• امروز : سه شنبه - ۴ اردیبهشت - ۱۴۰۳

حرفه‌ای شدن سرخ‌آبی‌ها به قیمت حذف از آسیا

  • 03 دی 1400 - 11:40
حرفه‌ای شدن سرخ‌آبی‌ها به قیمت حذف از آسیا

به گزارش ایسنا، بامداد پنج‌شنبه درحالی که هواداران سرخ آبی خود را آماده می‌کردند تا اخبار نشست خبری تیم محبوب خود را دنبال کنند، خبری شوک آور، فوتبال ایران را در بهت فرو برد. کنفدراسیون  فوتبال آسیا، پس از بررسی اسناد مالی استقلال و پرسپولیس که توسط یک شرکت مستقل انجام شد، به این باشگاه‌ها اعلام کرد اسناد مالی این باشگاه‌ها مورد تایید نیست و بنابراین مجوز حرفه‌ای این باشگاه‌ها باطل شده است. این تصمیم AFC درحالی رقم می‌خورد که چند روز قبل پس  از جلسه‌ میان مدیران باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس با عزیزی‌خادم رئیس فدراسیون فوتبال، رسما اعلام شد، مشکل صدور مجوز حرفه‌ای سرخ‌آبی‌ها برای فصل جدید لیگ قهرمانان آسیا حل شده است. پس از آن جلسه سید مجید صدری در جمع خبرنگاران اظهار کرد: در این جلسه هم من و هم آقای آجرلو حضور داشتیم و توانستیم نظر موافق هم آقای عزیزی‌خادم، هم آقای مصطفوی و هم آقای عباسی را بگیریم.

مصطفی آجرلو هم بعد از همین جلسه اظهار کرد: جلسه فقط به امروز مربوط نبود. بعد از آن جلسه‌ای که من و آقای صدری در صداوسیما داشتیم و قول  دادیم در سه ماه مشکل را حل کنیم، این اتفاق رخ داد. آنچه که خواسته بودند تحقق پیدا کرد و تیم استقلال و پرسپولیس ان‌شاءالله بتوانند در لیگ قهرمانان آسیا حاضر باشند.

نکته جالب در این میان این است که بعد از این جلسه، داریوش مصطفوی به عنوان رئیس کمیته استیناف صدور مجوز حرفه‌ای هم رسما اعلام کرد که مشکلات این باشگاه‌ها برای صدور مجوز حرفه‌ای حل شده است و گفت: آنها (‌AFC) اختیاراتی به کمیته  استیناف داده و امضای من را قبول دارند. آنها نمی‌توانند امضای من  را قبول نداشته باشند. اگر به من اختیار دادند که باید امضای من را هم قبول داشته باشند.

با این حال خبر حذف پرسپولیس و استقلال از آسیا با وجود تاکیدات مسئولان مبنی بر حل مشکل آنها واکنش گل‌محمدی را هم به همراه داشت. سرمربی پرسپولیس در این باره اظهار کرد: این معضل بزرگی در فوتبال ما است. در آخرین جلسه که برگزار شد، همه جشن گرفتند و یکدیگر را در آغوش گرفتند و گفتند مجوز حرفه‌ای صادر شد. الان نمی‌دانم چه اطلاعاتی به بیرون درز کرده که چنین تصمیمی گرفته‌اند. این مشکلات سال‌های قبل هم بوده است و نمی‌دانم کسانی که قبلا در فدراسیون بوده‌اند، چطور توانستند مجوز حرفه‌ای را بگیرند و امسال چرا چنین نشده که جای تعجب است. این ساختار مریض فوتبال ایران است که باعث شده چنین اتفاقی رخ دهد. این موضوع قابل پیش‌بینی‌ هم بود و چیزی نیست که الان اتفاق افتاده باشد. ما بیشتر اسم حرفه‌ای بودن را یدک می‌کشیم اما واقعیت این است که سیستم و باشگاه‌های ما از آسیا عقب هستند. وقتی با تیم‌های حریف در خانه آنها بازی می‌کنید تازه متوجه می‌شوید که ساختار و امکانات چیست. اینجا شبیه یک دورهمی است. من به عنوان مربی وظیفه خودم را انجام می‌دهم و نباید شرایط طوری رقم می‌خورد که این اتفاقات رخ بدهد.

کنفدراسیون فوتبال آسیا از سال ۲۰۰۲، زمانی که لیگ قهرمانان آسیا را راه اندازی کرد، باشگاه‌ها را ملزم به اجرای اصولی کرد تا به سمت حرفه‌ای شدن حرکت کنند. بر اساس دستورالعمل AFC هر باشگاهی برای دریافت مجوز حرفه‌ای باید ۵ آیتم را داشته باشد. داشتن سخت افزارهای لازم نظیر ورزشگاه اختصاصی، داشتن آکادمی در تمام رده‌های سنی، مشخص بودن درآمدهای شناخته شده از فوتبال مانند حق پخش تلویزیونی، نداشتن بدهی و همینطور مثبت بودن تراز مالی باشگاه از الزامات کسب مجوز حرفه‌ای است. در این میان در آیتم‌های ابتدایی استقلال و پرسپولیس کار چندان سختی برای فراهم آوردن مدارک لازم ندارند اما درباره بدهی‌ها و تراز مالی باشگاه مشکلاتی وجود دارد که حالا گریبان این باشگاه‌ها را گرفته است.

از زمانی که باشگاه‌ها ملزم شدند الزامات حرفه‌ای سازی را رعایت کنند، AFC پله‌پله پیش رفت تا در این زمینه به باشگاه‌ها کمک کند اما از سال ۲۰۱۶ وقتی متوجه شد اسناد مالی باشگاه‌های ایرانی را کمیته صدور مجوز حرفه‌ای با مماشات تایید می‌کند، به این  کمیته تذکر داد و بعد از آن مباحث مالی این باشگاه‌ها را پیگیری کرد.

حالا در آستانه فصل جدید لیگ قهرمانان آسیا، AFC به استقلال و پرسپولیس اعلام کرده که مدارک مالی آنها مورد تایید نیست و خواسته مجوز حرفه‌ای آنها باطل و از لیگ قهرمانان آسیا کنار گذاشته شوند. سال‌هاست کنفدراسیون فوتبال آسیا باشگاه‌ها را تشویق می‌کند به سمت حرفه‌ای شدن حرکت کنند اما مدیران باشگاه‌های ایرانی سعی می‌کنند قوانین حرفه‌ای را هم دور بزنند. به نظر می‌رسد فوتبال ایران فقط اسم حرفه‌ای را یدک می‌کشد و فوتبال ایران از آسیا هم واقعا عقب است.

انتهای پیام

منبع : ایسنا

لینک کوتاه : https://kalannews.ir/?p=13390

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.