• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳

تاکید نجیب میقاتی بر لزوم تسریع در روند تشکیل دولت جدید لبنان

  • 11 خرداد 1401 - 12:50
تاکید نجیب میقاتی بر لزوم تسریع در روند تشکیل دولت جدید لبنان

به گزارش خبرگزاری مهر، «نجیب میقاتی» نخست وزیر دولت پیشبرد امور لبنان امروز چهارشنبه در سخنانی تاکید کرد: دولت جدید با وجود همه دشواری‌ها باید هرچه سریع‌تر تشکیل گردد.

وی با اشاره به بحران‌های گریبانگیر لبنان و همچنین موضوعات بر زمین مانده تاکید کرد: از ابتدای تشکیل دولت گفتیم که پرونده برق و حل بحران آن یکی از اولویت‌های اصلی ماست و در کنار پرونده‌های مهم از جمله برگزاری انتخابات پارلمانی و مذاکره با صندوق بین‌المللی پول تلاش کرده‌ایم تا در دراز مدت راه‌هایی برای بحران برق پیدا کنیم.

نجیب میقاتی افزود: ما راهکارهایی درباره پرونده برق مطرح کردیم و سپس تصمیم گرفتیم با چهار شرکت عرضه کننده ژنراتورهای بزرگ برق و مدیریت و نگهداری نیروگاه‌ها همکاری کنیم. من به همین منظور با «جان علیه» مدیرکل دپارتمان مناقصات و «ولید فیاض» وزیر انرژی و آب در دولت موقت، در ۱۲ آوریل ملاقات کردم و یک مناقصه شفاف نیز انجام شد. اما بعد از آن پرونده برق بنا به دلایلی که نمی‌دانم چیست از دستور کار کابینه خارج شد و ولید فیاض به من اطلاع داد که مذاکرات نهایی در حال انجام است.

وی با اشاره به اینکه منتظر گزارش وزیر انرژی خواهیم بود و مدارک را به «میشل عون» رئیس جمهور کشور تحویل می‌دهیم اظهار داشت، من فکر نمی‌کنم که رئیس جمهور با این مسئله مخالفت کند. البته در برخی موارد لازم است که تصمیمات استثنایی گرفته شود و در صورتی که شرایط ایجاب کند من هیئت وزرا را برای تشکیل یک جلسه دعوت خواهم کرد.

نخست وزیر دولت پیشبرد امور لبنان تاکید کرد: رئیس جمهور با من تماس گرفت و از من خواست که پرونده برق را به بعد از برگزاری انتخابات پارلمانی موکول کنم و من با ایشان هماهنگ هستم و روابط خوبی با یکدیگر داریم. هم چنین مشکلی با ولید فیاض، وزیر انرژی ندارم و هفته آینده یک مصوبه استثنایی درباره پرونده برق تصویب خواهد شد.

نجیب میقاتی در ادامه به نتیجه انتخابات پارلمانی لبنان و همچنین انتخاب مجدد «نبیه بری» به ریاست پارلمان این کشور اشاره و اعلام کرد، من امروز از صحنه دموکراسی در پارلمان بسیار خوشحال شدم و طی دو روز آینده با رئیس‌جمهور دیدار خواهم کرد تا بدانم رایزنی‌های الزام‌آور پارلمانی برای تشکیل دولت آینده چه زمانی آغاز می‌شود و امیدوارم این اتفاق زودتر بیفتد.

وی در رابطه با تشکیل کابینه جدید اعلام کرد، این کار به نظر من بسیار دشوار است و فکر نمی‌کنم که مجدداً تشکیل دولت دهم. در شرایط کنونی اگر پارلمان به طور کامل نقش خود را ایفا کند و با یکدیگر تعامل داشته باشیم از نظر من می‌توانیم یک دولت موقت را تکمیل کنیم اما اگر این اتفاق نیفتد فکر نمی‌کنم که دولت ما بیشتر از یک سال پایدار باشد. همچنین اگر پارلمان اصلاحات لازم و شروط مورد نظر صندوق بین‌المللی پول را اجرا نکند فرصت‌های باقی مانده را نیز از دست خواهیم داد.

منبع : مهر

لینک کوتاه : https://kalannews.ir/?p=22784

برچسب ها

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.