• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳

بلوچستان و هرمزگان زیر سایه طوفان/ «شاهین» بر فراز عمان بال گشود

  • 10 مهر 1400 - 16:10
بلوچستان و هرمزگان زیر سایه طوفان/ «شاهین» بر فراز عمان بال گشود

خبرگزاری مهر – گروه استان‌ها: با توجه به هشدار سطح قرمز سازمان هواشناسی در روز جمعه مبنی بر نزدیک شدن طوفان چرخنده حاره‌ای طی امروز و فردا و ناپایداری جوی متأثر از این طوفان و پیش‌بینی وقوع رگبار، رعدوبرق و وزش باد شدید در مناطق جنوبی استان سیستان و بلوچستان و شرق استان هرمزگان امروز این استان‌ها شاهد خسارات ناشی از این پدیده بودند.

با توجه به پیش‌بینی‌های هواشناسی از عصر امروز شدت این پدیده بیشتر خواهد شد و شاهد تغییرات جوی جدی‌تری خواهیم بود. در حال حاضر طوفان شاهین در فاصله حدود ۹۰ کیلومتری از بندر گواتر ایران قرار دارد و همچنان حرکت غرب سوی آن به سمت دریای عمان و سواحل استان ادامه دارد.

هواشناسی در اطلاعیه‌هایی خواسته است که تا اطلاع ثانوی هیچ فعالیت دریایی در جنوب سیستان و همچنین شرق هرمزگان انجام نشود. افرادی که بنا بر ملاحظات شغلی خود هنوز در نزدیکی بنادر قرار دارند، به مکان‌های امن‌تر منتقل شوند. اگر شرایط انتقال به‌جای امن فراهم نیست، به هوش باشند و در صورت افزایش شدت پدیده‌های مخاطره‌آمیز فوراً منطقه خطر را ترک کنند.

بلوچستان و هرمزگان زیر سایه طوفان/ «شاهین» بر فراز عمان بال گشود

تأثیر چرخند حاره‌ای تنها مربوط به سواحل نیست، بلکه اکثر مناطق یادشده را با شدت و ضعف در برمی‌گیرد به‌طوری‌که بر اساس آخرین خروجی نقشه‌های پیش‌یابی و مدل‌های جوی برخی اثرات مخاطره‌آمیز این چرخند شهرستان‌های چابهار، کنارک، دشتیاری، زرآباد، فنوج، قصرقند، سرباز، نیکشهر، جنوب ایرانشهر، بزمان، سراوان، سیب سوران و مهرستان را با شدت‌های مختلف تحت تأثیر قرار می‌دهد.

همچنین استان هرمزگان دریا به‌ویژه سواحل جاسک از ساعات امشب مواج شده و به‌تدریج روز یکشنبه بر شدت ناپایداری‌ها علاوه بر مناطق ساحلی دریایی عمان در خشکی‌های شرقی استان افزوده می‌شود که این سامانه علاوه بر جاسک و سیریک، در مناطقی از میناب، رودان و بشاگرد نیز تأثیرگذار است، اما روز یکشنبه سواحل دریای عمان و شرق تنگه هرمز طوفانی است و ارتفاع امواج در سواحل دریای عمان به ۴ متر می‌رسد.

مخاطرات جوی مورد انتظار از طوفان شامل بارش‌های شدید، رعدوبرق و صاعقه، تندبادهای شدید، سیلاب، بالاآمده آب دریا و رودخانه‌های فصلی، افزایش ارتفاع موج و متلاطم شدن دریا است.


آخرین اخبار این طوفان را در زیر می‌خوانید.


۱۵:۰۵ طوفان حاره‌ای «شاهین» عصر شنبه وارد هرمزگان می شود

بلوچستان و هرمزگان زیر سایه طوفان/ «شاهین» بر فراز عمان بال گشود

مختار سلحشور در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: به دنبال هشدار سطح قرمز در پی وقوع توفان حاره ای، جهت مقابله با حوادث احتمالی در مناطق شرقی استان و بر اساس تصمیمات اخذ شده کلیه نیروهای امدادی، اعضای تیم‌های واکنش سریع و تمامی کارکنان ستادی و شهرستانی در حالت آماده باش قرار گرفته است.

