• امروز : پنج شنبه - ۳۰ فروردین - ۱۴۰۳

حمله پهپادی برای ترور پوتین با هماهنگی آمریکا بود

  • 15 اردیبهشت 1402 - 19:05
حمله پهپادی برای ترور پوتین با هماهنگی آمریکا بود

به گزارش خبرگزاری مهر، «سرگئی لاوروف»، وزیر امور خارجه روسیه پس از نشست وزرای خارجه سازمان همکاری شانگ‌های در هند، در جمع خبرنگاران تأکید کرد که مسکو صرف‌نظر از انگیزه حمله پهپادی به کاخ کرملین، حتماً به این «اقدام تروریستی و خصمانه» پاسخ خواهد داد.
وی در این‌باره گفت: اگر معتقدید که چون آمریکا و اوکراین مشارکت در حملات پهپادی علیه کرملین و محل اقامت رئیس‌جمهور (پوتین) را رد کرده‌اند، ما نیز آنچه را می‌دانیم را کنار خواهیم گذاشت، کارساز نیست. تمام ارزیابی‌های ما درباره حمله تروریستی به کرملین انجام شده و همه همتایان من که با آنها صحبت کردم، این حمله را محکوم کردند.
به گفته لاوروف «این حمله، اقدامی آشکارا خصمانه بود و کاملاً روشن است که تروریست‌های کی‌یف، بدون حمایت اربابان‌شان (دولت آمریکا) دست به چنین کار نمی‌زنند.روسیه به این اقدام پاسخ خواهد داد، صرف‌نظر از اینکه این حمله پهپادی بهانه‌ای برای تشدید جنگ باشد یا نه.»
روز چهارشنبه دفتر ریاست‌جمهوری روسیه در خبری فوری اعلام کرد که شامگاه سه‌شنبه محل اقامت ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور این کشور در کاخ کرملین هدف حمله پهادی قرار گرفته، اما نیروهای امنیتی روسیه موفق شدند با «اقدامات جنگ الکترونیکی» این پهپادهای انتحاریِ کامیکازه را منهدم کنند. طبق گزارش مقامات روسیه این حمله خسارت و تلفاتی در پی نداشته و پوتین هم به علت اینکه در زمان حمله در خارج از پایتخت بوده، آسیبی ندیده است.
دولت روسیه مسئولیت این حمله متهورانه را مستقیم متوجه «تروریست‌های رژیم کی‌یف» کرده و «دیمیتری پسکوف»، سخنگوی کاخ کرملین هم تأکید کرد این «اقدام تروریستی برنامه‌ریزی‌شده و تلاشی برای ترور رئیس‌جمهور بود و مسکو این حق را برای خود محفوظ می‌دارد که در زمان و مکان مناسب به این اقدام پاسخ دهد.»
با این حال میخائیلو پودولیاک، مشاور ولودمیر زلنسکی، ریاست جمهوری اوکراین بلافاصله با ارسال پیامی به خبرنگاران هر گونه ارتباط دولت و ارتش اوکراین با این حمله را رد کرد و گفت: «البته که اوکراین هیچ ارتباطی با حملات پهپادی به کرملین ندارد» و مدعی شد که «روسیه در جبهه‌های نبرد از ما هراس دارد و این صحنه‌سازی‌ها را خود روسیه انجام می‌دهد و به نظر می‌رسد در جهت زمینه‌سازی برای انجام اقداماتی صورت گرفته است.»
هر چند دولت اوکراین ظاهراً مشارکت در حمله پهپادی علیه رئیس‌جمهور روسیه را رد کرده، مقامات مسکو اما رسماً سرویس امنیتی اوکراین را مسئول این حمله دانسته و تأکید دارند که حتماً به این «اقدام تروریستی» پاسخ خواهند داد.
هنوز مشخص نیست که پاسخ روسیه به تلاش برای ترور شخص اول این مملکت چه خواهد بود، اما در اولین واکنش در سطح مقامات ارشد، «ویاچسلاو ولودین (Vyacheslav Volodin)»، رئیس دومای دولتی روسیه تأکید کرد« اقدام تروریستی علیه رئیس جمهور ما، حمله به روسیه به شمار می‌رود.»
وی دراین‌باره گفت: رژیم نازیِ کی‌یف باید به عنوان یک سازمان تروریستی شناخته شود. سیاستمداران غربی که برای رژیم کی‌یف تسلیحات ارسال می‌کنند باید بدانند که نه تنها حامیان مالی، بلکه شریک مستقیم تروریسم شده‌اند. ما خواستار استفاده از سلاح‌هایی هستیم که قادر به توقف و نابودی رژیم تروریستی کی یف باشند.
«استفاده از سلاح‌هایی که قادر به توقف و نابودی اوکراین» به حد و اندازه کافی روشن است که بگوییم اشاره این مقام روس استفاده از تسلیحات هسته‌ای تاکتیکی علیه اوکراین است. و از طرفی دیگر «دیمیتری مدودف»، معاون رئیس شورای امنیت ملی روسیه و رئیس‌جمهور سابق این کشور در واکنش به حملات پهپادی به کاخ کرملین گفت: هیچ گزینه‌ای جز حذف فیزیکی زلنسکی (رئیس‌جمهور اوکراین) وجود ندارد.

لینک کوتاه : https://kalannews.ir/?p=41499

برچسب ها

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.