• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳

تولید ۳۰ هزار تن سویا در اردبیل/کشت دانه‌های روغنی افزایش یافت

  • 31 مرداد 1400 - 20:41
تولید ۳۰ هزار تن سویا در اردبیل/کشت دانه‌های روغنی افزایش یافت

خلیل نیکشاد در گفت‌وگو با مهر، اظهار کرد: در سطح استان به ویژه مزارع مغان ۱۰ هزار هکتار از اراضی به زیر کشت محصول سویا رفته که عملیات برداشت این محصول در یک ماه آینده آغاز خواهد شد.

وی سویا را محصول استراتژیک در تولید روغن نباتی و استحصال کنجاله برای تأمین نیاز دامداری‌ها اعلام کرد و گفت: بیشترین تولید سویا در بیله‌سوار و با کشت پنج هزار و ۵۰۰ هکتار از اراضی این شهرستان انجام می‌شود که زارعان این منطقه نقش ممتازی را در تولید سویا و سایر دانه‌های روغنی دارند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل تصریح کرد: سازمان جهاد کشاورزی در کنار تأمین نهاده‌های دامی نظیر بذر، کود و سموم به کشاورزان کمک کرده تا با دریافت مشاوره‌های فنی و تخصصی به تولید کیفی این محصول اقدام کنند که در صورت مساعد بودن شرایط جوی برداشت این محصول از اوایل مهرماه در مغان شروع می‌شود.

نیکشاد افزود: تولید سویا، کلزا و سایر دانه‌های روغنی نقش مهمی را در تحقق اقتصاد مقاومتی و خودکفایی تولید محصولات روغنی به همراه خواهد داشت که عمده تولیدات برای فرآوری به استان‌های دیگر به ویژه کارخانه‌های روغن‌کشی ارسال می‌شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود خاطر نشان کرد: یکی از رویکردهای جهاد کشاورزی استان توسعه کشت سویا و محصولات روغنی است چرا که کشت این محصولات کم آب‌بر نه تنها به تنوع کشت در اراضی کمک می‌کند بلکه زمینه‌ای را فراهم می‌آورد تا از محصولات باقیمانده سویا نیز در جهت تأمین خوراک دام استفاده شود.

نیکشاد اضافه کرد: تولید سویا و دیگر محصولات روغنی نه تنها کشور را از واردات روغن بی‌نیاز می‌کند بلکه به کاهش ارزبری نیز کمک کرده و به نوعی سیاست‌های درست و اصولی کشاورزی را در ابعاد مختلف تقویت کرده و به نفع تولید داخلی زمینه خوداتکایی را فراهم می‌آورد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل بیان کرد: علاوه بر بیله‌سوار، کشت دانه‌های روغنی به ویژه سویا در پارس‌آباد و اصلاندوز نیز در سال‌های اخیر مورد توجه کشاورزان قرار گرفته تا با عمل‌آوری این محصول بتوانند نقش مهمی را در خوداتکایی کشور در تولید دانه‌های روغنی داشته باشند.

لینک کوتاه : https://kalannews.ir/?p=3005

برچسب ها

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.