• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳

تلاش فرصت‌طلبان به بهانه کمک به فوتبال خوزستان اما برای پرکردن جیب‌هایشان!

  • 22 فروردین 1401 - 10:38
تلاش فرصت‌طلبان به بهانه کمک به فوتبال خوزستان اما برای پرکردن جیب‌هایشان!

صفرعلی جمالپور در گفت‌وگو با ایسنا با بیان این‌که خوزستان از سالیان گذشته با ارائه فوتبال هجومی با تکنیک و در خور توجه، طرفداران بیشماری را به خود جلب کرده است، اظهارکرد: هم اکنون نیز شور و علاقه به فوتبال این خطه کم و بیش احساس می‌شود. خوزستانی‌ها در ادوار مختلف در تشکیل تیم‌های ملی، حضوری پر قدرت و پرتعداد داشته‌اند اما این حضور (همیشگی و درخشان) سال به سال به حرکت حلزونی‌وار مبدل شد تا آن‌جا که برای حضور در تیم‌ملی از فوتبال با سابقه تنها نام یکی- دو بازیکن در جمع مردان ملی‌پوش به چشم می‌خورد.

وی بیان کرد: حضور این تعداد اندک بازیکن در تیم‌ملی نشانگر کدام واقعیت‌ است و چه پیامدهایی برای این خطه فوتبال‌خیز خواهد داشت؟ این سوال در حالی مطرح می‌شود که سابقه دیرینه فوتبال در این استان باعث شده که خوزستان را به منبعی سرشار از استعدادها و تکنیک تبدیل کرده و به دلیل موفقیت و شرایط طبیعی این خطه، ورزش پرطرفدار فوتبال، جزیی از زندگی جوانان را به خود اختصاص داده اتست.

 این کارشناس فوتبال افزود: در آن دوران که فوتبال ایران از تشکیلات وسیع و … برخوردار نبود، بازیکنانی خوزستانی از نظر تکنیک و خلاقیت‌های فردی سرآمد فوتبالیست‌های سایر استان‌ها بودند و همین امر پس از فراگیرشدن فوتبال در ایران و داغ شدن تنور مسابقات لیگ منطقه‌ای و باشگاهی کشور، باعث شذ که فوتبالیست‌های جوان آن زمان که فوتبالی باکلاس به نمایش می‌گذارشتند و هر تماشاگری را مجذوب فوتبال استثنایی خوزستان می‌کردند در تیم‌های خارجی بازی کنند اما اکنون از استانی که ۳ نماینده در لیگ برتر دارد، چند بازیکن در تیم‌ملی حضور دارد؟ خوزستان با این همه نیروی عظیم بازیکن چه بلایی بر سر خود آورده است؟ مگر بازیکنان مستعد خوزستانی کجا رفته‌اند که هیچ کس آن‌ها را به چشم نمی‌بیند.

وی گفت: زمانی نه چندان دور باشگاه‌های متمول پایتخت با سرمایه‌گذاری نسبتا کم، بهترین استعدادهای فوتبال خوزستان را گلچین کرده و برای هرچه قدرتمندتر شدن تیم‌های خود آن‌ها را به خدمت می‌گرفتند اما امروز خوزستان به عنوان واردکننده بزرگ فوتبال ایران به حساب می‌آید، به راستی چرا؟ در همه سال‌هایی که فوتبال خوزستان با افت و خیز دست به گریبان بود، هیچگاه روند انتقال بازیکنان این استان به تیم‌های تهرانی، اصفهانی و … متوقف نشد و همچنان نیز بازیکن صادر می‌کند؛ اما در چند سال اخیر دروازه‌های ورودی فوتبال استان یک‌باره گشوده شد و تیم‌های لیگ استان (از لیگ برتر گرفته تا لیگ3) تعداد زیادی بازیکن غیربومی را به خدمت گرفتند.

