• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳

تهرانی ها امشب منتظر پس لرزه های احتمالی باشند

  • 24 مرداد 1400 - 20:34
تهرانی ها امشب منتظر پس لرزه های احتمالی باشند

علی بیت اللهی در گفتگو با مهر درباره زلزله امروز عصر امروز یکشنبه ۲۴ مرداد تهران و برخی شهرهای شرق این استان اظهار کرد: زلزله امروز به بزرگای ۳.۹ ریشتر در عمق ۸ کیلومتری زمین بود که ساعت ۱۷:۱۳ دقیقه رخ داد.

وی با تاکید بر اینکه این زلزله روی گسل مشاء رخ داده، افزود: این گسل در شرق و شمال تهران بسیار فعال است. سه روز پیش نیز ۲۱ مرداد درست روی همین نقطه و همین گسل زلزله‌ای به بزرگای ۲.۶ ریشتر رخ داده بود.

رئیس بخش زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی ادامه داد: اگر نقشه گسل‌های تهران را بررسی کنیم زون محل زلزله امروز در روستایی با نام «ایرا» در شرق تهران واقع شده؛ در این نقطه گسل‌های شمال تهران و مشاء به هم متصل می‌شوند که نشان دهنده فعال بودن زون تکتونیکی است.

وی با اشاره به زلزله‌های تاریخی تهران یادآور شد: زلزله‌های قدیمی پایتخت نشان می‌دهد زون مورد نظر نسبت به گسل‌های جنوب، غرب و شمال تهران قوی‌تر است.
بیت اللهی با تاکید بر اینکه احتمالاً تنش‌های تکتونیکی گسل مشاء ادامه دار خواهد بود، گفت: البته قابل پیش بینی نیست که در ادامه، زلزله‌های بزرگ‌تری رخ خواهد داد یا نه؛ اما هر دو حالت استمرار یا توقف فعالیت‌های گسل امکان وقوع دارند.

رئیس بخش زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی تاکید کرد: ممکن است با زلزله امروز میزان انرژی انباشته شده آزاد شود یا اینکه این انرژی تخلیه نشده باشد اما باید به جنبه منفی توجه بیشتری شود تا دستگاه‌های ذیربط از جمله ستاد مدیریت بحران بیشتر هوشیار باشند.

وی با بیان اینکه احتمالاً روند زلزله‌ها در چند ساعت یا چند روز آتی بیشتر خود را نشان می‌دهد در پاسخ به این پرسش که آیا احتمال فعال شدن سایر گسل‌های تهران در پی فعالیت گسل مشاء وجود دارد یا نه، خاطرنشان کرد: فعالیت گسل‌های اطراف تهران با وقوع زلزله‌ها می‌سنجیم. خوشبختانه بجز همین زلزله‌ای که امروز رخ داد، مرکز لرزه نگاری تهران زلزله دیگری را ثبت نکرده است. بنابراین نمی‌توان اعلام کرد زلزله امروز موجب جنبایی سایر گسل‌های تهران شود.

بیت اللهی در پاسخ به این پرسش که آیا زلزله امروز آتشفشان دماوند را فعال خواهد کرد یا نه، گفت: خیر، کوه دماوند بسیار دور است و فعالیت گسل مشاء هیچ ارتباطی با فعالیت آتشفشانی دماوند ندارد.

لینک کوتاه : https://kalannews.ir/?p=2329

برچسب ها

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.