• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳

تصمیم الکنو اشتباه بود/ «شعارهای»فدراسیون والیبال غیرکارشناسی بود

  • 13 مرداد 1400 - 8:55
تصمیم الکنو اشتباه بود/ «شعارهای»فدراسیون والیبال غیرکارشناسی بود

مرتضی شیاری در گفتگو با مهر پس از حذف تیم ملی والیبال از مرحله گروهی بازی‌های المپیک ۲۰۲۰ توکیو گفت: نمی‌دانم از چه کلمه‌ای استفاده کنم، بگویم شوک، رؤیا یا خواب! فدراسیون‌نشین‌ها مرتب در چهار سال گذشته صحبت از رفتن روی سکوی المپیک را داشتند. با توجه به اینکه در راحت‌ترین گروه قرار داشتیم، اما نتوانستیم از گروه صعود کنیم. با یک برد مقابل لهستان شاهد بودیم که بسیاری از مسئولان فدراسیون مدعی شدند که گفته بودیم «صبور باشید و چهره واقعی تیم ایران را در المپیک خواهید دید!»

دستیار جان اسپرو ادامه داد: پس از شکست تیم لهستان در رسانه‌ها گفتم این یک برد خطرناک است. قبول دارم برد باارزشی است اما خطرناک بود چون تیم ایران همیشه در مقابله تیم لهستان یک انگیزه خاصی داشته است و این برد می‌تواند تیم ایران را وارد یک خواب و رؤیا کند که به راحتی می‌تواند از گروهش صعود کند درحالی‌که میدان المپیک، میدان بزرگی است، هیچ‌کس برای شکست نمی‌آید و همه تیم‌ها چهار سال برنامه‌ریزی می‌کنند که در آن میدان بهترین نتیجه را کسب کنند.

وی تأکید کرد: در همان لیگ ملت‌ها مشخص بود که تیم ایران دچار بحران است، هماهنگ نیست و ضعف دارد و متأسفانه این ضعف‌ها پوشیده نشد و اشتباه پشت اشتباه. در لیگ ملت‌ها با دو پاسور شرکت کردند و در حین مسابقات تعویض پاسور رخ داد. غفور در ۹۰ درصد بازی‌ها حضور نداشت و به یکباره در المپیک به صورت فیکس بازی کرد. غفور بازیکن بزرگ و برای والیبال ایران بسیار زحمت کشیده است اما این کارها و حرکات خنده‌دار است. صابر کاظمی که در لیگ ملت‌ها با آن قدرت بازی کرد، در المپیک ذخیره شد و شاهد بودید که هر بار در المپیک شرکت کرد، خودش را نشان داد.

دستیار جان اسپرو افزود: نمی‌دانم درباره الکنو چه بگویم. شاید صحبتی که او بارها و بارها اعلام کرد که «نیاز دارد استراحت کند»، واقعاً نیاز به این استراحت داشت اما نمی‌دانم چرا این کار را به پس از المپیک موکول کرد. ای‌کاش قبل از المپیک استراحت می‌کرد و اصلاً در والیبال ایران حاضر نمی‌شد.

این مربی ادامه داد: بارها گفتم که خصوصیات اخلاقی الکنو به هیچ وجه با خصوصیات بازیکنان المپیک ایران همخوانی ندارد. سیستم کاری الکنو از نظر والیبالی و فکری، هم‌خوانی با والیبال و والیبالیست‌های ایرانی ندارد اما گوش شنوایی وجود نداشت و فکر کردند چون الکنو رزومه قوی دارد می‌تواند به والیبال ایران در این برهه زمانی کمک کند.

تصمیم الکنو اشتباه بود/ «شعارهای»فدراسیون والیبال غیرکارشناسی بود

کارشناس والیبال ادامه داد: الکنو و تمامی دوستان باید این را در نظر داشته باشند این بازیکن است که در داخل زمین بازی می‌کند نه مربی و شما زمانی می‌توانید مربیگری خود را به رخ بکشید که بازیکنان خوبی در اختیار داشته باشید و با چیدمان آنها و استفاده درست از آنها در شرایط درست بتوانید استفاده کنید اما زمانی که بازیکن به اندازه کافی در اختیار نباشد یا بازیکنانی در اختیار دارید که در برخی از تکنیک‌ها دچار ضعف هستند، هر چقدر هم که دانش مربیگری داشته باشید، کاری از دستتان برنمی‌آید.

