• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳

بیش از این انگیزه‌ای برای قضاوت در فوتبال ایران نداشتم

  • 21 خرداد 1401 - 10:37
بیش از این انگیزه‌ای برای قضاوت در فوتبال ایران نداشتم

پوریا زحمتی، کمک‌داور لیگ برتری و مشهدی فوتبال ایران که در بازی استقلال و نفت مسجدسلیمان در چارچوب هفته سی‌ام لیگ برتر بیست و یکم از دنیای قضاوت خداحافظی کرد، با حضور در دفتر خبرگزاری ایسنا، منطقه خراسان در رابطه با شروع دوران داوری اظهار کرد: از سال ۱۳۸۱ وارد عرصه قضاوت شدم. متولد ۱۳۶۳ هستم و تحصیلات دانشگاهی خود را در رشته مهندسی برق قدرت به پایان رسانده‌ام و کارمند یک شرکت خصوصی در حوزه پیمانکاری نگهداری و تعمیرات مربوط به شرکت برق منطقه‌ای خراسان بزرگ هستم.

 به دوره اخیر فدراسیون فوتبال خلاصه نمی‌شود و سال‌هاست که با این معضل دست و پنجه نرم می‌کنیم.

وی با اشاره به وضعیت پرداخت حق‌الزحمه داوران افزود: در لیگ برتر کمی وضعیت بهتر شده اما باز هم با شرایط استاندارد به شدت فاصله داریم. در لیگ‌های پایین‌تر که وضعیت به مراتب بدتر است و داوران در لیگ‌های پایه و دسته‌های دوم و سوم کشوری با هزینه شخصی باید به شهر محل برگزاری مسابقه بروند و حداقل ۶ ماه تا یک سال طول می‌کشد تا حق‌الزحمه‌های‌شان را دریافت کنند. با فکر درگیر مگر می‌شود به تمرین، تغذیه و … فکر کرد؟ یک داور چطور می‌خواهد خود را با این وضعیت در بهترین فرم نگه دارد؟

زحمتی گفت: مربیان و بازیکنان هر بار اشتباهی صورت می‌گیرد، داوران را به باد انتقاد می‌گیرند اما در چنین شرایطی چطور از داوران می‌شود توقع داشت؟ حتی اولیه‌ترین و بدیهی‌ترین امکانات فراهم نمی‌شود و بیشترین توقعات را هم از تیم قضاوت هر بازی دارند.

وی افزود: متاسفانه با اینکه همه می‌دانیم که برنامه‌ریزی برای توسعه و پیشرفت رکن اول است اما با مرور اتفاقاتی که در سال‌ها و  ماه‌های اخیر رخ داده، طبیعی است که با این حجم حواشی تمرکز روی برنامه‌ریزی اصلا ممکن نیست. چه در خراسان چه در ایران در ادوار مختلف ثابت کرده‌ایم که داوران ایرانی از استعداد بالایی برخوردارند اما متاسفانه همه در فوتبال ایران داوران را رها کرده‌اند و فقط از آن‌ها توقع دارند.

با این همه حاشیه فرصتی برای برنامه‌ریزی و توسعه نیست

زحمتی گفت: شرایط فوتبال ایران به شدت عجیب شده و چند ماه تا جام جهانی باقی مانده است. وقتی به نظر می‌رسد در برنامه ریزی برای تیم ملی فوتبال در بزرگترین تورنمنت فوتبال دنیا دچار چالش هستیم، چطور می‌توان امیدوار بود کسی به فکر پیشرفت و توسعه داوری بیافتد؟ در چنین فضایی مشخص است که هر سال شرایط بدتری را نسبت به فصل قبل‌تر تجربه خواهیم کرد.

http://maps.google.com/url?sa=t&url=https://tazetarinha.com

وی در خصوص عملکرد داوران بازنشسته حاضر در فدراسیون فوتبال گفت: کامرانی‌فر، سخندان و افشاریان هر سه از مفاخر داوری ایران هستند و تجربیات بزرگی دارند. فکر می‌کنم اگر مشکلی هم در فضای فعلی وجود دارد، به خاطر حواشی زیاد فوتبال ایران در ماه‌های اخیر است که فرصت برنامه‌ریزی و اجرای برنامه‌ها را از این سه بزرگوار هم گرفته‌ است. در بازی استقلال و نفت مسجدسلیمان مشاهده کردم که تمام تمرکز فدراسیون روی مجمع بود. واقعیت این است که حواشی به شدت در هر موضوعی دست بالا را دارد.

