• امروز : شنبه - ۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳

حماس بخش اصیل بافت سیاسی و مبارزاتی فلسطین است

  • 22 دی 1400 - 11:42
حماس بخش اصیل بافت سیاسی و مبارزاتی فلسطین است

به گزارش خبرگزاری مهر، «جبریل الرجوب» دبیر کمیته مرکزی جنبش فتح در مصاحبه با شبکه تلویزیونی المیادین درباره موضوعات متعددی از جمله سوریه، تحولات داخلی فلسطین و روابط با جنبش حماس سخن گفت.

جبریل الرجوب که برای دیدار با مقامات دولتی سوریه و سران احزاب فلسطینی به دمشق سفر کرده است، در این مصاحبه گفت: خرابی های گسترده در اردوگاه آوارگان فلسطینی یرموک، لکه ننگی بر پیشانی طرف هایی است که در جنگ علیه سوریه مشارکت و از آن حمایت مالی کردند.

وی افزود: حق بازگشت آوارگان فلسطینی به سرزمین خود از اصول ثابت سیاست ها و رویکرد ما محسوب می شود.

الرجوب با اشاره به نامه محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین برای بشار اسد رئیس جمهور سوریه افزود: نامه محمود عباس برای بشار اسد شامل ارائه گزارشی درباره تحولات سیاسی مسئله فلسطین و همچنین تلاش های جنبش فتح برای ایجاد انسجام در اوضاع داخلی فلسطین است.

وی تصریح کرد: رئیس ابومازن برای سفر به سوریه یا هر کشور دیگری آزاد است و هیچ قیمومیتی بر ما وجود ندارد. ما بخشی از طرح و برنامه هیچ طرفی نیستیم و در محور بندی هایی که به ویرانی کشورها منجر شود، حضور نداشته ایم. ما از همان روز اول جنگ علیه سوریه، بی طرف بوده و در ویرانی سوریه مشارکت نکرده ایم. ما هر گونه دخالت در این کشور را با وجود ترغیب و تشویق هایی که در این خصوص وجود داشت، رد کردیم.

دبیرکل جنبش فتح درباره بازگشت سوریه به اتحادیه عرب گفت: ما در نهان و آشکار گفته ایم سوریه باید به اتحادیه عرب بازگردد. دمشق به دنبال ایجاد محور علیه اقدامات مصر در پرونده فلسطین نیست. مصر در کنار سوریه قرار دارد و با جنگ پلید علیه این کشور مخالف است.

جنبش فتح از همان ابتدا با جنگ علیه سوریه و ویران کردن این کشور مخالف بود و برای این موضع، تحت فشار قرار گرفت الرجوب ضمن قدردانی از اراده و خواست رسمی دولت سوریه و تدابیر این کشور برای ایجاد روابط قوی با جنبش فتح تأکید کرد: جنبش فتح از همان ابتدا با جنگ علیه سوریه و تخریب و ویران کردن این کشور مخالف بود و برای این موضع تحت فشار قرار گرفتیم. در سیاست سوریه رویکرد مهمی وجود دارد که همانند شهروند سوری با شهروند فلسطینی و حق و حقوق او تعامل می کند.

الرجوب با اشاره به تحولات بهار عربی افزود: ما نخستین قربانی های این تحولات بودیم و تحت فشار قرار گرفتیم تا بخشی از این تحولات باشیم، ولی ما نپذیرفتیم. اراده و خواست ما، مستقل و آزادانه است و ما صاحبان مسئله ای مشخص هستیم و بخشی از هیچ طرح و برنامه نخواهیم بود.

وی با اشاره به تحولات داخلی فلسطین و روابط با جنبش حماس گفت: انتخابات همچنان تنها راه انتخاب شیوه حکمرانی و راه ایجاد شراکت در فلسطین است. جنبش حماس بخش اصیل بافت سیاسی و مبارزاتی فلسطین است و ما تماس و ارتباط خود را با این جنبش قطع نخواهیم کرد. من دو هفته گذشته در استانبول با «صالح العاروری» معاون رئیس دفتر سیاسی حماس و شماری از اعضای این دفتر دیدار کردم. اظهارات و مواضع العاروری در این دیدار مثبت و سازنده بود و ما برای او احترام زیادی قائل هستیم چرا که او را شخصیتی ملی می دانیم. ما مذاکره و گفتگو را تنهاترین راه راهبردی برای دستیابی به اتحاد می دانیم. تشکیل شورای مرکزی فلسطینی دروازه ورود به محقق ساختن وحدت ملی به عنوان بهترین شیوه مقاومت و مقابله با رژیم اشغالگر است.

جنبش حماس بخش اصیل بافت سیاسی و مبارزاتی فلسطین است و ما تماس و ارتباط خود را با این جنبش قطع نخواهیم کرد دبیرکل دفتر مرکزی جنبش فتح ضمن استقبال از دعوت رئیس جمهور الجزایر برای شرکت در کنفرانس گروه های فلسطینی در این کشور گفت: ما هیئتی را برای سفر به الجزایر و حضور در این کنفرانس تشکیل داده ایم.

وی در پایان با اشاره به انفجار اخیر در اردوگاه آوارگان فلسطینی «برج شمالی» در جنوب لبنان گفت: امیداوریم چنین حوادث تأسف باری تکرار نشود و ما به حاکمیت لبنان احترام می گذاریم. ما خارج از قطب بندی ها قرار داریم و تلاش می کنیم یکی از عوامل برقرای ثبات در لبنان باشیم. این خون مقدس فلسطینی ها بود که در اردوگاه «برج شمالی» به زمین ریخته شد و دستگاه قضایی لبنان در این باره تصمیم نهایی را خواهد گرفت و ما برای درس گرفتن از حوادث آماده ایم.

منبع : مهر

لینک کوتاه : https://kalannews.ir/?p=14464

برچسب ها

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.