شیاری تأکید کرد: یک اتفاقی پیش از المپیک رخ داد و فرهاد قائمی به هر دلیلی به تیم ملی دعوت شد. این دعوت می‌توانست هماهنگ شده یا نشده با الکنو باشد اما اتفاقی که پس از آن رخ داد، بسیار زننده بود و نه فدراسیون و نه الکنو نتوانستند این موضوع را مدیریت کنند و لطمه‌های زیادی از نظر روحی، روانی و حاشیه‌سازی به تیم ملی وارد شد. قائمی یا نباید به تیم ملی دعوت می‌شد و حالا که دعوت شد، باید حداقل فرصت بیشتری به او داده می‌شد و بهتر بود شفاف‌سازی انجام می‌شد یا حداقل می‌گفتند که ما اشتباه کردیم از او برای حضور در تیم ملی دعوت کردیم.

کارشناس والیبال گفت: نکته مهم این است که بحث فرهاد قائمی نبود بلکه صحبت بر سر تیم ملی یک کشور بود و اینکه تیم ملی یک کشور چطور نمی‌تواند چهار دریافت‌کننده قدرتی در حد تیم ملی داشته باشد و در یک میدان بزرگی مثل المپیک با چهار دریافت‌کننده قدرتی حضور داشته باشد. همه دنیا می‌دانند حتی اگر ضعیف‌ترین مربی دنیا باشید، می‌دانید که تیم در هر حالتی باید چهار دریافت‌کننده قدرتی داشته باشد. حتی برخی از تیم‌ها حاضرند پنج دریافت‌کننده قدرتی و یک پشت‌خط‌زن داشته باشند اما نمی‌توان لیبرو را به عنوان دریافت‌کننده استفاده کرد. این تصمیم اشتباهی بود آن هم از مربی مانند الکنو. این موضوع نشان داد رزومه‌ای که در اختیار دارد به دلیل پتانسیل بالای بازیکنان روس به دست آورده است. در ریو تیم الکنو قهرمان نشد بلکه اشتباه برزیل این فرصت را به الکنو داد.

وی افزود: نقطه ضعف‌ها از لیگ ملت‌ها مشخص بود. فدراسیون والیبال در هشت سال گذشته شعارهای زیادی درباره کسب سکوهای جهانی و المپیک داد اما شاهد بودیم هیچ‌گاه این اتفاقات رخ نداد این شعارها کاملاً غیرکارشناسی و رؤیایی بوده است. هر کارشناسی که ذره‌ای والیبال را درک کند و منافع شخصی‌اش درگیر نباشد و در واقع مهره فدراسیون نیست، می‌داند که والیبال ایران به دلیل نقاط ضعفی که دارد، به هیچ عنوان نمی‌تواند روی سکوی جهانی و المپیک قرار گیرد. تیم ایران در مسابقات و در لیگ ملت‌ها کاملاً مشخص بود از نظر دریافت دچار مشکل است.

کارشناس والیبال اظهار داشت: فدراسیون با شعارها و آرمان‌هایی که ساخت، دو اشتباه بزرگ انجام داد؛ نخست اینکه سطح توقع را بسیار از جامعه بالا برد درحالی‌که چنین چیزی وجود نداشت و هدف از این صحبت‌ها می‌دانیم که جنبه‌های دیگری داشت. هر بار هم که تیم نتیجه نگرفت، با تخصصی که در صحبت کردن دارند، موضوع را حل و فصل کردند. چرا زمانی که این دوستان در هر جایگاه و پستی قرار دارند، در اتاق فکر که می‌توانند نظر بدهند، چرا به جای دادن نظر کارشناسی و درست، نظراتی می‌دهند که به نفع منافع شخصی‌شان است یا اینکه تصمیم از قبل گرفته شده را جا بیندازند؛ اینها خیانت به جامعه والیبالی است که از ۷۰-۶۰ سال پیش برای والیبال انجام شد. افرادی که تصمیمات از قبل گرفته شده را در اتاق فکر و جلسات خصوصی جا می‌اندازند، خائن به ورزش، والیبال و کسانی که برای والیبال زحمت کشیدند، هستند.