سلحشور تصریح کرد: انبارهای هلال احمر از نظر مواد غذایی واقلام امدادی تجهیز و تمامی ماشین‌آلات امدادی به حالت آماده باش در آمدند.

وی افزود: براساس گزارش هواشناسی سرعت توفان حاره‌ای شاهین متغیر بوده و سرعت جابجایی آن در حال حاضر ۱۵ کیلومتر در ساعت است و موجب بارش باران در سواحل چابهار و کنارک شده است.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان هرمزگان خاطر نشان کرد: پیش بینی شده این توفان امروز بعد از ظهر وارد آب‌های هرمزگان می‌شود، عصر به جاسک و شب به سیریک می‌رسد.


۱۴:۴۸ دامنه ابرناکی طوفان «شاهین» به ۱۲۰۰ کیلومتر رسید

بلوچستان و هرمزگان زیر سایه طوفان/ «شاهین» بر فراز عمان بال گشود

محسن حیدری در گفت و گو با خبرنگار مهر، اظهار داشت: در حال حاضر ابرهای چرخند حاره ای شاهین با ارتفاع حدود ۳۰۰۰ متر حدود ۵۰ درصد آسمان زاهدان را پوشانده است و انتظار می‌رود در ادامه روز بر ضخامت ابرها افزوده شود.

مدیرکل هواشناسی سیستان و بلوچستان تصریح کرد: نوع ابرهای کنونی آسمان زاهدان «آلتو کومولوس و آلتواستراتوس نوع هفت» است که خیلی بعید است به بارش مؤثر ختم شود.

وی اضافه کرد: هم اکنون چرخند حاره ای شاهین در حوالی مدار ۲۴ درجه شمالی و ۶۱ درجه شرقی قرار دارد و با سرعت جابجایی ۱۱ کیلومتر بر ساعت به سمت غرب در حرکت است.

حیدری تصریح کرد: ابرهای این چرخند در جهت شمال تا شعاع حدود ۶۰۰ تا ۷۰۰ کیلومتر و در جهت غرب تا شعاع حدود ۴۰۰ کیلومتر از چشم طوفان توسعه یافته که خیلی بعید است در مناطق دوردست بیرون از دریا تأثیر گذاری قابل توجهی داشته باشد.

مدیرکل هواشناسی سیستان و بلوچستان گفت: به طور کلی دامنه ابرناکی طوفان تا کنون به حدود ۱۲۰۰ تا ۱۳۰۰ کیلومتر رسیده است.


۱۴:۱۴ فیلم / خسارات طوفان به شناورهای سبک و سنگین اسکله «پسابندر»


۱۳:۴۹ توصیه‌های هواشناسی برای جلوگیری از مخاطرات طوفان «شاهین»

بلوچستان و هرمزگان زیر سایه طوفان/ «شاهین» بر فراز عمان بال گشود

سیستان و بلوچستان، اله بخش ریگی اظهار داشت: در حال حاضر طوفان شاهین در فاصله حدود ۹۰ کیلومتری از بندر گواتر ایران قرار دارد و همچنان حرکت غرب سوی آن به سمت دریای عمان و سواحل استان ادامه دارد.

وی افزود: فاصله طوفان با سواحل چابهار نیز به حدود ۱۵۰ کیلومتر رسید و دریای عمان در ساحل و فرا ساحل به شدت مواج است.

دبیر توسعه هواشناسی کاربردی سیستان و بلوچستان ادامه داد: توصیه می‌شود مردم برای جلوگیری از آسیب‌های احتمالی طوفان به هیچ عنوان برای عکاسی یا تفرج به سواحل نزدیک نشوند چراکه در حال حاضر بهترین اقدام در خانه ماندن است.

