• امروز : سه شنبه - ۴ اردیبهشت - ۱۴۰۳

تردید در آمار اشتغال و بیکاری همدان/ مطالبه مردم از وزیر پیشنهادی

  • 29 مرداد 1400 - 20:36
تردید در آمار اشتغال و بیکاری همدان/ مطالبه مردم از وزیر پیشنهادی

مهر -گروه استان‌ها: وضعیت اشتغال در کشور و به‌تبع آن استان همدان در سال‌های دولت تدبیر و امید و البته دولت‌های قبل از آن چندان شرایط مناسبی نداشته است و کشور در یک مسئله اساسی طی سال‌های متمادی دچار مشکل و بحران بوده است.

طی سال‌های گذشته نیز ارائه آمارهای بعضاً غیرقابل‌باور از وضعیت اشتغال در استان همدان و حتی سطح کشور نخبگان و اقشار مختلف مردم را نسبت افزایش آمار بیکاری نگران کرده است.

به نظر می‌رسد در آستانه تشکیل کابینه دولت سیزدهم یکی از مهم‌ترین وزارتخانه‌هایی که مشخص شدن وزیر آن و سیاست‌های کاری وزارتخانه برای مردم به‌خصوص استان همدان دارای اهمیت فراوانی است وزارتخانه کار، تعاون و رفاه اجتماعی است.

تردید در آمار اشتغال و بیکاری همدان/ مطالبه مردم از وزیر پیشنهادی

وزارتخانه‌ای که حجت‌الاسلام سید ابراهیم رئیسی یکی از جوانان فارغ‌التحصیل رشته اقتصاد و دارای تجربه در حوزه اشتغال‌زایی را برای آن معرفی کرده است.

عملیاتی شدن بیانیه گام دوم در معرفی کابینه

نماینده مردم اسدآباد در مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون اجتماعی که میزبان حجت‌الله عبدالملکی وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی برای ارائه برنامه‌ها بوده است، در گفت‌وگو با مهر گفت: در راستای انتظاری که از حجت‌الاسلام رئیسی در خصوص عملی کردن بیانیه گام دوم و سخنان رهبر انقلاب بود به نظر می‌رسد این انتظار عملیاتی شده است.

کیومرث سرمدی با بیان اینکه در بحث معرفی کابینه به نظر می‌آید که به مصداق‌های توجه به جوانان انقلابی و پای‌کار باسواد بیشتر توجه شده است، ادامه داد: ازاین‌رو می‌توان به آقای عبدالمالکی اشاره کرد که ایشان ازلحاظ سوابق تخصصی، تحصیلی و سن و سال خیلی قابل‌قبول است.

وی ادامه داد: با توجه به جمع‌بندی‌های صورت گرفته شاید ایشان سابقه عملیاتی مستقیم و درگیری با حوزه وزارت تعاون و کار نداشته‌اند اما به هر صورت مسئولیت‌هایی در ارتباط با اشتغال مانند فعالیت در حوزه اشتغال کمیته امداد حضرت امام (ره) و مسئولیت‌های دیگری داشته‌اند که بسیار مناسب است.

تردید در آمار اشتغال و بیکاری همدان/ مطالبه مردم از وزیر پیشنهادی

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس با بیان اینکه طبیعتاً خیلی فرصت وسیعی در این زمان نبود که ایشان بتوانند برنامه‌ها را به‌صورت کامل و جامع ارائه دهند، افزود: حوزه وزارتی که ایشان باید بتواند رأی اعتماد بگیرد، حوزه بسیار وسیعی است. آن‌گونه که می‌دانیم تقریباً ۶۰ میلیون از جمعیت ایران به‌نوعی با حوزه وزارت رفاه ارتباط دارند، از مقوله بهزیستی و کمیته امداد تا مباحث کارگری، صندوق بازنشستگی، بحث یارانه‌ها و شرکت‌های وابسته به‌نوعی با این وزارت خانه در ارتباط هستند.

نماینده مردم اسدآباد در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: با توجه به شرایط فعلی کشور و دوره چهارساله‌ای که به حال خود رهاشده بود، بیماری کرونا و تحریم‌ها این مسئولیت با سختی‌های جدی مواجه است.

