• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳

جنگ نسل چهارم آمریکا علیه لبنان/تولید فشارهای اجتماعی علیه مقاومت

  • 09 شهریور 1400 - 20:36
جنگ نسل چهارم آمریکا علیه لبنان/تولید فشارهای اجتماعی علیه مقاومت

مهر، گروه بین الملل رامین حسین آبادیان: این روزها اگرچه لبنان درگیر منازعات داخلی، دخالت های بیرونی و عدم توانایی تشکیل دولت براساس توافقنامه طائف است اما قدرت مقاومت مانع از فروپاشی و هجوم به این کشور شده است. در حالی که در چند سال اخیر بیشترین فشار تحریمی آمریکا بر لبنان وارد آمد، رژیم صهیونیستی نیز تلاش نمود تا با توجه به مشکلات داخلی دریچه ای از جنگ را در جنوب لبنان باز نماید و در این باره نیز چندین بار این مسئله را محک زده است.

اما حضور قدرتمندانه و قاطعانه حزب الله و پاسخ های به جا و به لحظه، باعث شده است تا هر گونه فکر و توهم تجاوز در ذهن صهیونیست ها در نطفه خفه گردد. با این وجود لبنان در معرض فشار بی سابقه اقتصادی توسط آمریکا و هم پیمانان است. روندی که کمتر از جنگ نیست و مقاومت لبنان نیز در این عرصه به میدان آمده و برای امنیت و استقلال لبنان و تقویت جبهه مقاومت منطقه ای تلاش می نماید.

در این بستر است که حزب الله در مقابله با جریان استکبار، واردات نفت و بنزین از ایران را درخواست داده و سید حسن نصر الله با اخطار نسبت به هرگونه تعدی به کشتی های مقاومت، آن را در حکم حمله به خاک لبنان دانسته و در این باره اخطار جنگ داده است. معادله جدید مقاومت لبنان هرچند بسیار پیچیده تر از گذشته است که تهدیداتی بسیار پیشرفته نیز بر آن متمرکز شده است؛ اما در این مسیر قوه عاقله مقاومت نیز زیرک تر از گذشته به تدبیر امور می پردازد. این رویکرد ضمن تلاش برای بقای لبنان و جلوگیری از شعله ور شدن مجدد جنگ داخلی در این کشور موجب نوعی الگو سازی برای سایر اقطاب مقاومت در جهان اسلام برای انجام عمل سیاسی خواهد بود.

در همین راستا، نشست «لبنان و معادله جدید مقاومت» امروز سه شنبه با حضور کارشناسان و صاحب نظران سیاسی در محل مهر برگزار شد. سیدرضا صدرالحسینی (کارشناس مسائل غرب آسیا)، علی صمدزاده (کارشناس سیاسی)، محمدعلی مهتدی (کارشناس مسائل غرب آسیا) و مهدی عزیزی (مدیرکل اخبار خارجی مهر) به عنوان کارشناس در نشست مذکور حضور یافته و سخنانی را ایراد کردند.

جنگ نسل چهارم آمریکا علیه لبنان/تولید فشارهای اجتماعی علیه مقاومت

مهدی عزیزی، مدیرکل اخبار خارجی مهر در این نشست تأکید کرد: بخشی از بحران خلأ سیاسی در لبنان مربوط به دو سال اخیر نیست، چرا که در سنوات گذشته نیز چنین بحرانی در ساختار سیاسی لبنان مشاهده شده است. بخشی از این بحران به ساختار سیاسی لبنان باز می گردد که مبتنی بر سهمیه بندی است. در حقیقت، نوع و ماهیت چینش و ساختار سیاسی لبنان موجب شده است تا خلأ سیاسی ایجاد شود.

