• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳

بورس انرژی باید مرجع قیمت‌گذاری نفت خام شود

  • 03 آذر 1400 - 0:14
بورس انرژی باید مرجع قیمت‌گذاری نفت خام شود

محمد صالحی فر، معاون عملیات و نظارت بر بازار بورس انرژی در گفت و گو با خبرنگار مهر، گفت: بخشی از عرضه فرآورده‌های نفتی مربوط به بخش دولتی یعنی شرکت‌های ملی پخش فرآورده‌های نفت، شرکت ملی نفت و شرکت ملی گاز است و بخش دیگر مربوط به پالایشگاه‌ها و پتروشیمی‌های خصوصی است که این بخش مانند سابق ادامه دارد.

معاون عملیات و نظارت بر بازار بورس انرژی تصریح کرد: از ابتدای امسال تا هفته گذشته سه میلیون و ۵۰۰ هزار تن فرآورده نفتی در رینگ صادراتی و یک میلیون و ۶۵۰ هزار تن در رینگ داخلی فروخته شد. یعنی مجموعاً ۵ میلیون تن از ابتدای امسال در بورس انرژی معامله شد که ارزش ریالی آن حدود ۶۰ هزار میلیارد تومان می‌باشد.

صالحی فر با اشاره به اینکه ۵ فرآورده اصلی نفت خام شامل نفت گاز، بنزین، نفت سفید، نفت کوره و گاز مایع است، گفت: عرضه گاز مایع بصورت منظم ادامه دارد و روز گذشته ۱۰۸ هزار تن گاز مایع در شرایط کاملاً رقابتی معامله شد و خریداران قیمتی بالاتر از قیمت ارائه شده توسط عرضه کننده را ثبت کردند که اتفاقاً همین موضوع یکی از مزیایا اصلی بورس انرژی است که درآمدی را مازاد بر قیمت اعلامی فروشنده به دلیل رقابت خریداران ایجاد می‌کند.

وی گفت: سال گذشته شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی فعالیت بسیار گسترده‌ای داشت ولی امسال عرضه‌های این شرکت کاهش چشمگیری داشته و در حال حاضر در حال رایزنی با این شرکت و شرکت ملی نفت برای از سر گیری عرضه فرآورده‌های نفتی هستیم.

معاون عملیات و نظارت بر بازار بورس انرژی افزود: درحال حاضر برخی از عرضه‌های شرکت ملی پخش با قیمتهای بالا ارائه می‌شوند، بعنوان مثال قیمت فراورده هایی از قبیل گاز مایع و نفتا به دلیل فاصله معنادار با قیمتهای بازار مورد معامله قرار نمی‌گیرند. این درحالی است که متقاضیان گازوئیل و بنزین بسیار بالاست و حتی مشتریان سال گذشته حاضر هستند در هر قیمت و حجمی خریداری کنند البته که باید قیمت‌ها مبتنی بر بازار و به طور شفاف تعیین شود.

صالحی فر با تاکید بر اینکه شرایط خاص کشور نیازمند استفاده از ظرفیت‌های بورس انرژی و ارز حاصل از صادرات دارد، گفت: در بند «ح» ماده ۴ قانون برنامه ششم توسعه وزارت نفت مکلف به عرضه نفت خام و فرآورده‌های نفتی در بورس انرژی شده است و انجام این عرضه‌ها مزایای بسیاری برای وزارت نفت و شرکت‌های تابعه آن به همراه خواهد داشت. به شرطی که قیمت‌های اعلامی متناسب با شرایط بازار هر کالا تعیین شود.

وی تصریح کرد: بورس انرژی ساختار و مقررات خاصی دارد و قراردادهای معاملاتی متنوعی از جمله معاملات نقدی، نسیه، سلف و کشف پریمیوم در بازار محموله‌های اسپات و قراردادهای آتی در بازار مشتقه می‌توانند ابزارهای معاملاتی مناسبی را دراختیار فروشندگان و خریداران قرار دهد که همین امر موجب پیشرفت و ارتقای سطح معاملات در بازار انرژی کشور خواهد شد. به طور کلی به نظر بنده مشکلاتی که قبلاً بیان شده قابل حل است و از طرفی رکوردهایی که در زمینه فروش نفت و فرآورده‌های نفتی به ثبت رسیده این موضوع را تأیید می‌کند.

معاون نظارت بر بازار بورس انرژی با اشاره به اینکه یکی از سیاست‌های اقتصاد مقاومتی تنوع ابزارهای فروش نفت است، گفت: در بورس انرژی ابزارهای مختلفی از جمله قراردادهای آتی را می‌توان اجرایی کرد تا این بورس به عنوان مرجعی برای قیمت گذاری انواع فرآورده‌های نفتی استفاده شود کما اینکه بورس عمان و دبی به عنوان مرجع قیمت گذاری نفت خام سنگین تبدیل شده و حتی شرکت ملی نفت ما هم از این بازار برای تعیین قیمت نفت خود استفاده می‌کند. وقتی این ظرفیت با پشتوانه قانونی و سامانه‌های نظارتی متعددی که برای انجام معاملات در بورس وجود دارد، می‌توان بهره برداری مناسبی از آن نمود.

صالحی فر در پایان تاکید کرد: با توجه به تنوع قراردادهای معاملاتی تمام دغدغه‌هایی که برای فروشندگان وجود دارد قابل رفع است. کما اینکه پالایش و پخش از همین طریق سال گذشته ۴ میلیارد دلار فرآورده فروخت و به طور کلی در سال جاری نیز بالغ بر ۶۰ هزار میلیارد تومان ارزش معاملاتی بورس انرژی بوده است.

وی افزود: علاوه بر توسعه سطح بازاریابی مشتریان مزایای دیگری هم مانند معافیت مالیاتی ۱۰ درصدی برای عرضه کنندگان در رینگ داخلی بورس وجود دارد. این مزایا موجب استقبال مشتریان داخلی شده است و از طرفی ورود مشتریان خارجی هم برای عرضه‌های صادراتی بورس انرژی رشد چشمگیری داشته که بر اساس قانون بازار اوراق بهادار اطلاعات خریداران محرمانه بوده و حفظ اطلاعات نیز جزو وظایف ارکان است.

به گزارش خبرنگار مهر اخیراً جلیل سالاری معاون وزیر نفت از یک تخلف در نحوه عرضه بنزین در بورس انرژی توسط دولت قبل پرده برداری کرده است که براساس اطلاعات رسیده به خبرنگار مهر این موضوع موجب شده تا عرضه بنزین در بورس انرژی متوقف شود.

منبع : مهر

لینک کوتاه : https://kalannews.ir/?p=11408

برچسب ها

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.