• امروز : پنج شنبه - ۳۰ فروردین - ۱۴۰۳

حمایت از پژوهش‌ها در حوزه جرم شناسی

  • 02 شهریور 1400 - 14:35
حمایت از پژوهش‌ها در حوزه جرم شناسی

به گزارش مهر، بهزاد عزیزیان معاون دفتر برنامه‌ریزی و مطالعات جرم‌شناسی معاونت پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه، درباره اهم برنامه‌های مرکز مطالعات اجتماعی و جرم شناسی اظهار کرد: از زمان تشکیل معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم در سال ۱۳۸۹ تاکنون، یکی از برنامه‌های مرکز مطالعات اجتماعی و جرم‌شناسی سابق که از سال گذشته با دفتر برنامه‌ریزی ادغام شده است، تولید ادبیات پیشگیری از وقوع جرم و معرفی این معاونت به دانشگاه‌ها و مراکز علمی و ترویج و ارتقای دستاوردهای علمی در سال‌های بعد بود.

وی افزود: از ابتدای شکل‌گیری این معاونت، تشکیل شورای علمی- پژوهشی، متشکل از اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها و نیز افرادی از داخل معاونت با مدارج علمی بالا، در دستور کار قرار گرفت.

معاونت پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه درباره اولویت‌های پژوهشی بیان کرد: اولویت‌های پژوهشی ادارات کل بر اساس ۴ آسیب اولویتی معرفی شده توسط مقام معظم رهبری، نیازسنجی برنامه‌های راهبردی کلان و اسناد بالادستی و سند تحول قضائی جمع آوری شده و در شورای علمی- پژوهشی به بحث و بررسی گذاشته و سرانجام پس از تأیید شورا و معاون اجتماعی و پیشگیری از جرم، برای اجرا به تمام دانشگاه‌ها و مراکز علمی فراخوان داده می‌شود.

عزیزیان ادامه داد: امسال نیز به دلیل شیوع بیماری کرونا و عدم تشکیل جلسات شورای علمی- پژوهشی معاونت، اولویت‌های سال گذشته تکرار می‌شود.

ایجاد ۱۲۰۰ اثر برای بانک اطلاعات تحقیقات

وی درباره نوع همکاری این معاونت با جامعه علمی و دانشگاهی گفت: این معاونت در قالب حمایت مادی و معنوی از علاقمندان و پژوهشگران به حوزه پیشگیری از جرم دعوت به عمل می‌آورد. حمایت مادی با توجه به اعتبار و بودجه معاونت در اختیار همه دانشگاه‌ها، دانشجویان و اساتید در رشته‌های حقوق، روانشناسی، جامعه‌شناسی، مدیریت و اقتصاد قرار می‌گیرد تا پس از تصویب پروپوزال کار پژوهشی را آغاز کنند. حمایت معنوی نیز در قالب ارائه آمار و اطلاعات به دانشجویان و پژوهشگران و اجازه دسترسی به بانک اطلاعات و تحقیقات انجام شده در حوزه تخصصی پیشگیری از جرم برای انجام پژوهش‌های مرتبط در راستای اولویت‌های معاونت است.

عزیزیان در پایان، فعالیت‌های صورت گرفته در دفتر برنامه‌ریزی و مطالعات اجتماعی و جرم‌شناسی را شرح داد و تصریح کرد: تاکنون چاپ و انتشار ۲۵ عنوان کتاب از دستاوردهای علمی به صورت تألیف و ترجمه، انجام ۳۶ پروژه تحقیقاتی در حوزه‌های مختلف و مرتبط با پیشگیری از جرم و آسیب‌های اجتماعی، حمایت از ۳۵ رساله دکتری و پایان‌نامه‌های کارشناسی ارشد در حوزه‌های مرتبط، تشکیل و برگزاری ۵۱ جلسه شورای علمی پژوهشی و ثبت ۱۲۰۰ اثر برای بانک اطلاعات تحقیقات و پژوهش‌های بنیادی، کاربردی، توسعه‌ای و آینده‌پژوهی در حوزه پیشگیری از مهم‌ترین فعالیت‌های صورت گرفته در این مرکز است.

لینک کوتاه : https://kalannews.ir/?p=3199

برچسب ها

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.