وی افزود: عامل دوم ایجاد خلأ سیاسی در لبنان، دخالت های بیرونی توسط ایالات متحده آمریکا و اروپا در این کشور است. هدف اصلی و اساسی از این دخالت ها افزایش فشارها علیه حزب الله به منظور خلع سلاح کردن آن است. در واقع، آمریکایی ها و اروپایی ها تلاش می کنند تا مسئولیت تمامی بحران ها و معضلات لبنان از جمله بحران های برق و سوخت را متوجه حزب الله ساخته و مردم را در برابر آن قرار دهند.‌ آمریکایی ها و اروپایی ها تلاش می کنند تا مسئولیت تمامی بحران ها و معضلات لبنان از جمله بحران های برق و سوخت را متوجه حزب الله ساخته و مردم را در برابر آن قرار دهند

مدیرکل اخبار خارجی مهر در ادامه یادآور شد: آمریکا و اروپا به دنبال عدم تشکیل یک دولت مقتدر و توانمند در لبنان هستند زیرا منافع رژیم صهیونیستی را در این مسأله می‌بینند. ایالات متحده آمریکا به دنبال وجود یک محیط پیرامونی امن برای اسرائیل است. منافع اسرائیل اقتضا می کند که آمریکا و اروپا در امور داخلی لبنان دخالت کنند.

مهدی عزیزی عنوان کرد: آنچه که واضح به نظر می رسد این است که حزب الله همواره نقش میانجی گرایانه در امور داخلی لبنان ایفا کرده است. این گروه هیچگاه از مشروعیت و قدرت تسلیحاتی خود برای منافع حزبی بهره برداری نکرده است. سلاح حزب الله همواره به سمت رژیم صهیونیستی نشانه رفته است. به عنوان نمونه، می توان به حوادث منطقه «خُلده» در بیروت اشاره کرد که تلاش شد حزب الله از رهگذر آن به جنگ داخلی کشیده شود.

جنگ نسل چهارم آمریکا علیه لبنان/تولید فشارهای اجتماعی علیه مقاومت

مدیرکل اخبار خارجی مهر ادامه داد: با این حال، حکمت و درایت حزب الله موجب شد تا این گروه به سمت جنگ داخلی در لبنان سوق پیدا نکند. در حال حاضر، تلاش های خارجی بر خلع سلاح حزب الله متمرکز هستند. از سوی دیگر، برخی طرف های عربی و در رأس آنها عربستان سعودی با دخالت های بی‌جا در امور داخلی لبنان برای عدم تشکیل کابینه این کشور تلاش می کنند. این نشان می دهد که بسیاری از طرف های منطقه ای و فرامنطقه ای خواهان تشکیل دولت جدید لبنان نیستند.

وی با اشاره به واردات سوخت از ایران توسط حزب الله لبنان اظهار داشت: اکنون شاهد آن هستیم که یک بازدارندگی جدید در گفتمان مقاومت شکل گرفته است و آن، بازدارندگی اقتصادی است‌ اکنون شاهد آن هستیم که یک بازدارندگی جدید در گفتمان مقاومت شکل گرفته است و آن، بازدارندگی اقتصادی است. پس از ارسال کشتی حامل سوخت از سوی ایران به لبنان شاهد آن بودیم که برخی طرف های داخلی از جمله جریان المستقبل و ۱۴ مارس شروع به مخالفت و فرافکنی کردند. همزمان رسانه‌های رژیم صهیونیستی نیز تبلیغات مسمومی را در این زمینه کلید زدند.

عزیزی تأکید کرد: در واقع، برخی طرف های داخلی در لبنان به همراه طرف های خارجی به دنبال تداوم بحران در این کشور هستند زیرا معتقدند که در چنین شرایطی می توانند طرح خلع سلاح حزب الله را پیاده سازی کنند. با تمامی اینها واردات سوخت توسط حزب الله از سوی ایران به تقویت پشتوانه مردمی این گروه منجر شد. افکار عمومی از این موضوع ابراز رضایت کردند. درحال حاضر مقاومت در نقاط مختلف به یک هم تکمیلی رسیده است.

در ادامه نیز سید رضا صدر الحسینی در سخنانی اظهار داشت: لبنان طی چند دهه اخیر فراز و فرودهای فراوانی را پشت سر گذاشته است اما در اینجا قصد داریم درباره تحولات یک سال اخیر آن صحبت کنیم. آنچه که حدود یک سال پیش اتفاق افتاد، ضربه مهلکی را به لبنان وارد ساخت. ما از فاجعه بزرگ انفجار مهیب بیروت سخن می گوییم. پس از وقوع انفجار مذکور شرایط کاملاً متفاوتی در لبنان رقم خورد.