سرمدی با بیان اینکه با توجه به سوابق، تجارب عملی و جوان بودن درمجموع نظر شخصی بنده روی ایشان مثبت است، گفت: با توجه به شرایط، برآورد و جمع‌بندی کمیسیون می‌تواند مثبت باشد.

آمار غیر کارشناسی به استان لطمه می‌زند

یک فعال اقتصادی در همدان گفت: آمارها و گزارش‌های ارائه‌شده باعث تعلق گرفتن بودجه به استان می‌شود و ارائه مطالب غیر کارشناسانه لطمه زیادی به همدان خواهد زد.

نمی‌دانم آمار اینکه استان همدان رتبه اول اشتغال و سرمایه‌گذاری را کسب کرده از کجا آمده است بهرام هاشمی در گفتگو با مهر مطرح کرد: در دولت قبلی و در آخرین روزهای سال مصوبه‌ای در تاریخ ۱۳۹۹/۱۰/۱۷ اعلام شد و ۹۱ شهرستان غیر برخوردار را معرفی کردند که در این لیست می‌توان شهرستان‌هایی از استان‌های مطرح ازجمله تهران، آذربایجان شرقی، خراسان رضوی، سمنان و حتی استان اصفهان را دید کرد ولی متأسفانه نامی از استان همدان در این میان نبود.

هاشمی با بیان اینکه مقدار سرمایه‌گذاری انجام‌شده در استان، مصارف، درآمدها و مخارج استان در جدولی تهیه‌شده که می‌توان دید شرایط استان همدان چگونه است، افزود: در آماری که از سرمایه‌گذاری خارجی در نمودار منتشرشده توسط وزارت اقتصاد ارائه‌شده، به‌وضوح می‌توانیم ببینیم که سهم سرمایه‌گذاری خارجی در استان همدان بسیار ناچیز و نزدیک به صفر است.

وی افزود: نمی‌دانم آمار اینکه استان همدان رتبه اول اشتغال و سرمایه‌گذاری را کسب کرده از کجا آمده است.

فارغ‌التحصیلان همدانی در حال کوچ هستند

هاشمی بیان کرد: استان‌های صنعتی گروه یک مثل استان مرکزی، تهران، سمنان، اصفهان، خراسان رضوی، آذربایجان شرقی و کرمانشاه در رده‌بالا قرارگرفته‌اند و با یک مقایسه ساده درمی‌یابیم که در استان کرمانشاه چند نمونه کارخانه پتروشیمی و کارخانه فولاد در حال فعالیت و افتتاح بوده و با توجه به زلزله اخیر اشتغال خیلی بالایی ایجاد شده است.

این فعال اقتصادی گفت: در بحث صادرات و واردات نیز با نگاهی به وضعیت مرزنشینان استان کرمانشاه این سؤال ایجاد می‌شود که استان همدان چرا نباید جزو این ۹۱ نقطه کم برخوردار نباشد و استان‌های خیلی خوب در حوزه معدن و فرآوری معدن در این لیست قرار بگیرند.

تردید در آمار اشتغال و بیکاری همدان/ مطالبه مردم از وزیر پیشنهادی

وی با انتقاد از آمار مدیران استانی و غیربومی بیان کرد: با چه فرمولی استان همدان داری رتبه بالای اشتغال شده درصورتی‌که کارخانه‌ای افتتاح و به بهره‌برداری نرسیده است.

هاشمی با بیان اینکه در استان همدان نه کارخانه قطعه‌سازی و نه خودروسازی وجود دارد، تصریح کرد: ما ظرفیت‌های خوبی در حوزه صنایع‌دستی و فرآوری معادن داریم و خوشبختانه در بحث سیلیس پیشرفت داشته‌ایم اما باز جای کار دارد.

وی با تأکید بر اینکه استان همدان دارای مهاجرت بالایی است و فارغ‌التحصیلان و نخبگان ما به‌راحتی در حال کوچ هستند، افزود: چرا نباید از مدیران بومی و تحصیل‌کرده استفاده کنیم، چرا با دادن آمار اشتباه و غیر کارشناسانه به شهر و جوانان این دیار لطمه وارد می‌کنیم، دولت باید با مدیران خاطی در این مورد برخورد کند.

