• امروز : چهارشنبه - ۵ اردیبهشت - ۱۴۰۳

«حزب‌الله» و متحدانش در تشکیل اکثریت پارلمانی دست برتر را دارند

  • 01 خرداد 1401 - 0:29
«حزب‌الله» و متحدانش در تشکیل اکثریت پارلمانی دست برتر را دارند

خبرگزاری مهر، گروه بین‌الملل: با وجود فشارهای غربی، عربی و صهیونیستی از داخل و خارج لبنان و علیرغم همه مشکلات اقتصادی و معیشتی که بر مردم لبنان تحمیل شده، نتایج انتخابات اخیر پارلمانی در این کشور نشان می‌دهد که لبنانی‌ها همچنان به مقاومت پایبند و وفادار هستند. این در حالی بود که در ماههای اخیر برخی جریانات سیاسی تلاش‌های خود را در زمینه ضرورت خلع سلاح مقاومت به طور جدی پیگیری می‌کردند و با امیدواری برای نیل به هدف خود علیه مقاومت به انتخابات پارلمانی چشم امید داشتند.

تحلیلگران سیاسی معتقدند مقاومت با استراتژی مناسب دفاعی موفق شد از موجودیت خود محافظت کند. برخی دیگر از تحلیلگران معتقدند علت پیروزی مقاومت در این انتخابات، افزایش آرای حزب‌الله نسبت به انتخابات ۲۰۱۸ است که بیانگر توسعه دایره محبوبیت مقاومت در بین مردم لبنان است.

از سوی دیگر، آمریکایی‌ها با وجود انجام هزینه‌های هنگفت در بخش‌های رسانه‌ای، سیاسی وب اقتصادی از طریق کانال سفیر این کشور در بیروت، بازنده اصلی صحنه انتخابات بودند و پروژه اصلی آنها برای سرنگونی مقاومت راه به جایی نبرد.

در همین راستا خبرگزاری مهر با دکتر «طراد حماده» تحلیلگر برجسته مسائل سیاسی در لبنان گفتگویی انجام داده که متن آن به شرح زیر است:

* انتخابات ساختار سیاسی لبنان را تکان داده و به نظر می‌رسد تغییراتی در آن ایجاد خواهد کرد. این انتخابات را چگونه ارزیابی می‌کنید و آیا این انتخابات برای مردم لبنان رضایت بخش بوده است؟ بزرگترین بازنده این انتخابات کیست؟

انتخابات پارلمانی لبنان پس از کشکمش های طولانی در جریان تبلیغات انتخاباتی، بحث و جدل‌های پرتنش و رقابت‌های شدید در فضای رسانه‌ای و اجتماعی و مجازی برگزار شد. لبنان در ماههای اخیر درگیر یک بحران شدید اقتصادی و همچنین شرایط سخت سیاسی و مداخلات خارجی بوده است، شما شاهد هستید که در تحولات گذشته و حتی صحنه انتخابات پارلمانی در لبنان، آمریکا و عربستان به طور آشکارا در امور داخلی لبنان دخالت می‌کنند.

با وجود این، دولت توانست انتخابات را در فضایی دموکراتیک برگزار کند و هیچ مشکلی در روند انتخابات در تمام مناطق لبنان که تحت نظارت کمیته‌های لبنانی و بین‌المللی بود، ایجاد نشد.

نتایج انتخابات پارلمانی در لبنان، منجر به کسب اکثریت مطلق کرسی‌های پارلمان از سوی هیچیک از احزاب و نیروهای سیاسی آن نشد، بلکه کرسی به گونه‌ای بین این نیروها توزیع شدند که تلاش برای تجدید ساختار اتحادها ضروری باشد. این موضوع در انتخاب ریاست پارلمان، پس از آن انتخاب نخست وزیر و اعضای کابینه در لبنان نمایان خواهد شد.

فکر می‌کنم حزب‌الله و متحدانش شانس بیشتری برای تشکیل دادن ائتلاف اکثریت در پارلمان را دارند، به‌ویژه اینکه بر خلاف ادعای حزب قوات لبنانیه (به ریاست سمیر جعجع) و نیروهای همراه با آنها که خواستار تشکیل اکثریت پارلمانی هستند، به اعتقاد من آنها تعداد کرسی‌های لازم برای تشکیل اکثریت مطلق را در اختیار ندارد.

البته من معتقدم باید تمرکز اصلی جریان‌های سیاسی در لبنان بر لزوم تفاهم برای رسیدن به یک دولت مشارکت ملی از طریق توافق بین فراکسیون‌های پارلمانی قدیم و جدید باشد.

*نحوه توزیع نیروهای سیاسی در پارلمان جدید چگونه است؟

توزیع کرسی‌ها در پارلمان جدید لبنان بر این اساس است که حزب‌الله و متحدانش ۶۰ کرسی، حزب قوات لبنانیه و متحدانش ۴۰ کرسی، و جریان‌های مستقل و نمایندگان جامعه مدنی ۲۸ کرسی در اختیار دارند. این بدان معناست که ایجاد تشکیل اکثریت مطلق در پارلمان (۶۵ کرسی و بیشتر) مستلزم انتظار برای آغاز گفتگوها میان جریان‌های سیاسی پیروز در انتخابات است. البته من بر همین اساس اشاره کردم که حزب الله، جریان ملی آزاد و جنبش امل به تشکیل اکثریت مطلق نزدیک‌تر هستند.

* چگونه پروژه سرنگونی مقاومت و متحدانش شکست خورد؟

هم آمریکا و هم عربستان سعودی به دنبال این بودند که این انتخابات را به نبردی علیه مقاومت تبدیل کنند، اما نتایج انتخابات مشروعیت و قدرت مقاومت را به اثبات رساند. درصد موفقیت مقاومت در این انتخابات صد در صد بود و بیست و هفت نماینده آنها به طور کامل وارد پارلمان شدند.

مشارکت شیعیان در این انتخابات بیشتر از انتخابات ۲۰۱۸ بود، یعنی شیعیان این مساله را به اثبات رساندند که به طور کامل و بدون هیچ شائبه‌ای به «مقاومت» پایبند هستند.

این بدان معناست که مقاومت در حفاظت از مردم، بازدارندگی برابر دشمن و دفاع از لبنان و ثروت آن موفق بوده است. با وجود تلاش حداکثری همه دشمنان در این انتخابات، آنها نتوانستند مقاومت اسلامی را خدشه دار کنند و مقاومت به تمام معنا پیروز شد.

*شکست دخالت‌های سیاسی و مالی بیگانگان در صحنه انتخابات پارلمانی لبنان را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

مداخلات سیاسی و دیپلماتیک آمریکا و عربستان سعودی در مدیریت و هدایت تحرکات سفرای خود و دخالت در فعالیت‌های انتخاباتی در لبنان کاملاً شکست خورد. آنها در بخش‌های مختلف مالی، پشتیبانی لجستیک و رسانه‌ای، مداخلات گسترده و آشکاری در روند انتخابات داشتند اما این تلاش‌ها به جایی نرسید.

منبع : مهر

لینک کوتاه : https://kalannews.ir/?p=22204

برچسب ها

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.