این کارشناس و تحلیلگر مسائل سیاسی یادآور شد: پس از این واقعه تأسف بار بود که ستون فقرات اقتصادی لبنان دچار اشکال اساسی شد. پس از این اتفاق، بخش اعظمی از درآمدهای ارزی لبنان کاهش پیدا کرد. علت این مسأله هم آن بود که گردشگری در لبنان تقریباً به نقطه صفر رسید. خیانت های داخلی به ویژه از سوی رئیس بانک مرکزی لبنان نیز در شکل گیری این وضعیت بی‌تأثیر نبود.

جنگ نسل چهارم آمریکا علیه لبنان/تولید فشارهای اجتماعی علیه مقاومت

وی ادامه داد: در طول این مدت همچنین شاهد تحریم های ایالات متحده آمریکا علیه لبنان بوده ایم؛ تحریم هایی که با هدف وخیم تر کردن وضعیت اقتصادی لبنان وضع شدند. آمریکا و اسرائیل از رهگذر این تحریم ها به دنبال ایجاد یک فضای نا امن در لبنان بوده و هستند. اسرائیل در طول این مدت نیم نگاهی نیز به خاک لبنان داشت و تمام تلاش خود را به کار بست تا بخشی از این خاک را تحت تصرف خود درآورد.

صدر الحسینی گفت: علیرغم تمامی این چالش ها، حزب الله لبنان به رهبری سید حسن نصرالله با کمک شخصیت هایی نظیر میشل عون، و نبیه بری توانست در برابر آمریکا و رژیم صهیونیستی مقاومت کند. بنابراین، لبنانی ها این درس را به رژیم صهیونیستی دادند که این رژیم قادر نیست از فضای اقتصادی و برخی نابسامانی های داخلی در لبنان برای تصرف خاک این کشور اقدام نماید لبنانی ها این درس را به رژیم صهیونیستی دادند که این رژیم قادر نیست از فضای اقتصادی و برخی نابسامانی های داخلی در لبنان برای تصرف خاک این کشور اقدام نماید. این پیام قدرت لبنان به صهیونیستها بود.

وی تأکید کرد: باید به این مسأله نیز اشاره کرد که در طول یک سال گذشته به معنای واقعی کلمه ثابت کردند که از روحیه مقاومت و ایستادگی برخوردار هستند. آنها روحیه مقاومتی خود را به رخ جهانیان کشاندند. در خصوص واردات سوخت از ایران توسط حزب الله باید بگوییم که این گروه کار بسیار بزرگ و فوق العاده ای را از خود به نمایش گذاشت.

این کارشناس و تحلیلگر مسائل سیاسی عنوان کرد: حزب الله لبنان در زمینه واردات سوخت از جمهوری اسلامی ایران توان و نفوذ اجتماعی خود را به رخ آمریکایی ها کشید و نشان داد که به راحتی می تواند نیازهای راهبردی مردم لبنان را شناسایی و مرتفع سازد. حزب الله لبنان در شرایط یک جنگ اقتصادی نفس‌گیر، نیازهای اقتصادی مردم را به خوبی مورد شناسایی قرار دارد و این توانمندی بالای آن را به نمایش گذاشت.

صدر الحسینی تصریح کرد: این بدان معناست که حزب الله لبنان در حال حاضر به مرحله ظرفیت شناسی اقتصادی رسیده است. یکی از نیازهای اصلی امروز مردم لبنان بنزین و مازوت است. حزب الله لبنان به رهبری سید حسن نصرالله به خوبی این نیاز را شناسایی کرد. نصرالله یک دریچه جدید را باز کرد و بازدارندگی اقتصادی را برای لبنان رقم زد. دبیرکل حزب الله لبنان صراحتاً اعلام کرد که کشتی های حامل سوخت که از ایران حرکت کردند به مثابه خاک لبنان تلقی می شوند و هرگونه تعرض به آنها به مثابه تعرض به خاک لبنان است.

