• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳

بساز و بفروش‌ها معماری را از بین بردند/از پشت میز بلند شوید

  • 30 مرداد 1401 - 13:49
بساز و بفروش‌ها معماری را از بین بردند/از پشت میز بلند شوید

به گزارش خبرگزاری مهر، عزت‌الله ضرغامی افزود: نظام مسائل وزارت میراث‌فرهنگی مشخص شده و یک بار آن را مرور کردیم. ۱۸ مورد را در نظام مسائل مشخص کردیم که در سطح ملی است. در همایش تفویض اختیار ۲۶ مورد از وظایف وزارتخانه را به‌منظور مبارزه با بروکراسی و اتلاف وقت این وظایف را به استان‌ها تفویض کردیم. معاونان میراث‌فرهنگی باید نسبت به این موارد آگاهی کامل داشته باشند و موضوعات را دائماً رصد کرده و گزارش ارائه دهند.
وی ادامه داد: موضوع بعدی نظارت است که باید معاونان میراث‌فرهنگی به این موضوع توجه کنند. تقاضا دارم هر معاون میراث‌فرهنگی استان یک پرونده ارزیابی درباره نظارت داشته باشد. اگر احساس کنیم بر اساس شاخص‌های خاصی تحت نظارت هستیم این موضوع موجب می‌شود بتوانیم پاسخگو باشیم.
وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گفت: معاونان میراث‌فرهنگی وظیفه مهمی در معرفی، تدوین، تفسیر و تحریک تقاضا در میراث‌فرهنگی دارند. نگاهتان باید از ایستا به سمت پویایی برود و خروجی‌های خوبی برای آموزش‌های عمومی و فرهنگسازی داشته باشید.
وی با اشاره به اینکه معماری در کشور از بین رفته است، افزود: سوداگران و بساز و بفروش‌ها معماری را از بین برده‌اند. معماری مسئله ملی است که باید اعلام خطر کنیم و هشدار دهیم.
ضرغامی ضمن اینکه رسانه‌ها را دارای نقش مؤثری در تحریک تقاضا در حوزه میراث‌فرهنگی دانست، عنوان کرد: کتابچه‌ای درباره معرفی جاذبه‌های گردشگری تهران چاپ کردیم که با استقبال وزرا و مردم روبه‌رو شد. خود خواص از این گنجینه‌های تاریخی خبر ندارند. معرفی و تفسیر در حوزه میراث‌فرهنگی بر عهده معاونان میراث‌فرهنگی استان‌هاست.
وی ادامه داد: هر معاون میراث‌فرهنگی در استان باید کارشناس درجه یک تبیین و تفسیر باشد. توقع دارم کارشناسان برجسته تربیت کنید و در حوزه تفسیر نگاه محتوایی داشته باشید.
وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی با اشاره به اهمیت رشد در حوزه تفسیر و با نگاه رسانه‌ای، افزود: باید از ظرفیت رسانه‌های مختلف به خصوص فضای مجازی برای معرفی میراث‌فرهنگی استان استفاده و محتوای با کیفیت تولید شود.
ضرغامی همچنین بر استفاده از کارهای پژوهشی و تحقیقی در تولید محتوا تاکید کرد و گفت: مردمی که وارد مجموعه‌ها می‌شوند باید با یک مکان با آبرو و دارای امکانات روبرو شوند. با طراحی‌های ساده و داشتن نگاه زیبایی‌شناسانه این امر امکانپذیر است.
از پشت میزهای‌تان بلند شوید
وی، معاونان میراث‌فرهنگی را نسبت به جذاب کردن محیط میراث‌فرهنگی مسئول دانست و افزود: از پشت میزها بلند شوید و به مراکز تحت مدیریت خود نظارت میدانی کنید. شما مسئولیت دارید و باید اشراف بالایی نسبت به مباحث میراثی داشته باشید.
تعامل با بخش گردشگری، برنامه‌ریزی برای جاذبه‌های تکمیلی، برگزاری نشست‌های تحقیقی و علمی، ایجاد مراکز تفریحی سالم که با ممنوعیت‌های میراث‌فرهنگی مغایرت نداشته باشد در راستای خانواده محوری از دیگر نکات مورد اشار ضرغامی بود.
ضرغامی در پایان بر اهمیت روایتگری و نقش راهنمایان اشاره کرد و بر برنامه‌ریزی برای تقویت راهنمایان، همچنین استفاده از ظرفیت جوانان و نوجوانان داوطلب به‌عنوان راهنمایانِ مقدماتی در مراکز میراث‌فرهنگی تاکید کرد.

لینک کوتاه : https://kalannews.ir/?p=28000

برچسب ها

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.