• امروز : شنبه - ۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳

حدنگاری ۴۳۰ هزار هکتار اراضی کشاورزی در اردبیل

  • 07 مرداد 1400 - 3:06
حدنگاری ۴۳۰ هزار هکتار اراضی کشاورزی در اردبیل

به گزارش مهر، خلیل نیکشاد عصر چهارشنبه در مراسم اعطای اولین اسناد مالکیت طرح کاداستر و حدنگار در اراضی کشاورزی استان اردبیل اظهار کرد: سطح دسترسی اراضی در کشور و استان اردبیل زیر سه هکتار است در حالی که این سطح دسترسی در بسیاری از کشورهای اروپایی به یک‌هزار هکتار می‌رسد.

وی با بیان اینکه نظام اراضی یکپارچه در بسیاری از کشورهای غربی زمینه توسعه کشت و زرع با رعایت الگوهای درست کشت را فراهم کرده است، تصریح کرد: در قانون کشور فرانسه افرادی که زیر یک‌هزار هکتار اراضی داشته باشند، کشاورز محسوب نمی‌شوند و به همین دلیل اراضی به قطعات کوچک تقسیم نشده بلکه یکپارچگی اراضی مورد صیانت قرار گرفته است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل تلاش یک سال اخیر ثبت اسناد را در موضوع حدنگاری ستودنی توصیف کرد و گفت: علاوه بر صدور اسناد تک برگی برای کاربری‌های متفاوت به ویژه ساختمان‌ها و تأسیسات، صدور اسناد برای اراضی کشاورزی به اعتماد و وثوق فعالان این بخش منجر شده است.

نیکشاد با بیان اینکه در ۴۰ سال اخیر مجلس اهتمامی در اصلاح قانون اراضی کشور نداشته است، افزود: انتظار می‌رود این اصلاحات متناسب با شرایط کنونی انجام شده و در قالب صدور سند مالکیت و طرح کاداستر قوانین و مقررات نیز به روزرسانی شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود خاطر نشان کرد: به صورت رسمی برای ۲۳۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان اردبیل تاکنون سند تک برگی صادر شده و در حوزه تداخلات نیز ۳۶ هزار هکتار اراضی تعیین تکلیف شده است.

نیکشاد مزایای اجرای این طرح را توجه به مدیریت بازار و تجارت همچنین عرضه و تقاضای محصولات متناسب با نیاز بازار و همچنین برنامه‌ریزی در تولید محصولات متنوع کشاورزی اعلام کرد و ادامه داد: با نگاه سنتی و حرکت‌های مقطعی نمی‌توان در بخش کشاورزی موفق عمل کرد بلکه متناسب با حدنگاری باید برنامه‌ریزی به صورت صحیح در حوزه کشت و زرع انجام شده تا با توسعه صنایع تبدیلی از خام‌فروشی نیز جلوگیری شود.

وی بیان کرد: با همکاری ثبت اسناد و املاک استان برای ۴۳۰ هزار هکتار اراضی کشاورزی استان حدنگاری انجام شده و در این زمینه بهتر است فرهنگسازی و اطلاع‌رسانی به کشاورزان و روستاییان به انجام برسد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل ادامه داد: اجرای این طرح مزایای مختلفی را به همراه دارد که قطعاً اطلاع کشاورزان از این موضوع به ویژه استفاده از اسناد تک برگی به عنوان وثیقه بانکی در دریافت تسهیلات می‌تواند زمینه اعتماد و وثوق بیشتر آنها را فراهم کند.

لینک کوتاه : https://kalannews.ir/?p=378

برچسب ها

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.