• امروز : پنج شنبه - ۳۰ فروردین - ۱۴۰۳

دخالت‌های نظامی ترکیه در شمال عراق را پیگیری می‌کنیم

  • 13 شهریور 1400 - 8:38
دخالت‌های نظامی ترکیه در شمال عراق را پیگیری می‌کنیم

به گزارش مهر به نقل از الفرات نیوز، «فؤاد حسین» وزیر خارجه عراق در کنفرانس آکادمی دیپلماتیک اتریش که تحت عنوان «همکاری و مشارکت» برگزار شد، اقدام به ایرادی سخنرانی کرد.

بر اساس این گزارش، در کنفرانس مذکور شخصیت‌های سیاسی و پژوهشگران مسائل غرب آسیا حضور یافتند. فؤاد حسین در جریان این کنفرانس تصریح کرد: دولت عراق از طریق راهکار دیپلماتیک مسأله دخالت‌های نظامی ترکیه در شمال کشور را پیگیری می‌کند.

وزیر خارجه عراق در ادامه اظهارات خود در این زمینه گفت: ترکیه به بهانه مبارزه با پ. ک. ک در محور شمالی عراق دخالت‌های نظامی انجام می‌دهد. ما از طریق یک دیپلماسیِ درست این دخالت‌ها را پیگیری می‌کنیم و به دنبال واکنش متقابل نیستیم. ما معتقدیم که مشکلات باید بر سَر میز مذاکره حل و فصل شوند.

پیشتر «شیخ قیس الخزعلی» دبیرکل جنبش «عصائب اهل الحق» عراق به اقدامات اخیر ترکیه علیه حاکمیت ملی این کشور واکنش نشان داد و آن را به شدت محکوم کرد. دبیرکل جنبش عصائب اهل الحق عراق در این زمینه اظهار داشت: سکوت در برابر تجاوزات ترکیه به حاکمیت ملی عراق شرم آور و عجیب است. عجیب است که دولت موضعی در این زمینه اتخاذ نمی‌کند.

قیس الخزعلی افزود: سکوت در برابر اقدامات ترکیه موجب می‌شود تا آنکارا برای انجام تجاوزات بیشتر علیه خاک عراق ترغیب و تشویق شود. ممکن است که در صورت ادامه این سکوت، تجاوزات آنکارا وارد مراحل خطرناک‌تری بشود.

«عبدالخالق العزاوی» عضو کمیسیون امنیت و دفاع پارلمان عراق هم گفته است: یورش ترکیه به شمال عراق نگرانی ما را برانگیخته است. این اقدامات ترکیه به حاکمیت ملی عراق لطمه می‌زند.

این عضو پارلمان عراق در ادامه اظهارات خود تأکید کرد: وضعیت عراق و چالش‌های آن ایجاب می‌کند که وزارت خارجه با بکارگیری مسیر دیپلماسی از طریق سازمان‌های بین‌المللی بر ترکیه برای توقف یورش به شمال عراق تلاش کند.

«فالح الخزعلی» نماینده پارلمان عراق هم تأکید کرده است: متأسفانه ترکیه حاکمیت ملی عراق را با چالش مواجه ساخته است. نماینده پارلمان عراق با تأکید بر لزوم خروج هرچه سریع‌تر نیروهای ترکیه از خاک این کشور، اظهار داشت: تمامی نیروهای خارجی باید از عراق خارج شوند. ترکیه نیز جزئی از همین نیروهای خارجی محسوب می‌شود.

از سوی دیگر، چندی پیش «نصر الشمری» معاون دبیرکل جنبش مقاومت اسلامی نُجَباء تأکید کرد که ملت، پارلمان و دولت عراق باید به هرگونه اشغالگری خاتمه دهند. وی اعلام کرد: ما در مقاومت اسلامی، به ترکیه همانند آمریکا نمی‌نگریم؛ مگر در موضوع اشغال اراضی عراق.

این مقام جنبش مقاومت اسلامی نجباء با اشاره به پیام‌های دیپلماتیک، تهدیدات و حملات به نقاط مختلف این کشور از جانب ترکیه، ادامه داد: بهتر است که از قبلی‌هایشان [اشغالگران آمریکایی] در مورد بهایی که باید بابت این اقدام بپردازند، سوال کنند. وی در انتها یک‌بار دیگر به ترکیه هشدار داد: عاقل باید از تجربیات دیگران عبرت بگیرد!

لینک کوتاه : https://kalannews.ir/?p=4420

برچسب ها

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.