• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳

تازه‌ترین جزییات از جشنواره فیلم کوتاه تهران/ واکنش به انصراف‌ها

  • 24 مهر 1401 - 12:07
تازه‌ترین جزییات از جشنواره فیلم کوتاه تهران/ واکنش به انصراف‌ها

به گزارش خبرنگار مهر، نشست خبری سی و نهمین جشنواره فیلم کوتاه تهران به دبیری مهدی آذرپندار صبح امروز ۲۴ مهرماه در باغ زیبا برگزار شد.
آذرپندار در ابتدای این نشست بیان کرد: فضا این روزها کمی سوءتفاهم برانگیز است و خواهشم این است که کمی وفادارانه تر در انعکاس این نشست برخورد کنید. ما روزی که نشست خبری اول را برگزار کردیم برخی گفتند چرا باید ۲ نشست خبری داشته باشیم این موضوع البته استاندارد است. واقعیت این است که می خواستم قبل از انتخاب فیلم‌ها برخی موارد را بگویم و شما ما را بسنجید. ما در این دوره وعده جشنواره‌ای با تنوع و گستردگی ژانرها را دادیم و سیاست ما این بود که به این آثار بهای بیشتری بدهیم و گفتم هیات انتخاب خواهیم داشت و به رای آنها احترام می‌گذاریم و این تلاش را کردیم که سلایق مختلف در جشنواره حضور داشته باشد.
وی یادآور شد: سعی کردیم در این دوره با یکی کردن هیات انتخاب و داوری در بخش های مختلف برخی حساسیت‌ها را کمتر کنیم البته تعداد فیلم‌های پذیرفته شده کمتر شد چون سختگیری از جهت فرمی و تکنیکی و انطباق با تعاریف داشتیم. در بخش مستند و تجربی کاهش اثر داشتیم چون سعی کردیم فیلم‌هایی را انتخاب کنیم که با کیفیت‌تر باشد. بخشی از آنچه گفته بودیم محقق شد و امروز جشنواره ۱۰ باکس برای فیلم‌های داستانی دارد که آثار آن متنوع هستند مثلا ۱۰ فیلم در حوزه کمدی و ۹ فیلم در حوزه فانتزی داریم.
آذرپندار در ادامه با اشاره به تعداد فیلم‌ها در بخش های مختلف بیان کرد: ۲۳ شهریور لیست فیلم‌ها را اعلام کردیم و یکی از دوره‌هایی بود که این فرایند کم حاشیه و اعتراضات بسیار کمتر از ادوار گذشته بود. این نشان می‌داد که روابط به درستی پی گرفته شده است. این روال داشت با این نظم پیش می‌رفت همکاران من برنامه‌ریزی های دقیقی کرده بودند و قرار بود اتفاقات جدید رخ بدهد.
دبیر جشنواره ادامه داد: اما اتفاقات اخیر که افتاد از یک جایی به بعد دوستان به نتایجی رسیدند که شاید برگزاری جشنواره در شرایط فعلی کار درستی نباشد. بحث از اینجا شروع شد که عده‌ای تبلیغات ما برای برگزاری را نمادی از عادی سازی اوضاع پنداشتند و فضاسازی هایی شروع شد. قبل از اینکه این انصراف ها شروع شود فضا ملتهب تر بود اما خبر انصراف کسی به ما نرسیده بود اما از هفته گذشته این تلقی را مبنی بر اینکه برگزاری جشنواره به معنای عادی‌سازی امور است، در اذهان ایجاد کردند. همیشه می‌گفتم جشنواره یک رویداد مستقل است اما چه اتفاقی افتاد که گفتند این رویداد حاکمیتی است.
وی متذکر شد: حتما شرایط غیرعادی و سختی برای تماشای فیلم و تبلیغ فیلم‌ها داریم ما هم اینطور فکر می‌کنیم. من جمهوری اسلامی را حرم می‌دانم و در این ایام ناراحتم. هر طرف این طیف بایستید می‌بینید اتفاقات خوشایند نیست. از زاویه نگرانی برای جمهوری اسلامی هم ببینید، متوجه می‌شوید شرایط خوب نیست. آیا در همه شئون حدی از این رخدادها رخ داده است یا نه؟ خیلی از چیزها تعطیل نشده است، اگر قرار باشد جشنواره تحت‌الشعاع این اتفاقات تعطیل شود ننگ بزرگی است که زیر بارش نمی‌روم تعطیلی این جشنواره اتفاق مناسبی نیست ،گرفتن این تریبون محدود برای جوانان خوب نیست، اگر باور داریم جوانان فیلم ساخته‌اند و آثارشان بازتاب جامعه است پس نمایش این فیلم‌ها تناقضی با اتفاقات اخیر ندارد.
این خبر تکمیل می‌شود…

لینک کوتاه : https://kalannews.ir/?p=30905

برچسب ها

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.