• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳

برگزاری نخستین نشست تخصصی مزارع نوآوری در کشور

  • 11 اردیبهشت 1402 - 19:05

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از وزارت جهاد کشاورزی، این نشست تخصصی با حضور عطااله ابراهیمی، معاون سازمان تات و رئیس مؤسسه آموزش و ترویج کشاورزی، محمد زمانیان رئیس مؤسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر، کشاورزان نمونه و نوآور کشور برگزار شد.
در این نشست، ابراهیمی اظهار کرد: جهانی شدن از عناصر اصلی اقتصاد در دنیا است و رقابت فزاینده در بازاررسانی و تغییرات اقلیمی تأثیرات بسیاری بر حوزه کشاورزی دارد.
وی افزود: ایجاد مزارع نوآوری به منظور نفوذ دانش به بخش کشاورزی در دستور کار وزارت جهاد کشاورزی قرار گرفته تا بتوانیم در بازارهای جهانی حضور داشته باشیم.
ابراهیمی، یکی از چالش‌های اساسی بخش کشاورزی را هدررفت منابع پایه آب و خاک دانست و عنوان کرد: شکل‌گیری مرحله جدیدی از توسعه، تولید، انتشار و بهره‌برداری از نوآوری‌های فناورانه از ارکان اساسی تحول در نوآوری کشاورزی است.
وی افزود: شاخص جهانی نوآوری دارای سه رکن پیچیدگی کسب‌وکار، هزینه‌های آموزش و خروجی‌های خلاقانه است و کشاورزی با استفاده از دانش و فناوری‌های نوین کشاورزی مدرن نامیده می‌شود.
مؤسسه آموزش و ترویج حلقه ارتباطی کشاورزان و نخبگان
رئیس مؤسسه آموزش و ترویج کشاورزی تصریح کرد: ایران طی سال‌های گذشته از میان ۱۳۲ کشور شرکت کننده در رتبه‌بندی، در رتبه ۵۳ قرار دارد که روند رو به رشدی داشته است.
وی با اشاره به جنگ روسیه و اوکراین و بحران غذا گفت: تلاطم‌های جنگ روسیه و اوکراین و افزایش قیمت غلات به ویژه گندم در جهان نشان داد باید بتوانیم شاخص تاب‌آوری در کشور را افزایش دهیم و از تکنولوژی‌های روز دنیا استفاده کنیم.
ابراهیمی با بیان این که مؤسسه آموزش و ترویج حلقه ارتباطی کشاورزان و نخبگان است، ادامه داد: ظرفیت‌سازی و توسعه سرمایه اجتماعی و انتقال دانش و فناوری‌های نوین به مزرعه از وظایف این مؤسسه است.
وی تاکید کرد: ۴۶ مزرعه نوآوری مورد شناسایی قرار گرفته و شبکه کشاورزان نوآور در ایران شناسایی و ایجاد شده است؛ همچنین در سال ۱۴۰۲، ایجاد ۱۰۰ مزرعه نوآوری در دستور کار وزارت جهاد کشاورزی و مؤسسه آموزش و ترویج قرار گرفته است.
معرفی ۱۲۰ رقم بذر اصلاح شده به کشاورزان در ۷ سال
در ادامه این نشست، محمد زمانیان رئیس مؤسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر اظهار کرد: کشاورزی یک حوزه پویا است و نوآوری می‌تواند اثرات چشمگیری بر تولید و کاهش هزینه‌ها داشته باشد و باعث بهبود سطح زندگی کشاورزان و تولید غذای سالم و باکیفیت برای نسل‌های آینده شود.
وی افزود: ۴۰۰ رقم بذر اصلاح شده به جامعه کشاورزان معرفی شده که از این میزان ۱۲۰ رقم از سال ۹۳ تا ۱۴۰۰ بوده است.
زمانیان تصریح کرد: سالانه ۱۵ رقم اصلاح شده به جامعه کشاورزی معرفی می‌شود و بر روی ۳۵ محصول زراعی گندم، جو، ذرت، دانه‌های روغنی، گیاهان علوفه‌ای و سبزی و صیفی تحقیق و یافته‌های تحقیقاتی به مزارع و کشاورزان منتقل می‌شود.
رئیس مؤسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر در پایان گفت: هر سال ۲ هزار تن بذر هسته‌های اولیه ارقام محصولات در این مؤسسه تکثیر و تولید می‌شود.

لینک کوتاه : https://kalannews.ir/?p=41325

برچسب ها

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.