• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳

بیش از ۶۰۰۰ تن خرما از نخل داران خوزستانی خریداری شد

  • 08 مهر 1400 - 22:16
بیش از ۶۰۰۰ تن خرما از نخل داران خوزستانی خریداری شد

به گزارش خبرنگار مهر، مرتضی معتمد بعد از ظهر امروز پنجشنبه در سفر ۲ روزه به خوزستان ضمن بازدید از مراکز خرید شهرستان‌های آبادان، خرمشهر، شادگان، کارون و اهواز، روند خرید خرمای صنعتی استعمران را مثبت ارزیابی کرد و گفت: وزارت جهاد کشاورزی در راستای حمایت از نخل داران خوزستانی و همچنین مردم ابلاغیه دستور خرید تضمینی خرما را با قیمت مصوب صادر کرد.

وی افزود: وزارت جهاد کشاورزی با علم به اینکه بخشی از خرمای خریداری شده سال گذشته در انبارها و کارگاه‌ها وجود دارد و ممکن است که بازار خرما در سال جاری با افت رونق و پویایی روبه‌رو شود اما به نمایندگی از دولت به تعاون روستایی مأموریت خرید تضمینی خرمای خوزستان را داد.

وی گفت: با توجه به حجم خرمای تولیدی در خوزستان، پیش‌بینی ما در روزهای اول خرید در ۷ مرکز و ۶ شهرستان بود که حجم خرمای روانه شده به مراکز خرید به میزانی بود که مراکز متعدد دیگری را تجهیز و راه‌اندازی کردیم تا کشاورزان در دسترسی به مرکز خرید دسترسی آسان‌تر و بدون اتلاف وقتی داشته باشند.

معتمد بیان کرد: در حال حاضر بیش از ۶ هزار تن خرمای استعمران توسط عوامل تعاون روستایی خوزستان خریداری شده و تمام تلاش ما در کنار خرید کمی و کیفی، جلب رضایت کشاورزان است و با تلاش شبانه‌روزی که صورت گرفته این آمادگی وجود دارد تا ۵۰ هزار تن خرما را از نخل داران خوزستانی خریداری کنیم اما پیش‌بینی ما خرید بین ۱۰ تا ۱۵ هزار تن است.

معاون فنی و بازرگانی تعاون روستایی کشور اضافه کرد: باوجود اینکه مراکز خرید ما مملو از خرمای نخل داران است اما این قول را به کشاورزان می‌دهیم که تا دانه آخر خرما را از کشاورزان خریداری کنیم و هیچ محدودیتی در این زمینه نداریم.

خرما با قیمتی زیر قیمت مصوب فروخته نمی‌شود

مرتضی معتمد گفت: خرید خرمای استعمران از نخل داران خوزستانی تا پایان مهرماه ادامه دارد و نخل داران مختار هستند اگر خریداری قیمتی بیش از قیمت مصوب به آنها پیشنهاد داد، خرمای خود را واگذار کنند که در غیر این صورت ما در کنار کشاورزان هستیم و مانع این خواهیم شد که خرمای نخل داران با قیمتی کمتر از قیمت مصوب به چرخه تولید وارد شود.

وی ادامه داد: اما نظر ما بر این است که کارگاه داران و صنایع بسته‌بندی خرما به این دلیل که حلقه متصل به خرما هستند باید موضوع فوق را برای افزایش درآمدهای خود و همچنین رونق کشاورزی و اشتغال‌زایی بین خود و نخل داران مرتفع کنند؛ همچنین اینکه کارگاه داران می‌توانند با ایده‌های مناسب در بسته‌بندی و معرفی خرمای استعمران به صادرات این محصول با ارزش برسند.

معاون فنی و بازرگانی تعاون روستایی ایران گفت: خوزستان استانی سرشار از نعمت‌های خدادادی است و طبیعتاً به تکمیل زیرساخت‌ها برای فرآوری محصولات کشاورزی نیاز دارد.

وی ادامه داد: ازاین‌رو آمادگی خود را اعلام می‌کنیم که هر شرکت زیر مجموعه ما خواستار راه‌اندازی صنایع تکمیلی و فرآوری برای محصولات کشاورزی خوزستان است، تسهیلات بلندمدت و کم‌بهره به آن ارائه می‌کنیم زیرا معتقدیم در حوزه زیرساخت‌ها خوزستان با یک عقب‌ماندگی تاریخی روبه‌روست و باید این معضل مرتفع شود.

خوزستان توانایی تأمین غذای کشور را دارد

مرتضی معتمد گفت: خوزستان استانی بزرگ و استراتژیک در زمینه کشاورزی است که در صورت توجه به‌تمامی زیرساخت‌های حوزه کشاورزی این استان می‌توانیم این ادعا را داشته باشیم که تمام غذای کشور از این استان تأمین می‌شود.

وی ادامه داد: ازاین‌رو مدیر استان خوزستان جوانی باانگیزه را مسئول بررسی ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های شهرستان‌های استان خوزستان در حوزه کشاورزی و تکمیل زیرساخت‌ها کرده است و امیدواریم با بررسی‌های لازم بتوانیم فعالیت‌های بزرگی را در زمینه تکمیل زنجیره فرآوری خرما و سایر محصولات کشاورزی انجام دهیم.

معتمد افزود: در این زمینه هر کدام از شرکت‌های زیرمجموعه تعاون روستایی مشاوره‌ای در زمینه مسائل عمرانی و فنی و صنایع غذایی خواستند حتماً می‌توانند روی کمک ما حساب کنند و کارشناسان خود را به یاری آنها خواهیم فرستاد.

معاون فنی و بازرگانی تعاون روستایی ایران گفت: شرایط خوزستان در زمینه کشاورزی، زمین‌های حاصلخیز و آب به‌گونه‌ای است که استان‌های دیگر آرزوی داشتن شرایط خوزستان را دارند، ما در خوزستان شاهد مرزهای آبی، زمینی و بازار بزرگ عراق هستیم که بسیار می‌تواند به موضوع صادرات محصولات کشاورزی کمک کند.

منبع : مهر

لینک کوتاه : https://kalannews.ir/?p=7623

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.