زحمتی خاطرنشان کرد: فراموش نکنید که با این پرداختی‌های کم به داوران همگی همکاران من در جای دیگری هم شاغل هستند. من باید از شرکتی که در آن کار می‌کنم تشکر ویژه‌ای کنم که در تمام این سال‌ها کمال همکاری را با من داشت تا بتوانم در فضای قضاوت فعال بمانم اما سایر همکاران من هم آیا چنین شرایطی دارند؟ به طور متوسط برای هر قضاوت لازم است که یک داور ۲ تا سه روز را مرخصی بگیرد. کدام شرکت و اداره‌ای با چنین شرایطی کنار می‌آید و همکاری می‌کند؟ یک داور باید کوهی از مشکلات را تحمل و در نهایت با تمرکزی بالا بدون اشتباه قضاوت کند.

این داور بازنشسته خراسانی در خصوص VAR گفت: ابتدای استفاده از VAR نگران بودم که جذابیت فوتبال از بین برود اما در همین بازه زمانی چند ساله دیدیم که عدالت با VAR بیشتر شد و بعضا نتایج با برپایی این عدالت تغییر کرد. متاسفانه در فوتبال ایران موانع ریز و درشتی برای استفاده از این سیستم وجود دارد. ضمن اینکه برخی ورزشگاه‌های ایران هم استاندارد نیست و نمی‌دانم در صورت ورود VAR به ایران چطور می‌خواهند سیستم داور ویدئویی را در این ورزشگاه‌ها پیاده کنند.

زحمتی در خصوص ادعای برخی از مربیان لیگ برتری که در طول فصل مدعی شدند، VAR را عمدا به ایران نمی‌آورند تا نتایج به شکل دیگری رقم بخورد، گفت: بهتر است نیمه خالی لیوان را نبینیم؛ هرچند تاخیر زیاد در این خصوص باعث شده که شائبه‌هایی هم به وجود بیاید.

از نفراتی همچون مرتضی منصوریان و نسل جوان داوری حمایت کنید

وی گفت: در بازی استقلال و نفت امیرسامان سلطانی با ۲۶ سال سن قضاوت کرد. لیگ برتر به خون تازه‌جوانان عرصه داوری نیاز دارد و باید از این افراد حمایت کرد. با این سن و سال است که داور می‌تواند به لیست بین‌المللی اضافه شود و هدف‌های بزرگی همچون قضاوت در جام جهانی، المپیک و… را در سر داشته‌ باشد. در خراسان رضوی هم مرتضی منصوریان یکی از مستعدترین داوران ایران است که چندین سال است در دوره‌های آکادمیک استعدادهای آسیا بالاترین نمرات را کسب می‌کند.

زحمتی خاطرنشان کرد: باید به افرادی مثل منصوریان در صحنه‌های بین‌المللی میدان داده شود تا با کسب تجربه این داوران جوان شاهد معرفی داوران بزرگی در عرصه بین‌المللی از ایران به دنیا باشیم.

کمک‌داور بازنشسته خراسانی تصریح کرد: در خراسان داوران بااستعداد زیادی فعالیت دارند. تاریخ هم گواه می‌دهد که چهره‌های بزرگ و تاثیرگذاری در عرصه قضاوت فوتبال خراسان به فوتبال ایران معرفی کرده‌ است. اینجا نقش هیات فوتبال استان برای حمایت از داوران بومی برجسته می‌شود. متاسفانه برخی افراد در سطح کشور با نفوذ هیات فوتبال استان‌شان به سطح اول می‌رسند و با ۲ الی سه قضاوت در لیگ برتر مدعی می‌شوند.

منبع : ایسنا

لینک کوتاه : https://kalannews.ir/?p=23348

برچسب ها

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.