• امروز : سه شنبه - ۲۸ فروردین - ۱۴۰۳

تأکید دولت بر فعال بودن بازارچه های مرزی است

  • 29 مرداد 1401 - 13:03
تأکید دولت بر فعال بودن بازارچه های مرزی است

به گزارش خبرنگار مهر، احمد وحیدی وزیر کشور صبح امروز (چهارشنبه ۲۹ مرداد ماه) در نشست خبری با اصحاب رسانه که در آستانه هفته دولت برگزار شد، در پاسخ به سوالی در رابطه با بازارچه‌های مرزی با اشاره به اینکه این موضوع به دلیل تعامل اقتصادی با کشورهای همسایه، ظرفیت مهم آن برای معیشت مردم مناطق مرزی و کمک به برقراری امنیت در این مناطق اهمیت دارد، گفت: این دولت تلاش کرد همه بازارچه‌های مرزی را باز و فعال کند و تقریباً همه بازارچه‌های مرزی امروز فعال هستند. تنها فعالیت بازارچه مرزی کوهک به دلیل مسائل افغانستان دچار نوسان است.
وی تصریح کرد: در برخی موارد بازارچه‌های مرزی متناسب با خواست کشور مقابل دچار محدودیت‌هایی هستند و ممکن است موقتاً غیرفعال شده باشند. البته به دنبال آن هستیم با کشورهای مقابل گفتگو و تعامل داشته باشیم، چرا که این موضوعات با گفتگو قابل حل شدن هستند.
وحیدی عنوان کرد: در تلاش هستیم همه ظرفیت‌های موجود برای بازارچه‌های مرزی را فعال کنیم چراکه تاکید دولت بر فعال بودن آنها است.
وزیر کشور در پاسخ به سوالی در رابطه با شرایط کولبری عنوان کرد: برای موضوع کولبری آئین‌نامه خوب و مفصلی با کمک وزارت‌خانه‌های ذی‌ربط تدوین شده است اما برای این آئین نامه به یکی دو مورد مجوز نیازمند هستیم که بر اساس قوانین موجود، برخی محدودیت‌ها برای أخذ آنها وجود داشت اما مقرر شد این مجوزها صادر شوند.
وی با اشاره به ضرورت شناسایی کولبران کشور و صدور کارت برای آنها، ادامه داد: بر اساس این آئین‌نامه کسانی که به نام کولبر شناخته می‌شوند، تحت عنوان تجارت خرد، فعالیت می‌کنند تا در سقف مشخصی واردات و صادرات کالاها را از مرزها انجام دهند. این سطح از مبادله کالا توسط وزارت صمت مشخص می‌شود تا آثار سوئی نداشته باشد.
وحیدی تاکید کرد: در پی ایجاد تشویق و تخفیف گمرکی برای آنها هستیم تا مشکلات گمرکی برای آنها ایجاد نشود. دولت ساماندهی این موضوع اعم از آنچه در سواحل جنوبی و آنچه مرزهای شمالی اتفاق می‌افتد را در دستور کار دارد.
وزیر کشور در پاسخ به سوالی در رابطه با لایحه جامع انتخابات گفت: دولت قبل برای موضوع انتخابات لایحه‌ای داشته و مجلس نیز طرحی برای آن ارائه کرده است. بنا بر بررسی‌ها، لایحه دولت نیاز به نقاط تکمیلی دارد و مبنا ی ما در این رسیدگی، سیاست‌های کلی انتخابات است که این لایحه باید بر آن منطبق باشد. این مسائل چندین سال است بر زمین مانده‌اند بنابراین یکی از مسائل جدی ما تهیه این لایحه است.
وی با تاکید بر اینکه این لایحه جامع هر سه نوع انتخابات را در برمی‌گیرد، بیان کرد: تلاش ما بر این است که هر سه انتخابات یعنی ریاست‌جمهوری، مجلس و خبرگان در این لایحه تعریف شود.
وحیدی اضافه کرد: البته ممکن است از آنجا که انتخابات مجلس خبرگان بر اساس قانون اساسی بر عهده خود مجلس خبرگان است در این لایحه کمرنگ باشد اما به طور کلی در این لایحه هر سه انتخابات را پوشش می‌دهیم لذا با پیچیدگی خاصی مواجه هستیم تا بتوانیم سیاست‌های کلی ابلاغی مقام معظم رهبری در حوزه انتخابات را اعمال کنیم.
وزیر کشور گفت: امید است بتوانیم به سرعت لایحه جامع انتخابات را آماده کنیم؛ البته این لایحه نهایتاً به کمیسیون‌های دولت خواهد رفت تا پس از تصویب در هیئت دولت به مجلس ارسال شود. این موضوع یکی از اقدامات مداوم ما در معاونت سیاسی وزارت کشور است.