آمار اشتغال رؤیایی در همدان جای تعجب دارد

این فعال اقتصادی افزود: شهرستان‌های کبودرآهنگ، فامنین و قهاوند وضعیت اشتغال خوبی ندارند ولی برخی شهرستان‌های استان فارس کم برخوردار معرفی‌شده و از امتیازات بالایی در حال استفاده هستند.

تردید در آمار اشتغال و بیکاری همدان/ مطالبه مردم از وزیر پیشنهادی

وی بابیان اینکه اعلام آمار واقعی باعث اختصاص بودجه بیشتر و کمک به اشتغال استان می‌شود، گفت: آمار اشتغال رؤیایی در استان همدان مطرح‌شده است و جای تعجب دارد که این آمار از کجا آمده و آمار سازی در این استان بسیار عجیب است.

این فعال اقتصادی گفت: با فرمولی که استان همدان ازلحاظ اشتغال رتبه اول را کسب کرده است با همان فرمول آذربایجان شرقی و اصفهان را بررسی کنیم درمی‌یابیم که شرایط استان همدان خوب نیست.

وی با بیان اینکه می‌گویند اشتغال در استان همدان در حال پیشرفت است، اما باید دید در کدام واحد یا حوزه کارشده و این آمار به‌دست‌آمده است، افزود: اشتغال را از دید تثبیت، ایجاد و به نتیجه رسیدن پروانه بهره‌برداری باید بررسی کرد ازجمله واحدهایی که پروانه گرفته‌اند اما به‌صورت راکد درنیامده‌اند؛ تمام شاخص‌ها را بررسی و بعد اشتغال استان را اعلام کنیم.

سوابق خوب و مؤثر وزیر پیشنهادی کار

این فعال اقتصادی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به گزینه پیشنهادی برای وزارت کار، گفت: در حوزه اشتغال جوانی به نام «حجت الله عبدالملکی» به‌عنوان وزیر پیشنهادی مطرح‌شده است که در کمیته امداد، حوزه خودکفایی، اشتغال و کارآفرینی و همچنین در بحث تئوری‌های اقتصاد مقاومتی سابقه کاری دارد.

هاشمی اضافه کرد: همچنین آقای «فاطمی امین» که برای صنعت معرفی‌شده‌اند در بحث عدالت صنعتی در زمان دولت قبلی که معاون وزیر بوده‌اند اقداماتی انجام دادند ولی انتهای کار فرصت به پایان رسید و به نتیجه نرسید.

تردید در آمار اشتغال و بیکاری همدان/ مطالبه مردم از وزیر پیشنهادی

وی افزود: در موضوع سرمایه‌گذاری و طرح‌هایی که برای اشتغال ارائه‌شده همدان رشد آن‌چنانی نداشته است و مدیرانی که دل به آمار الکی خوش کرده‌اند بدانند که این امر باعث شده بودجه کمتری به همدان تعلق بگیرد.

هاشمی تصریح کرد: بسیاری از بودجه‌ها و سرمایه‌گذاری‌ها از استان خارج‌شده است و برخی نهادهای فعال در این حوزه مانند بنیاد علوی سهم کمی را در استان همدان سرمایه‌گذاری کرده و یا بنیاد مستضعفان سرمایه‌گذاری در استان همدان انجام نداده است.

بنابراین گزارش، ایجاد فرصت‌های شغلی برابر و همین‌طور به حرکت درآوردن چرخ اشتغال را باید از اولویت‌های نظام اسلامی و دولت جدید برشمرد چراکه مشکلات این حوزه به‌عنوان یکی از مهم‌ترین معضل‌های باقی‌مانده از دولت‌های مختلف مطرح است.

پیشنهاد حجت‌الله عبدالملکی به‌عنوان وزیری جوان برای وزارت مهم کار، تعاون و رفاه اجتماعی در کنار سایر گزینه‌های تیم اقتصادی کابینه و برنامه‌ریزی جدی دولت در این بخش می‌تواند به رفع مشکلات میلیون‌ها جوان جویای کار کمک و بخش قابل‌توجهی از مشکلات اجتماعی را برطرف کند.

لینک کوتاه : https://kalannews.ir/?p=2805

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.