• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳

تعداد توکن‌های اتریوم مشخص شد

  • 22 اردیبهشت 1401 - 12:00
تعداد توکن‌های اتریوم مشخص شد

یکی از سؤال‌های رایج افرادی که تازه شروع به بررسی نحوه عملکرد ارز‌های دیجیتال مانند اتریوم (Ethereum) می‌کنند، این است: چند توکن اتریوم وجود دارد؟ اتریوم یکی از دو ارز دیجیتال بزرگ دنیای کریپتو است که‌ایده‌های اولیه راه‌اندازی شبکه آن در سال ۲۰۱۳ شکل گرفت. توکن‌های شبکه اتریوم که اتر نام دارد، یک رمز ارز پایه است و در صرافی‌های ارز دیجیتال قابل خریداری هستند. از آنجایی که تعداد این توکن‌ها مانند توکن‌های بیت کوین(BTC) محدود است، کاربران شبکه خواستار مشخص شدن تعداد واقعی کوین‌های در گردش اتریوم هستند. این مقدار تا کنون یک ابهام بوده است و در مورد آن بسیار بحث می‌شود. در این مقاله بررسی می‌کنیم چه تعداد توکن اتریوم عرضه می‌شود و چه عواملی این میزان را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

چند توکن اتریوم وجود دارد؟


اتریوم دومین ارز دیجیتال بزرگ جهان بعد از بیت کوین است و تفاوت اندکی با آن دارد. طبق گفته‌های بنیانگذار ETHhub. io در رابطه با این ابهام، اتریوم برخلاف بیت کوین یک الگوریتم داخلی که بتوان با کمک آن تعداد واقعی کل توکن‌های شبکه را محاسبه کرد ندارد. با این حال، اتریوم، در پروتکل‌های مالی غیر متمرکز( DeFi) بیشترین نقدینگی در گردش را دارد. این میزان حتی از بیت کوین هم بیشتر بوده و گفته می‌شود در حالی که تنها ۲۱ میلیون بیت کوین عرضه می‌شود، عرضه کوین‌های در گردش اتریوم، حدود ۱۲۰ میلیون است. تعداد عرضه اتریوم تأثیر مستقیمی بر قیمت آن دارد؛ به طوری که هر چه تعداد سکه‌هایی که در دسترس عموم هستند بیشتر باشد، قیمت آن کمتر خواهد بود. هم اکنون می‌توانید قیمت اتریوم را در صرافی آنلاین ارز دیجیتال مشاهده کنید.


عوامل تأثیرگذار در عرضه اتریوم


میزان عرضه اتریوم ممکن تحت تأثیر پروژه‌هایی قرار بگیرد که از سوی تیم اصلی اتریوم برنامه‌ریزی می‌شود. در ادامه این پروژه‌ها را بررسی می‌کنیم.


سیستم اثبات سهام (PoS)


اثبات سهام، یک سیستم اجماع است که اعتبار سنج‌ها را ملزم می‌کند برای تأیید تراکنش‌های جدید، دارایی خود را در شبکه اصلی به اشتراک بگذارند. مکانیسم فعلی، اجماع اثبات کار نام دارد و انتقال تراکنش‌ها در آن با استفاده از ماینر‌هایی با پردازنده‌های قوی تأیید می‌شود که می‌توانند محاسبات پیچیده ریاضی را حل کنند. در ازای حل این محاسبات، تراکنش‌ها تأیید و کوین جدید تولید می‌شود؛ بنابراین الگوریتم اجماع، عرضه کل را تحت تأثیر قرار می‌دهد.
بلاک چین اتریوم نیز مانند بیت کوین بر اساس الگوریتم گواه اثبات کار (PoW) عمل می‌کند؛ اما به زودی این شبکه، عملکرد خود را بر اساس مکانیسم Proof-of-Stake (PoS) و تحت عنوان پروژه ETH ۲. ۰ تغییر خواهد داد. از مزایای این الگوریتم می‌توان به مصرف انرژی کمتر، آسیب کمتر به طبیعت، بالارفتن سرعت انجام تراکنش‌ها وغیره اشاره کرد. این تغییر بر تعداد اتریوم‌های استخراج شده و نحوه اعتبارسنجی تراکنش‌ها نیز تأثیر می‌گذارد. این تغییر عملکرد در پایان سال ۲۰۲۰ آغاز شد و تا تابستان ۲۰۲۲ تکمیل می‌شود.