وی در رابطه با سوالی مبنی بر درگیری‌های اخیر مرزی یادآور شد: چند مورد تیراندازی از سوی مرزبانان طالبان داشته‌ایم، این موضوع از آن روی است که مرزبانان طالبان در جریان مسائل مرزی نیستند و توجیه نشده‌اند. البته در تمامی موارد با مرکزیت طالبان تماس گرفتیم و موضوعات حل و فصل شده و به جای جدی نکشیده است.
وحیدی با اشاره به اینکه مسائل مذکور حقوقی هستند و مسیر مشخصی دارند، گفت: روش رسیدگی به ابهامات مرزی مشخص است، اگر لازم باشد مقامات سیاسی در سطوح بالاتر گفتگو می‌کنند و این نکات به مقامات طالبانی مکرراً یادآوری شده است.
تلاش ما بر این است که حساسیت زیادی در مرزها ایجاد نشود
وزیر کشور ادامه داد: تلاش ما بر این است که حساسیت زیادی در مرزها ایجاد نشود و بارها این موضوع به مرزبانان یادآوری شده است. امیدواریم که این موارد پس از این تکرار نشوند اما نیروهای مرزی ما برای مدیریت و کنترل شرایط در مرزها حضور دارند.
وی در پاسخ به سوالی در رابطه با موضع‌گیری گروه‌های سیاسی درباره رخدادهای اخیر گفت: گروه‌هایی که می‌خواهند در عرصه سیاسی کشور فعالیت کنند، باید در چارچوب‌هایی که اساسنامه آنها بر آن تاکید شده، عمل کنند. در این اساسنامه‌ها حفظ التزام به ارزش‌های نظام و ارزش‌های جمهوری اسلامی مسئله مهمی است.
وحیدی تاکید کرد: گروه اندکی هستند که این ارزش‌ها را رعایت نمی‌کنند؛ طبیعی است گروه‌های سیاسی که می‌خواهند در چارچوب نظام حرکت کنند در چنین مواردی باید مواضع خود را روشن کنند تا معلوم شود بنای آنها بر این است که در چارچوب جمهوری اسلامی باقی بمانند.
وزیر کشور بیان کرد: البته اکثر گروه‌های سیاسی بر این منوال عمل می‌کنند، اما گروهی که ناآگاهانه یا خط گرفته از بیگانگان اظهاراتی را بیان می‌کنند که بازی در میدان دشمنان است باید مراقبت کنند که حتی با سکوت خود با اسرائیل و آمریکا همراهی نکنند.
وی در پاسخ به سوال دیگری درباره مشخص کردن خطوط مرزی، گفت: ستاد کل نیروهای مسلح موظف شده است طرح انسداد کامل مرزی را تهیه کند. بعضی ابهامات که از طرف سایرین ممکن است در لبه مرزی کشور وجود داشته باشد، پیگیری می‌شود.
وحیدی عنوان کرد: ممکن است گاهی خط مرزی با دیوار فاصله داشته باشد و همه جا لازم نیست فنس مرزی روی نقطه مرز باشد. بعضی تصور می‌کنند که دیوار کشیده شده به عنوان مرز محسوب می‌شود، این اشتباهات غیر قابل قبول است. اما با این وجود اگر لازم باشد در برنامه انسداد مرزی بار دیگر این موضوع مد نظر قرار خواهد گرفت.
وزیر کشور درباره سوالی مبنی بر در نظر گرفتن مکانی برای تجمعات صنفی، گفت: تجمعات صنفی که برای بیان خواسته‌های مختلف صورت می‌گیرد، باید با اخذ مجوز باشد. تا زمانی که با خواسته‌های طبیعی صنوف مواجه هستیم مشکلی نیست؛ مشکل زمانی است که عده‌ای نیت موج سواری وسوءاستفاده از تجمعات را دارند.
وی با اشاره به اینکه گاهی تعداد اندکی در صف تجمعات قرار می‌گیرند تا جهت و خواسته اعتراضات را تغییر دهند، تصریح کرد: درست اینکه این تجمعات موجب کندی عبور و مرور می‌شود و مشکل برای مردم می‌شود. منطقی آن است که این خواسته‌ها با أخذ مجوز بیان شوند که مردم دیگر درگیر این مشکلات نباشند.
وحیدی با بیان اینکه هنوز به موضوع تهیه مکانی برای برگزاری تجمعات ورود جدی نکرده‌ایم، گفت: باید ببینیم این امر با چه شرایطی مقدور و شدنی است. باید فضا را به نحوی در نظر بگیریم که از همه جهت پاسخگوی این نیاز باشد. همچنین در شهرهای بزرگ مانند تهران ممکن است، دو یا سه مکان برای این موضوع در نظر گرفته شود.

لینک کوتاه : https://kalannews.ir/?p=27940

برچسب ها

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.