جمالپور بیان کرد: در جام تخت جمشید همه تیم‌ها بازیکنان آبادانی داشتند اما امروز نماینده این شهر در هر فصل دست به دامن بازیکنان غیربومی سایر شهرها و حتی خارجی‌ها می‌شود. آیا برخی از تیم‌های استان، بازیکن‌سازی را با بازیکن سالاری اشتباه گرفته‌اند؟ آیا واقعا متولیان فوتبال خوزستان نظارت قوی و تیزبینانه‌ای اعمال می‌کنند؟ آیا آن‌ها به معنای واقعی برای افتخارآفرینی و سربلندی خوزستان تمام سعی و تلاش و امکانات لازم را به کار می‌گیرند؟ البته اگر این طور می‌شد که نمایندگان استان در لیگ به رتبه‌های قابل قبولی دست پیدا می‌کردند. باشگاه‌های بازیکن‌ساز خوزستان کجا هستند و چرا ورود بازیکن و … را بر استعدادهای نهفته خوزستانی ارجح‌تر می‌دانند.

وی ادامه داد: از دوران طلایی قبل از انقلاب و لیگ تخت جمشید که بگذریم، به دوران ابتدایی ابتدای انقلاب و برگزاری مسابقات به شکلی جدید می‌رسیم که بهترین‌های استان‌های کشور در قالب تیم منتخب به میدان می‌رفتند  و مسابقات لیگ قدس را برگزار می‌کردند و در آن‌جا نیز بازیکنان خوزستانی یک پای تیم‌ملی بودند. آن زمان تما م توان و  پتانسیل انسانی و فوتبالی ما نیز درگیر لیگ قدس بود و این خود یک جنب و جوشی در سراسر کشور ایجاد می‌کرد اما اکنون با حرفه‌ای شدن فوتبال، استعدادها دیده نمی‌شوند چرا که یک تعداد و یک عده خاص همواره در لیگ برتر و لیگ دسته اول مربیگری و بازی می‌کنند و بقیه استعداد های شهرستانی هم تحت هیچ شرایطی دیده نمی‌شوند. یک عده دلال در فوتبال شهرستان‌ها جولان می‌دهند و اگر یک استعداد در یک گوشه از این کشور دیده شود، چنان او را در تحت فشار قرار می‌دهند که بازیکن هنوز به لیگ دسته اول نرسیده تمام شده است.

این کارشناس بیان کرد: متاسفانه در این چند سال شعار داده ‌شده که ما در حال برنامه‌ریزی برای زیرسازی فوتبال هستیم. هرسالی که بگذرد از بچه‌های خوزستانی کمتر در تیم‌های ملی دیده می‌شود ولی اگر زیرساخت فوتبال خوبی داشتیم و شعار نمی‌دادیم و عمل می‌کردیم، این وضعیت به وجود نمی‌آمد و خوزستان بیش از هر استانی بازیکن غیربومی جذب نمی‌کرد اما کسانی هستند که دوست ندارند فوتبال خوزستان و باشگاه‌های آن به موفقیت برسد. زمانی که پول‌های هنگفت وارد فوتبال و بی‌حساب و کتاب ریخت و پاش شد، در آن موقع فرصت طلبان نه برای خدمت به فوتبال خوزستان بلکه برای پرکردن جیب‌هایشان گام برمی‌داشتند.

وی افزود: این نکته ضروری به نظر می‌رسد که متولیان فوتبال باید با آینده‌نگری اصولی و ارائه راهکارها و سیاست‌های برنامه‌ریزی شده خود علاوه بر استفاده از بازیکنان غیربومی به عنوان مکمل، زمینه رشد و شکوفایی نسل جوان فوتبال استان را نیز فراهم کنند و برای به فعلیت رساندن استعدادهای بالقوه فوتبال استان از هیچ کوششی دریغ نکنند. امیدوارم بازهم ببینیم در ترکیب ۱۱نفره تیم‌ملی دراگان اسکوچیچ جهت اعزام به مسابقات جام جهانی قطر نفراتی از خوزستان نیز باشند.

انتهای پیام

منبع : ایسنا

لینک کوتاه : https://kalannews.ir/?p=19718

برچسب ها

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.