• امروز : سه شنبه - ۴ اردیبهشت - ۱۴۰۳

توافق روسیه و چین بر سر اتخاذ رهیافتی مشترک در قبال افغانستان

  • 04 شهریور 1400 - 8:37
توافق روسیه و چین بر سر اتخاذ رهیافتی مشترک در قبال افغانستان

به گزارش مهر به نقل از اسپوتنیک، در پی تداوم فرآیند خروج نیروهای نظامی خارجی از خاک افغانستان و پیشروی برق آسای گروه طالبان در تصرف ولایات مختلف افغانستان که در نهایت به تصرف کابل و سقوط دولت حاکم بر این کشور انجامید، قدرت‌های منطقه‌ای از جمله چین و ایران مقامات ایالات متحده را به دلیل تشدید ناآرامی‌ها در این کشور مقصر و مسئول دانستند.

در همین راستا، روز چهارشنبه به وقت محلی «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه و «شی جینپینگ» همتای چینی وی بر سر همکاری برای رفع تهدیدهای امنیتی برخاسته از قدرت‌گیری طالبان در افغانستان به توافق رسیدند.

این در حالی است که دو کشور تاکنون در پیگیری یک واکنش منطقه‌ای که در راستای تضمین برپایی یک دولت باثبات در کابل و جلوگیری از بروز هرگونه تهدید علیه همسایگان این کشور باشد، با یکدیگر در تمام حوزه‌ها هماهنگ بودند.

در این گفتگوی تلفنی که نخستین بار از زمان سقوط کابل (پانزدهم آگوست) صورت گرفت، پوتین خاطرنشان کرد که روسیه و چین بر سر موضوع افغانستان دیدگاهی مشترک دارند و می‌توانند در حوزه‌هایی همچون «مبارزه با تروریسم، ریشه کنی قاچاق مواد مخدر، پیشگیری از سرایت خطرهای امنیتی در افغانستان (به کشورهای همجوار)، ایستادگی در برابر مداخله نیروهای بیگانه و حفظ ثبات و امنیت منطقه‌ای» با یکدیگر همکاری کنند.

در این گفتگوی تلفنی، شی جینپینگ به همتای روس خود گفت که پکن به «حاکمیت، استقلال و یکپارچگی سرزمینی افغانستان احترام گذاشته و سیاستی بر پایه اصل عدم مداخله در امور داخلی افغانستان را در پیش می‌گیرد و همواره در [دستیابی به] یک توافق سیاسی برای موضوع افغانستان نقشی سازنده ایفا کرده است».

رئیس جمهور چین همچنین گفت که «چین آماده تقویت گفتگوها با روسیه و سایر کشورهای جهان بر سر موضوع افغانستان است» و اینکه پکن در نظر دارد «چارچوبی برای یک تعامل صریح و آکنده از رواداری و مسامحه با همه طرف‌های ذینفع در افغانستان ایجاد کند».

گفتنی است، گروه طالبان در یک پیشروی برق‌آسا و حیرت‌انگیز که برای تمامی کارشناسان سیاسی و بین‌المللی و حتی کارشناسان امور افغانستان و حتی شاید خود افغان‌ها غیرقابل تصور بود، توانست با سرنگون سازی حاکمیت گذشته افغانستان و پایان دادن به ریاست‌جمهوری اشرف غنی در هفته‌های گذشته کنترل افغانستان را در دست بگیرد.

لینک کوتاه : https://kalannews.ir/?p=3393

برچسب ها

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.