• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳

جزئیات خدمات رسانی موکب‌های ویژه بانوان در ایام اربعین اعلام شد

  • 12 شهریور 1401 - 13:01
جزئیات خدمات رسانی موکب‌های ویژه بانوان در ایام اربعین اعلام شد

به گزارش خبرگزاری مهر، زهرا سعیدی مبارکه گفت: براساس آخرین صحت‌سنجی صورت گرفته تا صبح امروز (شنبه ۱۲ شهریور) با همت خیران و دوستداران اهل بیت (ع)، حدود یکصد موکب ایرانی ویژه بانوان برپا می‌شود که خدمات خاص برای خانم‌ها ارائه می‌کنند.
وی افزود: در کنار این موکب‌ها، برای نخستین بار، ستاد توسعه و بازسازی عتبات نیز اقدام به برپایی موکب ویژه بانوان در محل اجرای طرح توسعه حرم سشیدالشهدا (ع) مزین بنام صحن حضرت زینب (س) کرده است که خدمات متنوع و مورد نیاز بانوان را ارائه می‌کند.
وی درباره دلایل برپایی موکب ویژه بانوان گفت: بررسی نشان می‌دهد با توجه به تعطیلی مدارس، بسیاری از زائران به شکل خانوادگی و همراه فرزندان خود به زیارت اربعین امسال مشرف شوند از همین رو پیش‌بینی می‌شود براساس آمار ثبت‌نام کنندگان در سامانه سماح، نزدیک به ۴۰ درصد از زائران اعزامی از کشورما بانوان باشند.
وی با بیان اینکه ۴۰ درصد از جمعیت ۵ میلیونی زائران اعزامی از میهن اسلامی ما عدد بسیار بزرگ و قابل تاملی است، اظهار داشت: واحد امور بانوان ستاد توسعه و بازسازی عتبات براساس تجارب اربعین‌های گذشته و نیازسنجی از بانوان، فهرستی از خدمات ضروری و مورد نیاز اربعین خانوادگی امسال را احصاء و به موکب‌داران اعلام کرد.
سعیدی گفت: کمیته مشارکت‌های مردمی، اسکان و تغذیه اربعین حسینی که مسئولیت آن با ستاد توسعه و بازسازی عتبات است، با همکاری مدیران موکب‌های داوطلب، خدمات مختلفی از اختصاص اتاق «کودک و مادر»، توزیع بسته‌های بهداشتی ویژه خانم‌ها، خدمات درمانی و پزشکی، توزیع بسته‌های فرهنگی، خدمات طب ایرانی-اسلامی و ترجمه و…. را به بانوان ارائه خواهند کرد.
وی افزود: این موکب‌ها از ۱۰ صفر تا دو روز بعد از اربعین و تا تکمیل ظرفیت خود، پذیرای زائران و بانوان محترم خواهند بود.
سعیدی با بیان اینکه هموطنان عزیز به‌ویژه بانوان باید به نکات فرهنگی و حساسیت‌های خاص مردم عراق توجه داشته باشند گفت: نوع پوشش، رفتارهای اجتماعی، شیوه مکالمه و… زنان در عراق با بانوان ایرانی تفاوت‌هایی دارد لذا هموطنان باید به این نکات و حساسیت‌های فرهنگی کشور میزبان توجه داشته باشند.
وی با اشاره به آمار سامانه سماح و سهم نزدیک به ۷ درصدی بانوانی که انفرادی به اربعین اعزام می‌شوند گفت: توصیه اکید ما به هموطنان به‌ویژه بانوان اعزامی به زیات اربعین این است که حتماً به شکل خانوادگی مشرف شوند.
سعیدی افزود: به بانوانی که امکان تشرف خانوادگی را ندارند توصیه می‌کنیم حتماً در گروه‌های دست‌کم پنج نفری و تنها از مسیر اصلی پیاده روی و با وسایل نقلیه عمومی طی طریق کنند و تنها در موکب‌های بزرگ بیتوته کرده و ترجیحاً از رفتن به منازل شخصی و دور از مسیر اصلی پرهیز کنند.
مدیر امور بانوان ستاد توسعه و بازسازی عتبات تصریح کرد: برای توزیع عادلانه خدمات موکب‌های بانوان و امکان ارائه خدمات به بیشترین جمعیت اعزامی، برنامه ریزی شده تا این موکب‌ها حداکثر ۴۸ ساعت پذیرای یک زائر باشند لذا به همه زائران بویژه بانوان توصیه می‌کنیم زیارت اربعین را به عنوان یک زیارت عبوری ببینند و از اقامت طولانی پرهیز کنند.
وی با تاکید بر اینکه میزبان اصلی زیارت اربعین حسینی، دولت، ملت و عشایر عزیز عراق هستند که انصافاً در این سالها کریمانه و با تمام وجود از زائران پذیرایی کرده و می‌کنند، گفت: حضور موکب‌ها و خادمان ایرانی، تنها با هدف مشارکت در فیض و ثواب میزبانی از زائران است.
سعیدی گفت: با توجه به پروتکل‌های خاص بهداشتی در عراق و سخت‌گیریهای خاص در همراه داشتن دارو، بانوانی که مجبورند دارو مصرف کنند، حتماً نسخه پزشک را همراه داشته باشند تا با مشکل مواجه نشوند.

لینک کوتاه : https://kalannews.ir/?p=28501

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.