• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳

تنها از اکران ۱۰ درصد فیلم‌ها باید حمایت شود/ فرصت تحرک اجتماعی

  • 20 مرداد 1400 - 12:10
تنها از اکران ۱۰ درصد فیلم‌ها باید حمایت شود/ فرصت تحرک اجتماعی

سید جمال ساداتیان تهیه‌کننده سینما در گفتگو با مهر درباره تراکم فیلم‌های مانده در صف اکران سینماها گفت: تا زمانی که کرونا هست به سختی می‌توان درباره وضعیت اکران صحبت کرد و اولین قدم برای سامان‌دهی شرایط سینماها تسریع در واکسیناسیون است. با این حال می‌توان گفت در همین شرایط هم سالن‌های سینما یکی از امن‌ترین مراکز هستند. در بهترین شرایط در حال حاضر ۱۰ درصد ظرفیت اکران در سالن‌های سینمایی اشغال می‌شود و این نشان می‌دهد به راحتی ایمنی مربوط به فاصله افراد در سالن‌ها قابل رعایت و تهویه هوا هم به خوبی امکان‌پذیر است.

وی افزود: از طرف دیگر مردم همچنان نگران هستند. نزدیک به دو سال است که مردم تحرک اجتماعی خود را از دست داده‌اند و نیاز به بهانه‌ای برای از سر گرفتن این تحرک دارند. آنقدر که امروز فضای سینماها امن است، رستوران‌ها و دیگر مراکز مانند پارک‌ها که تجمعات فشرده وجود دارد، امن نیست. برای تغییر ذائقه مردم هم خوب است که دو سه ساعت به بهانه سینما از منزل خارج شوند.

این تهیه‌کننده بیان کرد: از این جهات ادامه اکران سینماها بسیار مفید است اما از سوی دیگر شاخص‌های مربوط به کرونا مدام در حال بالا و پایین شدن است و این وضعیت در جامعه ایجاد نگرانی کرده است. نمی‌دانم در این شرایط چه می‌توان کرد اما تجربه نشان داده است در صورت اکران فیلم خوب، مردم به‌نسبت از سینماها استقبال می‌کنند.

ساداتیان تأکید کرد: از سوی دیگر فیلم‌های خوب هم به دلیل هزینه‌های بالای تولید، چندان جرأت ورود به چرخه اکران را ندارند چراکه ضریب ریسک آن‌ها بسیار بالاست. برای فیلم «دینامیت» هم دولت ۲.۵ میلیارد تومان تضمین فروش داد که وعده خوبی بود تا تهیه‌کننده بداند در بدترین شرایط بازهم حداقلی از درآمد را می‌تواند داشته باشد. به همین دلیل هم ریسک را پذیرفت و در شرایط بحرانی توانست فروش خوبی هم داشته باشد. لازم نیست برای همه فیلم‌ها چنین حمایتی در نظر گرفته شود اما اگر فیلم‌ها را رده‌بندی کنیم، می‌توان به‌صورت ماهانه از یک فیلم اینگونه حمایت کرد تا چرخه اکران بر قرار باشد و فیلم‌ها هم با رغبت بیشتر وارد میدان شوند. چرخه اکران هم می‌تواند در این حالت از رخوت خارج شود.

وی درباره شرایط تبلیغاتی فیلم‌های راه‌یافته به اکران اظهار کرد: متأسفانه تلویزیون هیچ همراهی‌ در این زمینه ندارد و فیلم‌ها تنها در شبکه‌های اجتماعی تبلیغ می‌شوند. اگر شرایط امن شود، ظرفیت تبلیغات ملی مانند تلویزیون هم باید به کار گرفته شود، شهرداری پای کار بیاید تا مردم به سینما رفتن تشویق شوند. در این صورت قطعاً شرایط هم متفاوت خواهد شد و دیگر اینگونه نخواهد بود که همه نگران اکران باشند.

ساداتیان با اشاره به بیش از ۳۰۰ فیلم باقی مانده در پشت درهای اکران سینماها گفت: بخش اعظمی از این فیلم‌ها در شرایط عادی هم نباید وارد چرخه اکران می‌شدند چرا که ظرفیت اکران را اشغال می‌کنند، در عین اینکه کارکرد آن‌چنانی هم ندارند. عوامل این فیلم‌ها باید از امروز برای ورود به اکران آنلاین تصمیم‌گیری کنند. فیلم‌هایی که امکان جذب مخاطب به سالن سینما را دارند باید از سوی دولت حمایت شوند. از این ۳۰۰ فیلم شاید ۱۰ درصد یعنی ۳۰ فیلم باشد که بتوان در این شرایط مورد حمایت قرار داد و ماهی یک فیلم را با حمایت دولت تشویق به اکران کنیم. در این صورت سینما حتماً از رخوت خارج خواهد شد.

لینک کوتاه : https://kalannews.ir/?p=1878

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.