• امروز : سه شنبه - ۴ اردیبهشت - ۱۴۰۳

حالت سینماتیک در آیفون ۱۳ پرو مکس چطور کار می کند؟

  • 23 فروردین 1401 - 11:21
حالت سینماتیک در آیفون ۱۳ پرو مکس چطور کار می کند؟

دیگر تبدیل به یک رسم دیرینه‌ شده‌است که هر سال اپل در جریان یکی از رویدادهای محصولات دیجیتال، از سری جدید گوشی‌های خود رونمایی کند و هر چند تغییرات مدل جدید نسبت به مدل قبلی به قدری نیست که بخواهیم آن را انقلابی و ساختار شکن بنامیم اما، باز هم میلیون‌ها کاربر در سراسر دنیا به دنبال خرید آیفون ۱۳ خواهند رفت. البته منصفانه نیست اگر بگوییم آیفون ۱۳ دقیقا کپی مدل قبلی است و هیچگونه تغییراتی در آن مشاهده نمی‌شود. بخشی از این تغییرات مربوط به سری‌های مختلف آیفون ۱۳ است، به عنوان مثال تفاوت‌های در ویژگی‌ها آیفون ۱۳ استاندارد و مدل پرومکس دیده می‌شود و مسلما این تفاوت‌ها به اندازه‌ای هست که بسیاری از افراد خرید آیفون ۱۳ پرو مکس را به مدل عادی ترجیح دهند.

یکی از این تفاوت‌ها نسبت به مدل‌های پیشین که جزو حالت‌های جذاب محسوب می‌شود و بسیاری از افرادی که را که اقدام به خرید آیفون ۱۳ کرده‌اند را شیفته خود کرده‌، حالت فیلمبرداری سینماتیک است که در ادامه به بررسی دقیق و جزئی تمامی بخش‌های این حالت جدید می‌پردازیم. اپل در اعمال تغییرات روی آیفون ۱۳ توجه زیادی را معطوف به دوربین‌ها کرد. البته در در بخش سخت افزار زیرا که از این حیث تقریبا با آیفون ۱۲ تفاوت چندانی ندارد (فارغ از تغییر گشودگی دیافراگم به f/1.5) در بخش سخت افزار اما، قصه متفاوت است.

نوآوری جدید اپل با حالت سینماتیک

به جرئت می‌توان گفت به لطف حالت جدید اضافه شده برای عکس برداری و فیلم برداری، حداقل مدل‌های پرو و آیفون ۱۳ پرو مکس در مقایسه با آیفون ۱۲ گوشی‌های کاملا جدیدی محسوب می‌شوند. زمانی که صحبت درباره عکاسی و فیلمبرداری از طریق گوشی هوشمند به میان می‌آمد، همواره محصولات آیفون زبان زد بودند و این مسئله همچنان درباره آیفون ۱۳ نیز برقرار است و به لطف حالت‌های جدید این بخش تکمیل‌تر نیز شده‌است که همین مسئله دلیل دیگری برای خرید آیفون ۱۳ است. حال پرسش اصلی اینجاست: سینماتیک مود یا حالت سینماتیک در آیفون ۱۳ چیست و چگونه باید از آن استفاده کرد؟

حالت سینماتیک در آیفون ۱۳

زمانی که وارد بخش دوربین آیفون ۱۳ می‌شوید، با حالت مجزایی به نام حالت سینماتیک مواجه می‌شوید. اگر دوربین روی حالت فیلمبرداری قرار داشته باشد، تنها کافی است به سمت راست سوایپ کنید تا این گزینه را ببینید. درست مانند حالت پیش فرض فیلمبرداری، نسبت تصویر در حالت سینماتیک روی ۱۶:۹ قرار دارد که برای تمامی کسانی که تجربه کار با گوشی‌های آیفون را دارند، حالتی آشنا است و افرادی که اقدام به خرید آیفون ۱۳ کرده‌اند نیز با اغلب با این نسبت ویدیوهای مد نظر خود را ضبط می‌کنند. درست مانند حالت پیش فرض فیلمبرداری رزولوشن روی ۱۰۸۰p و نرخ فریم روی ۳۰ تنظیم شده‌است.

اولین تفاوت اساسی و آشکار حالت سینماتیک با حالت فیلمبرداری معمولی در این است که زمانی که دوربین را روی حالت سینماتیک قرار می‌دهید به جای گزینه وضوح یا نرخ فریم، در گوشه سمت راست گوشی، کاربر با یک دیافراگم مواجه می‌شود که از طریق آن می‌تواند عمق میدان را کنترل کند. از طریق کنترل کردن عمق میدان می‌توان میزان شفافیت و وضوح پس زمینه فیلم را کاهش یا افزایش داد و از این طریق فوکوس را روی بخش مورد نظر بالا برد یا اینکه همه چیز را در مرکز فوکوس قرار داد. بنابراین باید گفت حالت سینماتیک یک حالت جدید برای حرفه‌ای‌ها و تمام علاقه‌مندان به فیلمبرداری و عکاسی است.

