• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳

بیمه و مالیات مشکل اصلی فعالان گردشگری و صنایع دستی اصفهان است

  • 19 آذر 1400 - 0:16
بیمه و مالیات مشکل اصلی فعالان گردشگری و صنایع دستی اصفهان است

به گزارش خبرنگار مهر، مجید دانش مبرهن، پژوهشگر و فعال حوزه گردشگری و صنایع دستی در دیدار با وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری که شامگاه پنجشنبه در خانه دهدشتی اصفهان برگزار شد، اظهار داشت: به تعبیر پروفسور پوپ، اصفهان جهانی است که آن را نصف جهان خواندیم؛ نصف‌جهان تا چند سال دیگر بر اثر فرونشست از بین خواهد رفت و باید چاره‌ای برای آن اندیشید.

وی در ادامه به معضلات حوزه صنایع دستی اشاره کرد و گفت: اصفهان شهر خلاق و شهر جهانی صنایع دستی است. یکی از معضلات مهم در حوزه صنایع دستی، صادرات است، دستگاه‌هایی مانند گمرک صنایع دستی را بیشتر کالای تجاری می‌دانند تا یک اثر هنری. باید هماهنگی بین گمرک، گردشگری و صنایع دستی شکل گیرد تا شاهد رشد در این حوزه‌ها باشیم. همچنین هنرمندان ما نیز باید در بخش‌های مختلف حمایت شوند.

این فعال حوزه گردشگری سپس به مشکلات هتلداران اشاره کرد و توضیح داد: هتلداران هزینه برق و آب را به نرخ صنعتی می‌پردازند و این هزینه‌های اضافی، مشکلاتی برای آن‌ها ایجاد کرده است. اگر با تعدیل برخی هزینه‌ها، تعرفه هتل‌ها را رقابت پذیر کرد، می‌توان به گردشگری ایران رونق داد. در این راستا باید یارانه‌ای خاص برای هزینه‌های انرژی و آب تأسیسات گردشگری در نظر گرفت.

دانش مبرهن در پایان به قشر راهنمایان گردشگری پرداخت و تاکید کرد: حدود ۱۵ هزار راهنمای تور در ایران وجود دارند، اما بحث بیمه این راهنمایان همچنان یک معضل است. راهنمایان روزمزد هستند و استخدام بخش خصوصی یا دولتی نیستند و لازم است تا برای بیمه این قشر در ردیف بودجه ۱۴۰۱ پیش بینی‌هایی صورت گیرد. در بحران کرونا حدود ۷۰ درصد راهنمایان ریزش داشتند.

وی همچنین به ظرفیت بالای اصفهان برای ایجاد یک موزه جامع اشاره کرد و خواستار پیگیری این موضوع توسط وزیر میراث فرهنگی شد.

باید از موجودیت میراث فرهنگی حمایت شود

در ادامه منصور حافظ‌پرست، از هنرمندان پیشکسوت صنایع دستی اصفهان گفت: وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مهم‌ترین وزارت حاکمیت و اهمیت آن از وزارت نفت هم بیشتر است. این وزارت می‌تواند بیشتر از نفت برای ایران درآمدزایی داشته باشد. صنایع دستی بیشترین ارزش افزوده را دارد، در صورتی که ارزش افزوده نفت ۵۰ درصد است‌؛ اما یک درصد سرمایه گذاری که برای نفت می‌شود در حوزه‌های صنایع دستی و گردشگری وجود ندارد.

وی با انتقاد از صنعتی کردن استان‌های نظیر اصفهان و یزد که ظرفیت بالایی در حوزه گردشگری دارند، خواستار توجه و سرمایه‌گذاری ویژه در حوزه گردشگری شد و خطاب به عزت‌الله ضرغامی یادآوری کرد: باید از موجودیت میراث فرهنگی ایران و اصفهان حمایت شود.

با سایت‌های غیرمجاز حوزه گردشگری برخورد شود

محسن روناسی، رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات گردشگری استان اصفهان نیز در این نشست گفت: ساماندهی تورهای ورودی یکی از مشکلات بزرگ گردشگری ایران است، در تمام دنیا جذب گردشگر از سوی دفاتر خدمات سفر است، اما در ایران این اتفاق رخ نمی‌دهد. گردشگران انفرادی وارد کشور شده و در خانه‌های اجاره‌ای اقامت می‌کنند و تأسیسات گردشگری از این گردشگر سودی نمی‌برد.

وی افزود: متصدی گردشگری در اصفهان حدود ۱۰ ماه است که بلاتکلیف مانده و امیدوارم متصدی این حوزه هرچه زودتر مشخص شود.

رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات گردشگری استان اصفهان خواستار برخورد با سایت‌ها وعامل‌های غیرمجاز خدمات گردشگری شد. روناسی همچنین به لزوم برگزاری یک نمایشگاه بین‌المللی گردشگری در اصفهان اشاره کرد و گفت: در اکسپو دبی بدترین غرفه برای ایران است، در حالی که جذب توریست از طریق نمایشگاه‌ها قابلیت‌های خوبی دارد.

وی سپس درباره فقدان آموزش در حوزه گردشگری، تصریح کرد: پس از بحران کرونا نیروهای انسانی در تمام زنجیره‌های گردشگری از بین رفتند و جای دیگر مشغول شدند. برای هر یک از این نیروها زحمت‌های بسیاری کشیده شده، باید آموزش نیروهای متخصص در حوزه گردشگری به صورت ساماندهی شده و مکرر باشد.

روناسی به مشکلات مالی و مالیاتی فعالان گردشگری هم اشاره کرد و توضیح داد: مشکلات مالیاتی دامن گیر همه مجموعه‌ها شده است، اگر گردشگری در ایران صنعت است باید بیمه و تسهیلات صنعتی هم شامل آن شود. بخشودگی مالیاتی در سند توسعه گردشگری وجود داشت، اما زمان آن به پایان رسیده و با توجه به بحران کرونا این بخشودگی باید ادامه داشته باشد.

رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات گردشگری استان اصفهان یکی از مشکلات این صنف را تعدد متولی دانست و عنوان کرد: در حوزه دفاتر خدمات گردشگری با وزارت راه و مسکن، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و وزارت میراث فرهنگی و گردشگری درگیر هستیم، اگر همتی شود و یک پنجره واحد در مجموعه وزارت میراث فرهنگی شکل بگیرد، بسیاری از مشکلات حل خواهد شد.

منبع : مهر

لینک کوتاه : https://kalannews.ir/?p=12454

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.