• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳

جای خالی حمایت از دانش بنیان‌ها در بودجه سنواتی

  • 22 مهر 1401 - 12:11
جای خالی حمایت از دانش بنیان‌ها در بودجه سنواتی

به گزارش خبرنگار مهر با وجود تاکید قانون بر حمایت همه‌جانبه از شرکت‌های دانش‌بنیان برای تولید و عرضه نوآوری و فناوری اما اکنون شرکت‌های دانش‌بنیان با چالشی درخصوص بیمه قراردادها روبه‌رو شده‌اند که به گفته فعالان این حوزه، عملاً تیشه محکمی به ریشه زیست‌بوم فناوری و شرکت‌های دانش‌بنیان می‌زند و دستیابی به اقتصاد دانش‌بنیان را دشوار می‌کند.
یکی از مشکلات شرکت‌های دانش‌بنیان مساله حق بیمه قراردادها با سازمان تأمین اجتماعی است. بر اساس آماری که از شرکت‌های عضو انجمن گرفتیم، بزرگترین مشکل پیش روی در این مبحث، موضوع حق بیمه قراردادهای شرکت‌های دانش بنیان است که توسط تأمین اجتماعی دریافت می‌شود. مشکلاتی نظیر بانک‌ها و دغدغه مالیات را تا حدودی رفع کردیم اما درصد قابل توجهی از شرکت‌ها با مساله حق بیمه قراردادها و به طور کلی مساله بیمه با تأمین اجتماعی مشکل دارند.
سازمان تأمین اجتماعی بخشنامه محور و دستورالعمل محور است و متأسفانه این سازمان به هیچ قانون، رویه، بخش‌نامه و دستورالعمل مصوب دولت تمکین نمی‌کند و تنها بخش‌نامه‌های داخلی خود سازمان را معیار قرار می‌دهد. از این جهت با این اوصاف شرکت‌های دانش بنیان با مشکلات زیادی با این سازمان دست به گریبان هستند.
در این خصوص، نماینده مجلس دهم گفت: در بودجه سال آینده باید حمایت‌های بیمه‌ای از شرکت‌های دانش‌بنیان حتماً درنظر گرفته شود.عزت‌الله یوسفیان، کارشناس اقتصادی و نماینده سابق مجلس در گفت‌وگو با «مهر» با اشاره به ضرورت حمایت‌های بیمه‌ای از شرکت‌های دانش‌بنیان اظهار داشت: حمایت بیمه‌ای از شرکت‌‎های دانش‌بنیان باید به قانون مصوب مجلس تبدیل شود، چون در حال حاضر قانون نیست اما باید با وجود ضرورت حمایت تمام قد از شرکت‌های دانش‌بنیان این مهم مدنظر مجلس قرار گیرد و به آن توجه بی‌شمار شود. به عنوان مثال، در مناطق محروم اگر کسی سرمایه‌گذاری کند تا مدتی از پرداخت مالیات معاف است و یا سرمایه‌گذاری در برخی از مناطق آزاد تجاری، برخی معافیت‌ها را به دنبال دارد.
وی گفت: از آنجایی که تأمین اجتماعی یک صندوق محسوب شده و نیازمند کسب درآمد است از این جهت مخالفت‌هایی در خصوص معافیت حق بیمه قراردادهای برای دانش بنیان‌ها وجود دارد. در حالی که سازمان تأمین اجتماعی به جای اینکه حق بیمه خود را از کسب و کارها یا کارفرما دریافت کند از دولت گرفته تا بار مالی هم برای دوطرف نداشته باشد.
این کارشناس اقتصادی به ضرورت پالایش شرکت‌های دانش‌بنیان هم اشاره کرد و در این رابطه اظهارکرد: باید پیش از انجام هرگونه حمایتی شرکت‌های دانش‌بنیان پالایش شوند تا هرشرکتی که به اسم دانش‌بنیان تأسیس شده و تابلوی آن را نصب کرده سبب هدر رفت منابع نشود. یعنی باید از شرکت‌های واقعی که به تولید دانش بنیان کمک می‌کنند، حمایت شود.
دولت با یک آئین نامه به دانش بنیان‌ها برای حق بیمه قراردادها کمک کند