سپرده‌گذاری اتریوم ۲.۰.ETH


اتریوم۲.۰.ETH نسخه جدید اتریوم است که شبکه اصلی آن از پروتکل اثبات سهام استفاده می‌کند. سپرده‌گذاری در۲.۰.ETH، یک نقطه عطف بزرگ برای شبکه اتریوم به حساب می‌آید. کاربران در این قرارداد سپرده می‌توانند دارایی خود را از شبکه اثبات کار اتریوم به شبکه Beacon Chain (نسخه موازی اثبات سهام در بلاکچین) انتقال دهند. ادغام دو زنجیره، به رویدادی اشاره دارد که در آن شبکه اتریوم، عملکرد خود مبنی بر Beacon Chain را آغاز کرده و مکانیزم اثبات کار، از اکوسیستم به طور کامل حذف خواهد شد. به این صورت که اعتبار سنج‌ها به جای تکمیل تراکنش‌های شبکه با کمک ماینر، در زنجیره Beacon پاداش دریافت می‌کنند.
ارقام حاکی از آن است که تا ژانویه ۲۰۲۲، قرارداد سپرده‌گذاری اتریوم ۲ دارای حدود ۹ میلیون اتر است که بیش از ۳۰ میلیارد دلار در این سهام قفل شده است. اتر سپرده‌گذاری شده، بیش از ۲۸۰۰۰۰ اعتبارسنجی فعال را نشان داده است و این عدد همچنان به رشد خود ادامه می‌دهد.
این رویداد ممکن است در دراز مدت بر قیمت اتریوم تأثیر بگذارد؛ چرا که بخش قابل توجهی از عرضه موجود را از بازار می‌گیرد و آن را در یک قرارداد قفل می‌کند.

ارتقاء EIP-1559 (هاردفورک لندن)


عامل دیگری که در تعداد سکه‌های اتریوم تأثیر‌گذار بوده است، تحت عنوان EIP-1559یا هارد فورک لندن شناخته می‌شود. این ارتقاء بحث برانگیز که در ۵ آگوست۲۰۲۱ اجرایی شد، منجر شد در هر بار استفاده از بلاک چین اتریوم (برای تکمیل تراکنش‌ها)، تعدادی سکه تخریب شود. به طوری که بیش از ۱. ۹۸ میلیون اتر معادل حدود ۵. ۳ میلیارد دلار در این پروژه از دست رفت. این میزان برابر با حدود ۱۳۵ ETH در ساعت است.


طرح بهبود اتریوم-۴۳۴۵


پیش از اجرایی شدن کامل تغییر به اثبات سهام، اشکالات احتمالی باید بررسی و زمینه لازم برای ادغام فراهم شود. مکانیسم EIP-4345 در ۸ دسامبر ۲۰۲۱ با هدف از بین بردن مقاومت ماینر‌ها برای اطمینان از ادغام آرام دو زنجیره، برنامه‌ریزی شد. این ارتقاء، استخراج اتریوم در سیستم اثبات کار را سخت‌تر می‌کند و عرضه آن را تحت تأثیر قرار می‌دهد. به روز‌رسانی EIP-4345 ، طی یک جدول زمانی نشان داد که انتقال به اجماع اثبات سهام می‌تواند تا ژوئن ۲۰۲۲ رخ دهد.


