• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳

تاثیر رژیم غذایی مدیترانه ای در تولد نوزاد با وزن طبیعی

  • 22 آذر 1400 - 9:37
تاثیر رژیم غذایی مدیترانه ای در تولد نوزاد با وزن طبیعی

به گزارش خبرنگار مهر به نقل از دیلی میل، دانشمندان اسپانیایی ۱۲۰۰ مادر باردار را تا نیمه دوم بارداری تحت نظر گرفتند. آنها در معرض خطر تولد نوزادی با وزن کم در نظر گرفته شده بودند.

نوزادانی که کوچک و با وزن پایین به دنیا می آیند با افزایش سن بیشتر از مشکلات رشد مغز و قلب رنج می برند.

نتایج نشان داد زنانی که رژیم مدیترانه‌ای حاوی سبزیجات، میوه‌ها و روغن زیتون فراوان داشتند، مجله اینترنتی تازه ترین ها ۴۲ درصد کمتر احتمال داشت که نوزادی خیلی کوچک به دنیا بیاورند.

بر اساس همین مطالعه، ورزش ذهن آگاهی (نظیر یوگا) نیز در این مسئله نقش داشت. مطالعات نشان می دهد مدیتیشن این ریسک را تا ۳۴ درصد کاهش می دهد.

۱۲۰۰ زن به سه گروه تقسیم شدند تا محققان بتوانند تفاوت ها را با هم مقایسه کنند. یک سوم از آنها رژیم غذایی مدیترانه ای را دنبال کردند، یک سوم روش های کاهش استرس را تمرین کردند، در حالی که بقیه زنان تازه ترین ها مراقبت های معمولی دریافت کردند.

مشخص نیست که چه عواملی باعث کوچک به دنیا آمدن نوزادان می شود، اما عوامل پرخطر شامل سن بالای ۴۰ سال مادر، سیگار کشیدن و چاق بودن است.

محققان عنوان می کنند که عوامل سبک زندگی از جمله تغذیه نامناسب و میزان بالای استرس نیز ممکن است با خطر بیشتر تولد نوزاد بسیار کوچک مرتبط باشد.

پروفسور «ادوارد گراتاکوس»، سرپرست تیم تحقیق، در این باره می گوید: «تولد نوزادی کوچک و کم وزن با افزایش التهاب جفت، فشار اکسایشی و افزایش سن همراه است.»

وی در ادامه می افزاید: «رژیم های غذایی مدیترانه ای با خواص آنتی اکسیدانی و ضد التهابی مرتبط هستند، از اینرو ممکن است این تاثیر ناشی از ارتباط بیولوژیکی با اثرات رژیم غذایی مدیترانه ای باشد».

منبع : مهر

لینک کوتاه : https://kalannews.ir/?p=12651

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.