وی در ادامه اظهاراتش یادآور شد: اقدامی که حزب الله لبنان انجام داد، به معنای بازدارندگی اقتصادی است. حزب الله لبنان ثابت کرد که اقتدار مردم این کشور را نه تنها در حوزه نظامی و امنیتی که در حوزه اقتصادی نیز به خوبی حفظ و تقویت کرده است.

در ادامه این نشست، «علی صمدزاده» کارشناس مسائل سیاسی عنوان کرد: ایالات متحده آمریکا از سال ۲۰۱۹ به بعد استراتژی اجتماعی کردن فشارها علیه مقاومت را در دستور کار خود قرار داد. آنها تحریم هایی را علیه لبنان وضع کردند تا بتوانند فشارهای خود را بیش از پیش اجتماعی سازند و مردم را درگیر سازند. بنابراین زنجیره ای از تحولات به رهبری آمریکا در لبنان طراحی شد تا این کشور در سطوح اجتماعی درگیر مسائل مختلف باشد.

جنگ نسل چهارم آمریکا علیه لبنان/تولید فشارهای اجتماعی علیه مقاومت

وی ادامه داد: به عنوان نمونه می توان به اعتراضات علیه عادل عبدالمهدی نخست وزیر اسبق عراق اشاره کرد که در نهایت به استعفای او منجر شد. همچنین ترور فرماندهان مقاومت در نزدیکی فرودگاه بغداد نیز محصول همین فشارهای اجتماعی بود. روند فشارهای اجتماعی در لبنان بیش از هر کشور دیگری ادامه پیدا کرد و تلاش شد تا ضمن بهره برداری از خلأ سیاسی در این کشور، خدمت رسانی به مردم متوقف گردد و به تبع آن، مردم خشمگین شوند.

این کارشناس مسائل سیاسی عنوان کرد: با تمامی اینها، حزب الله لبنان نقش فعالی را در مقابله با بحران های اجتماعی در این کشور ایفا کرده است. به عنوان نمونه می توان به نقش حزب الله در مقابله با ویروس کرونا اشاره کرد که از طریق وزیر بهداشت کابینه لبنان که سهمیه حزب الله بود، صورت گرفت.

وی افزود: باید گفت که اقدام وزیر بهداشت لبنان در مقابله با کرونا بسیار درخشان بود و نمونه ای از نمونه های نقش آفرینی حزب الله در حل و فصل بحران های اجتماعی در این کشور را به منصه ظهور رساند. امروز به فضل همین تلاش ها وضعیت کرونا در لبنان یک وضعیت قابل قبول است. این نشان می دهد که حزب الله توجه و اهتمام ویژه ای به خدمات بهداشت و درمان داشته و دارد؛ کما اینکه حزب الله در زمینه خدمات اجتماعی دیگر نیز قدرتمند ظاهر شده است.

صمدزاده تصریح کرد: امروز حزب الله به گروهی تبدیل شده است که دیگر گروه های مقاومت از آن الگو برداری می کنند. به عنوان مثال، باید به نبرد شمشیر قدس اشاره کرد امروز حزب الله به گروهی تبدیل شده است که دیگر گروه های مقاومت از آن الگو برداری می کنند. به عنوان مثال، باید به نبرد شمشیر قدس اشاره کرد که در جریان آن، گروه های مقاومت فلسطین یک بازدارندگی بزرگ را در برابر صهیونیستها خلق کردند؛ این قدرت بازدارندگی الهام گرفته از قدرت بازدارندگی بود که پیشتر حزب الله در برابر صهیونیستها خلق کرده بود.

وی گفت: حزب الله لبنان نشان داد که هیچگاه منتظر اقدام دشمن نمی ماند که به یک باره غافلگیر شده و منفعل عمل کند. این گروه نشان داده است که همواره خود مدیریت صحنه و مدیریت تحولات را در اختیار دارد. در جریان حوادث اخیر لبنان شاهد آن بودیم که حزب الله با درایت و حکمتی که به خرج داد، علیرغم تلاش های خارجی، به سمت و سوی جنگ داخلی کشیده نشد.