شیاری افزود: الان زمان آن رسیده افراد غیرمتخصص که والیبال برایشان سکوی پرتاب بود، دیگر والیبال را رها کنند تا والیبال چاره‌ای برایش اندیشیده شود وگرنه به زودی شاهد خواهیم بود تیم ایران به جایگاه ۳۰ سال گذشته که آرزو داشت تیم‌های ژاپن، چین و کره را شکست دهد، سقوط خواهیم کرد همانطور که در چند سال گذشته رخ داد.

دستیار جان اسپرو در تیم آمریکا گفت: نکته جالبی که در تیم امریکا دیده‌ام و می‌بینم این است که هر شخصی در هر پست و مقامی که صحبت می‌کند، جان اسپرو به حرف او به دقت گوش می‌کند و احترام می‌گذارد و اگر دید آن صحبت به سود تیم است، حتماً استقبال خواهد کرد و بارها شاهد آن بوده‌ام. در هر صورت پایان تلخی برای والیبال ایران بود. از امروز کار بسیار سخت خواهد بود. حواشی بزرگی برای والیبال ایران رخ خواهد داد. نمی‌دانم داورزنی چگونه می‌خواهد مدیریت کند. شاید اگر یک درصد بخواهد به صحبت‌مان گوش دهد و راهکاری برای این کار باشد، این است که از اتاق نخست فدراسیون تا انتها تمام افراد غیروالیبالی و غیرتخصصی را خالی و با متخصصان واقعی پر کند اگر این کار در توانایی او نیست، چرا که فشار سیاسی در فضای ورزشی ایران حاکم است بنابراین برای حفظ آبرویش و همه زحماتی که برای والیبال کشیده و به احترام جامعه والیبال، بهتر است از والیبال کنار برود که حداقل کار به دست خود اهالی والیبال بیفتد و چاره‌ای اندیشیده شود؛ برای این والیبال نگون‌بخت شده.

تصمیم الکنو اشتباه بود/ «شعارهای»فدراسیون والیبال غیرکارشناسی بود

وی درباره تیم والیبال آمریکا نیز گفت: تیم ملی والیبال آمریکا نیز با توجه به بازیکنان پرقدرتی که داشت، از صعود به دور بعد بازماند و آرژانتین در بازی بسیار حساس پیروز شد و بار دیگر ثابت شد که میدان المپیک جای شوخی نیست. میدان المپیک میدان بزرگ و سختی است و اگر با برنامه‌ریزی درست در آن شرکت نکنیم، نمی‌توانیم به اهداف و آرمان‌ها دست پیدا کنیم. تیم آمریکا با یک مصدوم به نام راسل در میدان بزرگی مثل المپیک ضربه دید. مطمئن باشید شرایط برای تیم امریکا از امروز به بعد نیز سخت خواهد شد. فکر می‌کنم کادر تیم آمریکا که محوریت آن با جان اسپرو است، باید خودش را آماده کند که جوابگوی نتایج باشد چرا که آمریکا تیم بسیار بزرگی بود. درست است که در گروه بسیار سختی قرار داشت، اما عدم صعود دور از تصور بود.

شیاری در پایان گفت: برای تیم ایران ناراحت هستم. امیدوارم این اتفاق بسیار بد به شکل خوبی مدیریت شود. با توجه به اینکه با تیم آمریکا کار می‌کنم، برای این تیم ناراحت هستم چرا که لمس کردم چقدر زحمت کشیده شد. هیچ‌کدام فکر نمی‌کردند که حتی جزو سه تیم نباشند و راحت از صعود به دور بعد جا ماندند. قطعاً تیم برمی‌گردد و جلساتی برگزار خواهد شد.

لینک کوتاه : https://kalannews.ir/?p=1083

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.