تمامی افرادی که اقدام به خرید آیفون ۱۳ کرده‌اند، می‌دانند که اصل ماجرا نه در زمان انجام تنظیمات که در زمان آغاز فیلمبرداری آغاز می‌شود. زمانی که ضبط آغاز می‌شود گوشی آیفون برای لحظه اقدام به ایجاد عمق میدان برای هر فریم می‌کند، این فرآیند که پیچیده و زمان بر است، به راحتی توسط پردازنده‌ای مانند A15 امکان پذیر شده‌است شاید یکی از دلایلی که اپل صرفا این حالت را برای آیفون ۱۳ پرو مکس و سایر مدل‌های آیفون ۱۳ فعال کرد، همین مسئله پردازش عمق میدان هر فریم بود. حتی آیفون نسل گذشته نیز از داشتن پردازنده‌ای که بتوانند چنین فرآیندی را با سرعت بالا انجام دهد، محروم بودند.

حال که فیلمبرداری آغاز شده‌است آیفون ۱۳ به صورت خودکار اقدام به شناساییی افراد، اشیا و حیوانات موجود در قاب می‌کند و با تکیه بر موتور عصبی قدرتمندی که در اختیار دارد تصمیم می‌گیرد که چه زمان باید فوکوس را تغییر دهد تا بخش از قابی که در حال ضبط شدن است، با کیفیت پایین ثبت نشود، به عنوان مثال اگر فردی به صورت ناگهانی وارد کارد شود یا از کادر خارج شود، آیفون ۱۳ فوکوس را تغییر می‌دهد. این تغییر فوکوس بسیار نرم و روان صورت می‌گیرد و کاربر کوچک‌ترین تغییری را حس نمی‌کند، یکی دیگر چندین دلیلی که میلیون‌ها کاربر از خرید آیفون ۱۳ راضی هستند.  اگر به هر دلیل تصمیم آیفون مبنی بر تغییر فوکوس را قبول ندارید و دوست دارید خودتان تعیین کنید فوکوس تا چه زمانی روی یک سوژه مشخص باشد و پس از آن، روی سوژه و فرد جدیدی قرار داده شود، کافی است پس از اتمام فیلمبرداری به بخش photos بروید و در آنجا اقدام به ویرایش ویدیو خود کنید. ویژگی‌های مانند امکان تغییر فوکوس حتی پس از فیلمبرداری باعث شده که عباراتی مانند خرید آیفون ۱۳ و خرید آیفون ۱۳ پرو مکس در کنار قیمت اسمارت واچ اپل جزو عبارت‌های متداول در زمینه تکنولوژی و محصولات دیجیتال تبدیل شوند.

حالت سینماتیک چه کاری انجام می‌دهد؟

همانطور که گفته شد زمانی که فیلمبرداری با حالت سینماتیک صورت می‌گیرد، آیفون ۱۳ با تکیه بر موتور عصبی قدرتمند خود سوژه‌های جذاب را شناسایی می‌کند و تشخیص می‌دهد باید فوکوس را روی آن‌ها قرار دهد، مورد جذاب دیگری که در رابطه با این حالت وجود دارد، این است که به لطف دوربین فوق عرض آیفون، گوشی می‌تواند پیش از ورود و خروج یک سوژه جدید درون کادر آن‌ها را شناسایی کند و تشخیص دهد که باید فوکوس را روی آن‌ها قرار دهد یا از روی آن‌ها بردارد. یک دلیل جذاب دیگر برای خرید آیفون ۱۳.

در حین فیلمبرداری اگر تصمیم آیفون برای فوکوس روی سوژه‌ای خاص را قبول ندارید و دوست دارید روی سوژه‌ دیگری فوکوس کنید کافی است یک بار روی آن ضربه بزنید تا فوکوس روی آن معطوف شود و با یک بار دیگر ضربه زدن فوکوس سوژه را ردیابی کند و دنبال آن در قاب فیلمبرداری جا به جا شود.

آیا می‌توان با دوربین‌های مختلف روی حالت سینماتیک فیلمبرداری کرد؟

بله اپل این امکان را برای تمامی افرادی که اقدام به خرید آیفون ۱۳ می‌کنند، فراهم کرده که با تمامی دوربین‌های پنل پشتی و دوربین سلفی بتوان روی حالت سینماتیک فیلمبرداری کند. تنها تفاوتی که مشاهده می‌شود روی کیفیت فیلمبرداری است. هرچند که تمامی دوربین‌های آیفون ۱۳ و آیفون ۱۳ پرو مکس از کیفیت بالایی برخوردار هستند اما، مسلما کیفیت دوربین‌های اصلی بالاتر است.

بازرگانی سیب؛ مرجع خرید محصولات اپل

در وبسایت بازرگانی سیب که مدت‌ها است به یک فروشگاه و مرجع قابل اعتماد برای کاربران بدل شده و بسیاری از افرادی که به دنبال خرید آیفون ۱۳ به صورت نقد و اقساط هستند، به وبسایت بازرگانی سیب مراجعه می‌کنند، عرضه کننده بزرگ محصولات اپل است و تمامی کالا‌های آن اورجینال هستند.

فروش اقساطی خدمت ویژه دیگری از سوی بازرگانی سیب است. در این روش خرید کاربران تنها با پرداخت ۴۰ درصد از مبلغ گوشی‌های آیفون ۱۳ می‌تواند صاحب یکی از برترین‌ گوشی‌های حال حاضر شود و باقی مبلغ را از طریق اقساط ۳ الی ۱۲ ماهه پرداخت کند.

لینک کوتاه : https://kalannews.ir/?p=19786

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.