• امروز : پنج شنبه - ۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳

تصمیم جدید لبنان درباره حفاری گاز و نفت

  • 26 خرداد 1401 - 12:44
تصمیم جدید لبنان درباره حفاری گاز و نفت

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از النهار، وزارت انرژی لبنان اعلام کرد که دولت پیشبرد این کشور امور مهلت دریافت تقاضا برای حفاری جهت کشف گاز و نفت در آب‌های این کشور را تا ۱۵ دسامبر تمدید کرده است.

بر اساس این گزارش، در بیانیه رسمی وزارت انرژی لبنان تأکید شده است که ولید فیاض، وزیر انرژی در دولت پیشبرد امور لبنان، به موجب توصیه سازمان مدیریت نفت این کشور با تمدید مهلت دریافت تقاضا موافقت کرده است.

این بیانیه افزوده که علت این تصمیم آن است که شرکت‌ها فرصت بیشتری برای تکمیل پرونده و بررسی ابعاد گوناگون موضوع داشته باشند.

از سوی دیگر، منابع مطلع به النهار خبر دادند که علت این تصمیم آن بوده که هیچ شرکتی تقاضای مشارکت در این پروژه را نداده است.

به گفته این منابع آگاه، دولت لبنان با توجه به وضعیت سیاسی و اختلافات آبی‌اش با رژیم صهیونیستی از آغاز این وضعیت را پیش‌بینی می‌کرده است.

لبنان و رژیم صهیونیستی درباره ترسیم مرزهای آبی و تقسیم منابع گازی در دریای مدیترانه با یکدیگر اختلاف دارند. پیش‌تر کنسرسیومی از شرکت‌های توتال و انی و نوواتیک حفاری در بخش‌هایی از آب‌های لبنان برای کشف گاز را آغاز کرده بود.

گفتنی است که پرونده ترسیم مرزهای دریایی میان لبنان و رژیم صهیونیستی، در روزهای اخیر به موضوع داغ تحولات منطقه تبدیل شده است. در طول هفته گذشته برخی پیش‌بینی می‌کردند که تنش‌های اخیر در میدان گازی کاریش، به تقابل نظامی میان لبنان و رژیم صهیونیستی منجر شود. اما انتقادات شدید مقامات لبنان باعث شد «آموس هوکشتاین» میانجیگر آمریکایی در پرونده اختلافات دریایی لبنان و رژیم صهیونیستی به بیروت سفر کند. تحلیلگران معتقدند میانجیگر آمریکایی اهتمامی به حل سریع پرونده ترسیم مرزهای دریایی ندارد و تنها در راستای منافع رژیم صهیونیستی در زمینه لزوم حکمفرمایی آرامش در دریای مدیترانه، جهت آرام سازی وضعیت تلاش می‌کند.

تحلیلگران معتقدند آمریکا ممکن است تمایل به مذاکرات طولانی مدت در زمینه اختلافات دریایی بیروت و تل آویو داشته باشد، مسأله‌ای که کاملاً به نفع رژیم صهیونیستی و به ضرر لبنان تمام خواهد شد. چون در این شرایط اقدامات غیر قانونی رژیم صهیونیستی در استحصال گاز طبیعی از میدان گازی کاریش ادامه خواهد یافت و دست طرف لبنانی نیز تا مدتها خالی می‌ماند.

منبع : مهر

لینک کوتاه : https://kalannews.ir/?p=23761

برچسب ها

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.