• امروز : سه شنبه - ۴ اردیبهشت - ۱۴۰۳

خطر انتقال ویروس مرگبار از طریق برنج پخته شده با فضله موش

  • 15 مرداد 1401 - 13:07
خطر انتقال ویروس مرگبار از طریق برنج پخته شده با فضله موش

به گزارش خبرگزاری مهر، گلبن سهراب، با بیان اینکه فضله موش ممکن است حاوی ویروس‌ها و باکتری‌های بیماری زای متعددی باشد، افزود: اگر فضله موش در برنج پخته باشد، بی‌تردید تمام برنج را باید دور بریزیم.
گلبن سهراب اظهار کرد: از مهم‌ترین ویروس‌هایی که از طریق مدفوع موش می‌توانند به انسان منتقل شوند «هانتاویروس ها» هستند که منجر به سندرم «رویس هانتاویروس» شده و همین طور انتقال ویروسی که منجر به بیماری Lymphocytic chorio-meningitis یاLCM می‌شوند که نوعی مننژیت بسیار خطرناک است.
عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی افزود: از مهم‌ترین باکتری‌هایی که توسط فضله موش می‌تواند به انسان منتقل شود، LEPTOSPIRA است که منجر به بیماری Leptospirosis است.
این متخصص تغذیه با بیان اینکه استفاده اتفاقی از فضله موش و ابتلاء به بیماری‌های ناشی از آن می‌تواند منجر به آسیب‌های کلیوی، مننژیت، نارسایی کبدی، زجر تنفسی و حتی مرگ شود، خاطرنشان کرد: بیشتر این بیماری‌ها از طریق ادرار موش نیز منتقل می‌شود.
وی ادامه داد: اگر فضله موش را در برنج خشک مشاهده کردیم باید، آن را از برنج جدا کنیم و به دقت برنج را شسته و دستان را ضدعفونی کنیم.
سهراب افزود: اگر فضله موش در برنج پخته باشد، بی تردید تمام برنج را باید دور بریزیم.
وی تاکید کرد: بسیاری از بیماری‌ها می‌تواند از طریق ادرار یا بزاق موش آلوده منتقل شوند بنابراین، حتماً برنج خشک را قبل از پختن کاملاً بشویید.

لینک کوتاه : https://kalannews.ir/?p=27291

برچسب ها

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.