‌های توکیو عملکرد خوبی از خود به  نمایش نگذاشتند.

ابتدا فرزانه فصیحی در مرحله پیش مقدماتی، اول گروه خود شد و به دور مقدماتی صعود کرد اما در این مرحله در گروه هشت نفره خود هشتم شد و در مجموع هم بین ۵۴ ورزشکار در رتبه ۵۰ قرار گرفت. 

سپس احسان حدادی رقابت خود را آغاز کرد. در گروه A  رکورد ۵۸.۹۸ متر را ثبت کرد که بین ۱۶ نفر چهاردهم شد و حتی به فینال نزدیک هم نشد. او در رده‌بندی نهایی هم بین ۳۲ ورزشکار در جایگاه ۲۶ قرار گرفت.

حدادی پس از این ناکامی گفت: به احترام المپیک آمدم و الان هم خیلی ناراحت نیستم. او مدتی بعد از رنکینگ فدراسیون جهانی هم خارج شد. 

در ادامه حسن تفتیان در ماده ۱۰۰ متر به رقابت پرداخت. او با ثبت زمان ۱۰.۱۹ ثانیه در گروه خود چهارم شد و به نیمه‌نهایی نرسید. در رده‌بندی نهایی هم بین ۵۹ ورزشکار در جایگاه ۲۸ قرار گرفت. 

دوومیدانی در سال ۱۴۰۰؛ بدون دستاورد!

دست خالی جوانان در قهرمانی جهان/ سهمیه تاریخی محروقی

 ۹ ورزشکار جوان ایران موفق به کسب سهمیه قهرمانی جهان جوانان شدند که در بین آنها سهمیه مهلا محروقی در پرتاب دیسک تاریخی بود چرا که او برای اولین بار در تاریخ دوومیدانی زنان ایران سهمیه حضور در مسابقات قهرمانی جهان جوانان را کسب کند. 

۹ ورزشکار ایران در قهرمانی جهان  موفق به کسب مدال نشدند و دست خالی به کشور بازگشتند. 

دوومیدانی در سال ۱۴۰۰؛ بدون دستاورد!

دست‌انداز فدراسیون در راه اردوهای خارجی 

یکی از تصمیمات مهمی که فدراسیون دوومیدانی گرفت مربوط به اردوهای خارجی ورزشکاران بود. براین اساس فدراسیون اعلام کرد پرداختی به ورزشکاران برای برگزاری اردوی برون مرزی تنها بر اساس هزینه‌ای است که با توجه به سطح بندی آنها، برای اردوهای داخلی‌شان در نظر گرفته شده است و مابقی هزینه را باید از طریق اسپانسر و یا به صورت شخصی تامین کنند.

دوومیدانی در سال ۱۴۰۰؛ بدون دستاورد!

تفکیک تمرین زنان و مردان 

فدراسیون دوومیدانی در اواخر سال ۱۴۰۰ جدول زمان‌بندی تمرینی را به ورزشکاران و مربیان این رشته ابلاغ کرد که تنها مطابق با آن حق حضور و تمرین در ورزشگاه آفتاب انقلاب، تنها سایت تخصصی دوومیدانی کشور را دارند. در این راستا برای ممانعت از تمرین مرد و زن در کنار یکدیگر، جدولی طراحی کرد که تمرینات ورزشکاران را محدود به ساعات خاصی از روز کرده که باید نتایج آن را در سال جدید ارزیابی کرد. 

دوومیدانی در سال ۱۴۰۰؛ بدون دستاورد!

پایان سال با نتایج ضعیف در داخل سالن قهرمانی جهان

حسن تفتیان و فرزانه فصیحی دو دونده ایران در مسابقات دوومیدانی داخل سالن قهرمانی جهان(آخرین رویداد سال ۱۴۰۰) بودند که عملکرد ضعیفی داشتند. ‌در حالی که این ورزشکار از چند ماه قبل در اردوی خارجی بودند، فصیحی رکورد ۷.۳۹ ثانیه را ثبت کرد و بین هفت دونده گروه خود که مسابقه دادند، در جایگاه ششم قرار گرفت. او در رده‌بندی نهایی و بین ۴۶ نفری که مسابقه دادند در جایگاه سی و هفتم قرار گرفت.

تفتیان هم با ثبت زمان ۶.۷۵ ثانیه، پنجم شد و از رسیدن به نیمه نهایی بازماند. در دور مقدماتی ماده ۶۰ متر مردان ۵۰ دونده حضور داشتند که ۴۳ نفر آنها مسابقه دادند. از این بین تفتیان در جایگاه ۳۵ قرار گرفت.

دوومیدانی در سال ۱۴۰۰؛ بدون دستاورد!

رکوردهایی که در بخش زنان شکسته شد 

اما در میان ناکامی‌های متعدد دوومیدانی در میادین بزرگ، یکی از اتفاقات خوب برای دوومیدانی در سال ۱۴۰۰ شکسته شدن تعدادی از رکوردهای ملی و باشگاهی زنان بود که از جمله مهمترین آنها می‌توان به شکسته شدن رکورد ۴۷ ساله دوی ۴ در ۱۰۰ متر امدادی زنان توسط تیم دانشگاه آزاد، رکورد ۱۳ ساله دوی ۳۰۰۰ متر داخل سالن توسط پریچهر شاهی و رکورد ۱۴ ساله دوی ۸۰۰ متر داخل سالن توسط تکتم دستاربندان اشاره کرد. 

دوومیدانی در سال ۱۴۰۰؛ بدون دستاورد!

انتهای پیام 

منبع : ایسنا

لینک کوتاه : https://kalannews.ir/?p=19044

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.