چند نود اتریوم وجود دارد؟


تعداد نود (گره)، سومین شاخص دورن شبکه‌ای بزرگ است. اتریوم از نظر تعداد نود، تعداد تراکنش‌ها و کارمزد آن‌ها، توانسته از بیت کوین فراتر برود. نود‌ها در بلاک چین، ضامن امنیت و غیرمتمرکز بودن شبکه هستند. با افزایش شمار اعتبارسنجی‌های سپرده‌گذاریEthereum 2.0 تعداد نود‌های شبکه اتریوم به بیش از ۱۱ هزار واحد رسیده و از بیت کوین پیشی گرفته است.
نود‌ها به اجرای الگوریتم اجماع در بلاکچین، محافظت از بلاکچین از حملات ۵۱٪، ایجاد تغییرات در شبکه وغیره کمک می‌کنند. در ادامه نقش نود‌ها در شبکه اتریوم و به تبع عرضه آن را بررسی می‌کنیم.


نقش نود‌ها در الگوریتم اجماع


این امکان برای شما فراهم است که در صرافی‌های آنلاین ارز دیجیتال، اتریوم بخرید و آن را به کیف پول خود منتقل کنید. می‌توانید برای خرید اتریوم از این لینک اقدام کنید. هنگامی که شما مقداری اتریوم به کیف پول شخص دیگری منتقل می‌کنید، در واقع یک تراکنش در بستر بلاکچین انجام داده‌اید که باید تأیید شود. در الگوریتم اجماع کار، هر کدام از تراکنش‌ها در بلاک‌هایی جمع می‌شوند که برای تکمیل باید به زنجیره بلاک‌های دیگر در شبکه بپیوندند. برای تکمیل این تراکنش‌ها لازم است گره‌ها با دانلود یک نسخه کلی از شبکه اتریوم، وارد آن شوند و تراکنش‌های شبکه را اعتبارسنجی و تأیید کنند. در الگوریتم اجماع سهام نیز، هر گره، با توجه به میزان ارزی که در کیف پول سپرده‌گذاری می‌شود، تراکنش‌های شبکه را تأیید می‌کند.


نود‌ها در هاردفورک


نود‌ها در ایجاد تغییرات در شبکه از جمله انتقال الگوریتم اثبات کار به الگوریتم اثبات سهام، پاداش استخراج بلاک و برنامه‌های جدید نقش دارند. بر اساس الگوریتم اجماع شبکه، کوچک‌ترین تغییرات در بستر بلاکچین باید مورد تأیید اکثریت کاربران شبکه قرار بگیرد. زمانی که بیش از ۵۱ درصد نود‌های شبکه، با یک تغییر در بلاکچین موافقت نکنند، یک انشعاب جدید در سیستم ایجاد شده و به عبارتی هاردفورک(hard fork) رخ می‌دهد.
پس از اینکه در یک سیستم، هاردفورک ایجاد می‌شود، تمام نود‌های شبکه باید طبق نسخه جدید، به روز‌رسانی شوند. گره‌هایی که آپدیت نشوند از طرف شبکه رد می‌شوند؛ بنابراین هارفورک‌ها معمولا منجر به کاهش تعداد زیادی گره در شبکه بلاکچین می‌شوند. این روند علاوه بر به خطر انداختن امنیت شبکه، قیمت و عرضه کوین‌های مورد نظر را نیز تحت تأثیر قرار می‌دهد.

سخن پایانی


در مطالب بالا در مورد تعداد توکن‌های عرضه شده شبکه اتریوم بحث کردیم. این موضوع همیشه بحث برانگیز بوده و در مورد آن ابهاماتی وجود داشته است. همانطور که گفتیم کل نقدینگی اتریوم در دیفای همچنان در حال رکورد شکنی است و حتی از بیت کوین هم پیشی گرفته است. به طور کلی امار و ارقام نشان می‌دهد در حال حاضر کل عرضه اتریوم حدود ۱۲۰ میلیون است که ممکن است تحت تأثیر عوامل مختلفی تغییر کند.

لینک کوتاه : https://kalannews.ir/?p=21559

برچسب ها

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.