یک نماینده مجلس گفت: در قانون تصویب شده مجلس موارد مفصلی برای حمایت از این شرکت‌ها وضع شده که اگر دولت آئین نامه مربوط به این قانون را تهیه و اجرا کند مشکلات شرکت‌های دانش بنیان در خصوص مساله حق بیمه‌ای که تأمین اجتماعی در خصوص قراردادها از این شرکت‌ها دریات می‌کند، به راحتی حل می‌شود و همه ارگان‌ها از جمله خود تأمین اجتماعی موظف به تمکین و اجرای این قانون است.
غلامرضا شریعتی اندراتی، عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در گفت وگو با «مهر» درباره مشکلات پیش روی شرکت‌های دانش بنیان در خصوص پرداخت حق بیمه قراردادها به تأمین اجتماعی گفت: قبل از شروع سال جدید در مجلس قانون نسبتاً جامعی برای شرکت‌های دانش بنیان مصوب شد تا این شرکت‌ها در معاملات و مبادلاتشان با شرکتهای مختلف و دولت دچار مشکل نشوند.
وی در ادامه بیان کرد: در قانون تصویب شده مجلس موارد مفصلی برای حمایت از این شرکت‌ها وضع شده که اگر دولت آئین نامه مربوط به این قانون را تهیه و اجرا کند مشکلات شرکت‌های دانش بنیان در خصوص مساله حق بیمه‌ای که تأمین اجتماعی در خصوص قراردادها از این شرکت‌ها دریات می‌کند، به راحتی حل می‌شود و همه ارگان‌ها از جمله خود تأمین اجتماعی موظف به تمکین و اجرای این قانون است.
عضو کمیسیون انرژی مجلس در ادامه درباره حمایت‌های مالیاتی از دانش بنیان هم متذکر شد: دانش بنیان‌ها شرکت‌های نوپایی هستند که توسط جوانان بدون سرمایه راه اندازی می‌شوند و یقیناً فعالیت این شرکت‌ها در تولید ملی بسیار اثر گذار است. وقتی این شرکت‌ها به تدریج رشد کنند و به سودهی برسند، در این شرایط دولت می‌تواند، در قبال تسهیلاتی که به به آنها داده در قالب مالیات از این شرکت‌ها دریافتی داشته باشد اما دولت باید در ابتدای کار در بحث بیمه و مالیات از این شرکت‌ها حمایت کند.
دولت برای حل مشکل حق بیمه شرکت‌های دانش بنیان لایحه بدهد
در عین حال، احمد علیرضا بیگی عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در گفت وگو با «مهر» درباره مشکلات شرکت‌های دانش بنیان با حق بیمه قرادادها گفت: به جهت مشکلات بیمه‌ای شرکت‌های دانش بنیان و غیر دانش بنیان با هم تفاوتی ندارند مگر اینکه معافیت قانونی برای آنها منظور شده باشد.
وی در ادامه درباره وضع معافیت برای شرکت‌های دانش بنیان در زمینه حق بیمه توضیح داد: مجلس هنوز در این زمینه معافیتی برای شرکت‌های دانش بنیان منظور نکرده و این موضوع مستلزم لایحه دولت است و یا اینکه برای حل این مشکلات باید در قانون بودجه چیزی منظور می‌شد.
این نماینده مجلس در ادامه تاکید کرد: معافیت شرکت‌های دانش بنیان از پرداخت و یا تخفیف در حق بیمه قرادادها به این جهت که بار مالی برای دولت ایجاد می‌کند در قانون جهش تولید دانش بنیان هم که چند ماه پیش در مجلس مصوب شد، گنجانده نشده است.
عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها افزود: این شرکت‌ها تفاوتی با سایر شرکت‌هایی که در کشور فعالیت می‌کنند تفاوتی ندارد و اگر بنا باشد برای شرکت‌های دانش بنیان تسهیلاتی در نظر گرفته شود دولت باشد لایحه بیاورد. اما در مجموع باید تسهیل گری در زمینه فعالیت شرکت‌های دانش بنیان صورت بگیرد تا کار آنها روان و آسان انجام شود.

لینک کوتاه : https://kalannews.ir/?p=30761

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.