ریگی تصریح کرد: همچنان بر عدم فعالیت‌های دریایی اصرار داریم و توصیه می‌کنیم تا اطلاع ثانوی هیچ فعالیت دریایی در جنوب استان انجام نشود.

مشروح خبر را اینجا بخوانید.


۱۳:۳۰ طوفان ۲ لنج صیادی در بندر «پسابندر» را غرق کرد

بلوچستان و هرمزگان زیر سایه طوفان/ «شاهین» بر فراز عمان بال گشود

محمد شهلی بر اظهار داشت: طوفان حاره‌ای از سمت گوادر پاکستان به پسابندر و محدوده نوار ساحلی چابهار- گواتر سبب خسارت جدی به صیادان شده است.

وی بیان کرد: هم اینک ۲ لنج شکسته و غرق شده که ارزش هر لنج بیش از ۱۰ میلیارد تومان است.

مدیرکل شیلات سیستان و بلوچستان ادامه داد: بیش از ۲۵ هزار صیاد و هزار لنج و هزار و ۵۰۰ قایق در چهار شهرستان چابهار، دشتیاری، زرآباد و کنارک در حال فعالیت هستند.

شهلی بر گفت: هشدارهای لازم هواشناسی در خصوص منع تردد شناورها به صیادان داده شده و لنج و قایق‌ها به مکانی امن انتقال داده شده‌اند.


۱۳:۲۳ آبگرفتگی جاده «مرز ریمدان» را بست

بلوچستان و هرمزگان زیر سایه طوفان/ «شاهین» بر فراز عمان بال گشود

ستاد مدیریت بحران دشتیاری اعلام کرد در مرز «ریمدان» بیش‌از ۲۶.۵ میلی متر باران باریده که جاده مرز دچار آبگرفتگی شدید شده و واردات و صادرات فعلاً متوقف است.

گفتنی است، روزانه بیش‌از ۱۰۰ کامیون کالا از جمله، کاشی و سرامیک، سیمان، قیر، دوغ و…. از این مرز و از طریق ایران به پاکستان صادر می‌شود.

مرز ریمدان دشتیاری در نقطه صفر مرزی ایران و پاکستان با چابهار ۱۲۰ کیلومتر و تا گوادر پاکستان حدود ۷۰ کیلومتر فاصله دارد، این نقطه بهترین مسیر و راه دسترسی ایران به ۳۷ درصد جمعیت جهان در پاکستان، چین و هند است.


۱۲:۰۵ شناورهای صیادی بندر «پسابندر» شهرستان دشتیاری خسارت دیدند

بلوچستان و هرمزگان زیر سایه طوفان/ «شاهین» بر فراز عمان بال گشود

عادل عفتی اظهار داشت: طوفان شاهین از دشتیاری و مشخصاً بنادر صیادی آن به ویژه بندر پسابندر وارد شده است و به دلیل اینکه این بندر حوضچه آرامش ندارد خساراتی به شناورهای صیادی وارد کرده است.

وی افزود: تمهیدات لازم در این بندر اندیشیده شده است و ستاد مدیریت بحران ما در شهرداری بندر بریس که فاصله چندانی با پسابندر ندارد و در واقع از نقاط ورود طوفان به سواحل است، تشکیل شده است.

فرماندار دشتیاری تصریح کرد: در بقیه نقاط شهرستان مشکل چندانی وجود ندارد، قطعی‌های برق و آب و تلفن تاکنون گزارش نشده، البته جاده مرز ریمدان هم دچار آبگرفتگی شده، و فعلاً واردات و صادرات از این مرز متوقف شده است.

