• امروز : چهارشنبه - ۵ اردیبهشت - ۱۴۰۳

جریان‌سازی سینما از فیلم کوتاه سرچشمه می‌گیرد/«نقره‌ای»ازکجا آمد؟

  • 17 فروردین 1401 - 12:47
جریان‌سازی سینما از فیلم کوتاه سرچشمه می‌گیرد/«نقره‌ای»ازکجا آمد؟

حمید صابری نویسنده و کارگردان فیلم کوتاه «نقره‌ای» در گفتگو با خبرنگار مهر، درباره داستان و چگونگی شکل‌گیری این فیلم گفت: نوع فیلم «نقره‌ای» اجتماعی است و داستان بازرس خیریه‌ای را روایت می‌کند که برای بررسی وضعیت یکی از درخواست‌دهندگان وارد خانه‌ای شده و درگیر مشکلات خانوادگی آن‌ها می‌شود. در واقع داستان حول محور چالش‌های خانوادگی و تصمیم‌گیری بازرس می‌چرخد. اوایل سال ۱۴۰۰ در یک جمع دوستانه، ماجراهایی از یک خیریه شنیدم که بسیار دراماتیک بود. به نظرم رسید می‌شود در این فضا کار تازه‌ای انجام داد، بنابراین شروع به جمع‌آوری اطلاعات کردم و از آنها در نوشتن فیلمنامه بهره گرفتم که در نهایت ماحصل آن «نقره‌ای» شد.

وی با اشاره به زمان تولید فیلم افزود: زمان فیلم حدوداً، ۱۷ دقیقه است‌. فیلمنامه را در شهریور ماه ۱۴۰۰ نوشتم و در آبان هم وارد مرحله پیش‌تولید شدیم‌. اوایل زمستان نیز فیلمبرداری آغاز شد و اکنون نسخه نهایی فیلم آماده شده است.

صابری درباره چگونگی ورودش به حوزه فیلم کوتاه، توضیح داد: در اواخر دهه هشتاد، با گذراندن دوره‌های بازیگری و فیلمسازی به حرفه‌ی بازیگری مشغول شدم و از سال ۱۳۹۰، شروع به ساخت چند برنامه مستند کردم‌. پس از آن، تصمیم گرفتم از حوزه مستند، به سمت فیلم‌های داستانی حرکت کنم. برای همین دوره‌های تکمیلی فیلمسازی را نیز گذراندم که از مهمترین آنها می‌توانم به مَستر کلاس کارگردانی با اصغر فرهادی اشاره کنم و همزمان فیلمنامه‌های مختلفی هم نوشتم که در نهایت از میان آن‌ها، این فیلمنامه شرایط تولید داشت و ساخته شد.

کارگردان مستند «محبوب کردستان در قلب لبنان» ادامه داد: با توجه به شرایط و پیچیدگی‌های تولید فیلم کوتاه «نقره‌ای» و ساخت فیلم با بودجه شخصی و بدون حمایت به نظرم خروجی آن مناسب است؛ ضمن اینکه فیلم آماده برای پخش بین‌المللی است و به زودی حضورش در این عرصه را آغاز خواهد کرد.

وی با اشاره به تفاوت‌های ساخت اثر در حوزه فیلم کوتاه و مستند بیان کرد: عموماً فیلم‌های مستند با گروهی کوچک که علاقه به روایت در دل ماجراجویی دارند، شکل می‌گیرد. به نظرم زیبایی آن هم در همین است که شما به عنوان خالق و سازنده اثر خیلی درگیر تجهیزات و عوامل نباشید و بتوانید خلاقانه‌ترین روایت را نسبت به ماجرا داشته باشید. البته به نظرم این در صورتی اتفاق می‌افتد که کار سفارشی نباشد و فیلمساز واقعاً علاقمند به سوژه باشد. اما با توجه به تجربه کاری که در این حوزه داشتم، حوزه فیلم کوتاه را برای خودم ساختارمندتر و حرفه‌ای‌تر می‌دانم. هرچند شرایط و ساخت فیلم کوتاه برای من از مستند دشوارتر بود. از نوشتن فیلمنامه تا تامین بودجه فیلم، کار با بازیگر و تعامل با دیگر عوامل، در عین حال که بسیار لذت‌بخش است، اما سختی‌های فراوانی نیز به همراه دارد.

جریان‌سازی سینما از فیلم کوتاه سرچشمه می‌گیرد/«نقره‌ای»ازکجا آمد؟

صابری با اشاره به اینکه حوزه فیلم کوتاه می‌تواند مقدمه‌ای برای حضور فیلمسازان جوان در مدیوم سینمایی و بلند داستانی باشد، تشریح کرد: به عقیده من، چه بخواهیم و چه نخواهیم، سینمای کوتاه حرفه‌ای جریان‌ساز سینمای بلند ما خواهد بود. اثبات این موضوع را به خوبی می‌توانیم با نگاهی به چهلمین دوره از جشنواره فیلم فجر و حضور کارگردانانی همچون آرین وزیردفتری، امید شمس و کاظم دانشی ببینیم. این افراد، فیلمسازان حوزه فیلم کوتاه بودند که کارهای موفقی داشتند و اکنون به سینمای بلند داستانی ورود پیدا کرده‌اند.

وی اضافه کرد: فکر می‌کنم ساختن فیلم کوتاه، همانند مشقی است که فیلمساز برای ساخت فیلم بلند می‌تواند آن را تمرین کند. البته معتقد هستم که فیلم کوتاه، مستقل از فیلم بلند داستانی است و جریان‌سازی سینمای ما از حوزه فیلم کوتاه سرچشمه می‌گیرد. فکر می‌کنم احتمال موفقیت فیلمسازی که از فیلم کوتاه کارش را آغاز کرده باشد به مراتب بیشتر باشد!

این هنرمند در پایان تصریح کرد: هدف من در کارگردانی و ساخت فیلم کوتاه، هموارتر شدن مسیر فیلمسازی است و امیدوارم تا دو سال آینده بتوانم فیلم بلندم را کلید بزنم.

رها خدایاری، نازگل شریفی، ندا اسدی، تیام کرمانیان و شیوا اردویی بازیگران «نقره‌ای» هستند.

از عوامل فیلم کوتاه «نقره‌ای» می‌توان به نویسنده و کارگردان: حمید صابری، تهیه کننده: نوید رفیعی، حمید صابری، مدیر تصویربرداری: سالار اردستانی، تدوین: مسعود فرجام، مجری طرح، برنامه ریز و دستیار اول کارگردان: مهرنوش حسینی، مدیر صدابرداری: مجید نجاتی، اصلاح نور و رنگ: حمیدرضا فتوره‌چیان، طراح گریم: خلیل نظری، صداگذار: مهرداد براتی طراح صحنه: علی وطن دوست، طراح لباس: حمیده رسولی، منشی صحنه: مریم ویس مرادی، عکاس و فیلمبردار پشت صحنه: فاطمه تقوی اشاره کرد.

منبع : مهر

لینک کوتاه : https://kalannews.ir/?p=19452

برچسب ها

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.