• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳

تنش آبی باعث کاهش ۳۰۰ هزار تنی محصول کشاورزی در خوزستان شد

  • 11 مرداد 1400 - 2:39
تنش آبی باعث کاهش ۳۰۰ هزار تنی محصول کشاورزی در خوزستان شد

به گزارش مهر، نادر پوررکنی بعد از ظهر امروز یکشنبه در نشست با سمن‌های جنوب و جنوب غرب خوزستان اظهار کرد: امسال تنش آبی باعث شد که استان خوزستان ۳۰۰ هزار تن کمبود محصول را تجربه کند به خصوص در مزارع دیم استان هیچ‌گونه برداشتی انجام نشد.

قائم‌مقام سازمان جهاد کشاورزی خوزستان با بیان اینکه خوزستان در زمینه خشک‌سالی رتبه چهارم را دارد به اقدامات پیشگیرانه از وقوع این اتفاقات اشاره کرد و گفت: در رابطه با کشت‌های تابستانه با توجه به پیش‌بینی‌های انجام شده که شلتوک و برنج ممنوع است، جهاد کشاورزی طبق وظیفه‌اش به کشاورزان اطلاع داد و ارقام کم‌مصرف را معرفی کرد اما با این وجود کشاورزان استان اقدام به کشت شلتوک کردند.

وی افزود: از ۸۸ هزار هکتار که برای کشت تابستانه، ۲۱ هزار هکتار کشت شد که تنها هفت هزار هکتار قرارداد برای کشت منعقد شده بود.

پوررکنی به خسارت وارد شده به دامداری خوزستان در پی خشک‌سالی اشاره کرد و گفت: در پی اتفاقات اخیر کمیته بررسی خسارت با حضور نمایندگانی از جهاد کشاورزی، بخشداری‌ها، بیمه محصولات کشاورزی تشکیل شد و طبق اطلاعات دامپزشکی بیشترین خسارت به دام‌ها در سطح حمیدیه بود که تاکنون ۳۰ رأس دام در استان که بیشتر گاومیش هستند، شناسایی شدند.

وی ادامه داد: همچنین مبلغ ۳۴ میلیارد در رابطه خسارت سیل ۹۸ به دام‌ها نیز تخصیص یافته و قرار است که ۱۰ هزار تن علوفه رایگان میان دامداران توزیع شود که تاکنون یک هزار و ۵۰۰ تن علوفه نیز توزیع شده است.

قائم‌مقام سازمان جهاد کشاورزی خوزستان از تصفیه پساب‌ها و به‌کارگیری لوله و اتصالات مناسب، آبیاری تحت‌فشار، تغیر الگوی کشت، کشت گیاهان دارویی، محصولات گلخانه‌ای و ارقام زودرس، تجهیز مزارع به آبیاری نواری به عنوان راه کارهای مقابله با خشک‌سالی در خوزستان یاد کرد.

لینک کوتاه : https://kalannews.ir/?p=812

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.