عفتی بابیان اینکه انتظار داریم بارندگی‌ها افزایش یابد، گفت: بارندگی‌ها در نقاط مختلف شهرستان از ۲۰ میلی‌متر شروع شده و درحال افزایش است و در نگور ۲۶.۵ میلی متر، در بریس ۴۴ میلی متر، در باهوکلات ۱۸ میلی متر باران باریده است.


۱۲:۰۲ آخرین وضعیت «چشم طوفان» در دریای عمان

بلوچستان و هرمزگان زیر سایه طوفان/ «شاهین» بر فراز عمان بال گشود

طوفان حاره ای «شاهین» که از سمت اقیانوس هند شکل گرفته است به نزدیکی سواحل جنوبی ایران رسیده است و از اواخر هفته گذشته سازمان هواشناسی کشور اعلام وضعیت قرمز داد. ستاد مدیریت بحران در استان هرمزگان در اولین جلسه تمهیدات لازم برای تخلیه روستاها را بررسی کرد و به فرمانداران جاسک و سیریک در اولویت اول و فرمانداران میناب، بندرعباس و بندرلنگه در اولویت دوم دستور بررسی شرایط روستاهای ساحلی را داد.

همچنین مدیران دستگاه‌های مختلف از جمله بنادر و دریانوردی هرمزگان، شیلات هرمزگان، ستاد فرماندهی انتظامی هرمزگان، دریابانی، نیروی دریایی سپاه و ارتش هم برای جلوگیری از خسارت‌های احتمالی هشدار ممنوعیت تردد به شناورهای سبک و نیمه سنگین را دادند. همچنین از تردد شناورهای مسافری، باری و صیادی در روزهای شنبه و یکشنبه در سواحل شرقی استان هرمزگان جلوگیری شد.

مدیرکل شیلات هرمزگان هم در گفتگو با خبرنگار مهر از اعمال تمهیدات لازم برای جلوگیری از خسارت‌های احتمالی به حوضچه‌های پرورش ماهی و میگو در شرق هرمزگان داد. همچنین به صیادان مناطق شرقی هرمزگان هشدار تردد صادر شد.

هواشناسی هرمزگان هم طی اطلاعیه‌های لحظه‌ای آخرین وضعیت جابجایی طوفان حاره ای «شاهین» را اعلام کرد.

محمد رادمهر فرماندار جاسک هم در آخرین اظهارنظر رسانه‌ای از آمادگی برای تخلیه ۳۰ روستا در جاسک خبر داد. رادمهر همچنین از آمادگی نیروهای بسیج، نیروی دریایی ارتش و نیروهای امداد و نجات هلال احمر و نیروهای مردمی برای کمک رسانی به مناطق در معرض خطر خبر داد و گفت: ترد شناورها از صبح شنبه تا روز دوشنبه ممنوع خواهد بود.

تاثیرات قابل توجه توفان حاره‌ای از ساعات بعدازظهر و شب در مناطق شرقی جاسک آغاز می‌شود و شاهد تندباد شدید، رگبار باران و رعد وبرق و طوفانی شدن دریا خواهیم بود و شدت باد در سواحل به بیش از ۷۰ کیلومتر در ساعت و ارتفاع موج در محدوده ۲ تا ۳ متر می‌رسد.

مشروح گزارش مهر را اینجا بخوانید.


۱۱:۵۰ وضعیت مناطق تحت تاثیر طوفان به صورت لحظه‌ای رصد می‌شود

بلوچستان و هرمزگان زیر سایه طوفان/ «شاهین» بر فراز عمان بال گشود

منصور بیجار در جلسه مدیریت بحران سیستان و بلوچستان که در فرمانداری چابهار برگزار شد، اظهار داشت: قانون مدیریت بحران جامع و کامل است و برای پیشگیری و مقابله، وظایف تمامی مسؤولان و اعضای ستاد مشخص است لذا همه به وظایف خود عمل و اقدامات لازم را انجام دهند.

وی گفت: نیروهای نظامی و انتظامی، قشرهای مختلف مردم و مسؤولان به دلیل اهمیت موضوع مقابله با طوفان پای کار هستند که جا دارد از زحمات همه قدردانی شود.