صمدزاده اظهار داشت: اگر بخواهیم میزان دشمنی متمرکز در لبنان را با ظرفیت های داخلی مقاومت مقایسه کنیم باید گفت که حجم دشمنی ها و خباثت آمریکایی ها بسیار فراتر از قدرت و توان لبنان بوده و هست. این میزان خباثت آمریکایی ها علیه یک کشور کاملاً بی سابقه بوده است. با تمامی اینها در طول این مدت شاهد وفاداری ملی حزب الله لبنان بوده ایم. حزب الله نشان داد که تنها منافع و مصالح ملی را ارج می نهد.

همچنین محمد علی مهتدی، کارشناس مسائل غرب آسیا عنوان کرد: مقاومت در لبنان مهمترین عنصر در معادلات منطقه ای محسوب می شود. این مقاومت تنها منحصر به لبنان نیست. مقاومت در کشورهای دیگر از جمله فلسطین، سوریه، یمن، عراق و… با حزب الله در ارتباط هستند. حزب الله لبنان تاکنون نقش مهمی را در رساندن تسلیحات به گروه های مقاومت فلسطین در نوار غزه ایفا کرده است.

جنگ نسل چهارم آمریکا علیه لبنان/تولید فشارهای اجتماعی علیه مقاومت

وی اظهار داشت: آنچه که می خواهم بدان اشاره کنم این است که ما امروز گریزی از گزینه مقاومت نداریم. امروز همه راه ها به گزینه مقاومت ختم می شود. روز گذشته بود که «بنی گانتز» وزیر جنگ رژیم صهیونیستی اعلام کرد که تشکیلات خودگردان فلسطین یک گنجینه استراتژیک برای اسرائیل محسوب می شود. این لکه ننگی بر دامان تشکیلات خودگردان است؛ تشکیلاتی که با مذاکره هیچ دستاوردی را محقق نساخت. این نشان می دهد که مؤثرترین گزینه، گزینه مقاومت است.

اقدام حزب الله لبنان در واردات سوخت از جمهوری اسلامی ایران یک اقدام نجات بخش بود. امروز حزب الله به یک نیروی نجات‌بخش در لبنان تبدیل شده است مهتدی ادامه داد: حزب الله لبنان اولین گروه غیرنظامی است که توانست قدرت بازدارندگی را در برابر رژیم صهیونیستی خلق کند. حزب الله لبنان در جریان جنگ سال ۲۰۰۰ و جنگ سال ۲۰۰۶ رژیمی را شکست داد که از آن به عنوان افسانه شکست ناپذیر یاد می شد. حزب الله، صهیونیستها را وادار به فرار از خاک لبنان کرد. پس از آن دشمن صهیونیستی به دلیل معادله بازدارندگی که حزب الله آن را خلق کرد، هیچگاه جرأت و جسارت تجاوز به خاک لبنان را پیدا نکرد.

وی افزود: آنچه که در لبنان جریان دارد، یک جنگ نسل چهارم آمریکایی علیه این کشور است. آمریکایی ها پس از آنکه از نابودی لبنان از رهگذر راهکار نظامی ناامید شدند، تصمیم گرفتند از راهکارهای دیگر بهره برداری کنند. به همین دلیل، آنها جنگ نرم و جنگ اقتصادی را در دستور کار خود قرار دادند. تحریم های اقتصادی نیز در همین راستا قابل تعریف هستند. هدف اصلی و اساسی آمریکایی ها فروپاشی لبنان بوده است. از روز اول آغاز این جنگ اقتصادی، مقابله با حزب الله در دستور کار بوده است؛ اقدامی که البته تمامی مردم لبنان را تحت تأثیر قرار داد.

این کارشناس و تحلیلگر مسائل غرب آسیا با اشاره به واردات سوخت توسط حزب الله از جمهوری اسلامی ایران نیز تصریح کرد: از اقدامی که حزب الله انجام داد نباید به عنوان یک اقدام اقتصادی که باید به عنوان یک اقدام نجات بخش یاد کرد. واردات سوخت از جمهوری اسلامی ایران، اقدامی است که مردم لبنان را در برهه کنونی نجات می دهد. امروز حزب الله خود را به عنوان یک نیروی نجات بخش در لبنان مطرح ساخته است.

لینک کوتاه : https://kalannews.ir/?p=4047

برچسب ها

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.