وی ادامه داد: تمامی ظرفیت‌ها، امکانات دولتی و بخش خصوصی در سطح شهرها و روستاها مکلف هستند براساس قانون در مواقع جلوگیری از گسترش بحران نظیر سیل و طوفان همکاری لازم را داشته باشند.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار سیستان و بلوچستان تصریح کرد: اطلاع رسانی‌ها از طریق مدیریت بحران باشد و اطلاعات جامع و کامل در اختیار مردم و رسانه‌ها قرار گیرد.


۹:۴۴ طوفان حاره ای «شاهین» متمایل به سواحل ایران است

بلوچستان و هرمزگان زیر سایه طوفان/ «شاهین» بر فراز عمان بال گشود

دوست محمد کلیم در گفت و گو با خبرنگار مهر، اظهار داشت: در حال حاضر چرخند حاره ای در نزدیک ترین فاصله به سواحل استان از زمان تشکیل تا کنون قرار گرفته است که حدود ۱۲۰ کیلومتر با بندرگواتر چابهار و کمتر از ۲۰۰ کیلومتر با بندر چابهار فاصله دارد.

وی افزود: از دیروز تا کنون زبانه‌های طوفان وارد استان شده و در حال توسعه است که ضمن وزش بادهای شدید و گردوخاک، موجب وقوع بارش در حدود ۲۰ ایستگاه هواشناسی و بارانسنجی استان شده است.

معاون توسعه و پیش بینی هواشناسی سیستان و بلوچستان ادامه داد: تا کنون بیشینه بارش‌ها با مقدار ۴۴ میلیمتر از بندر «بریس» گزارش شده است. پس از آن از ایستگاه‌های «بل ریمدان» و «نگور» در جنوب استان ۲۶.۵، «باهوکلات» دشتیاری ۱۸، «کمبل سلیمان» چابهار ۱۳ و شهر چابهار ۱۱ میلی متر گزارش شده است.


۲:۰۰ ادارات و دستگاه‌های اجرایی چابهار شنبه تعطیل اعلام شد

بلوچستان و هرمزگان زیر سایه طوفان/ «شاهین» بر فراز عمان بال گشود

با توجه به هشدار سطح قرمز در پی تشکیل کم فشار حاره‌ای و شروع طوفان و احتمال بارندگی شدید و ایجاد محدودیت تردد، بر اساس تصمیمات ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران شهرستان چابهار کلیه ادارات و دستگاه‌های اجرایی سطح شهرستان، بجز ادارات خدمات رسان (آب و فاضلاب، برق، آتش نشانی، هلال احمر، بیمارستان و ۰۰۰) شنبه مورخ دهم مهر ماه تعطیل اعلام می‌شود.


۱:۴۴ ۸ شهرستان سیستان و بلوچستان تحت تاثیر طوفان حاره‌ای قرار می گیرد

بلوچستان و هرمزگان زیر سایه طوفان/ «شاهین» بر فراز عمان بال گشود

استاندار سیستان و بلوچستان گفت: ۸ شهرستان چابهار، کنارک، زرآباد، سرباز، قصرقند، راسک، نیکشهر و دشتیاری در جنوب استان تحت تاثیر طوفان حاره‌ای «شاهین» قرار می‌گیرند.


۱:۳۸ دستور تخلیه روستاهای جنوب سیستان و بلوچستان صادر شد

بلوچستان و هرمزگان زیر سایه طوفان/ «شاهین» بر فراز عمان بال گشود

دفتر مدیریت بحران استانداری سیستان و بلوچستان با صدور اطلاعیه‌ای دستور تخلیه روستاهای در معرض خطر طوفان حاره‌ای در جنوب این استان را صادر کرد.


منبع : مهر

لینک کوتاه : https://kalannews.ir/?p=7884

برچسب ها

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.