• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳

برگزاری جشنواره فیلم شهر با نصف بودجه مصوب/کامیونی جایزه نمی‌دهیم

  • 22 تیر 1401 - 12:46
برگزاری جشنواره فیلم شهر با نصف بودجه مصوب/کامیونی جایزه نمی‌دهیم

به گزارش خبرنگار مهر، نشست خبری هشتمین جشنواره فیلم شهر به دبیری مجید اکبرشاهی صبح امروز ۲۲ تیرماه در پردیس ملت برگزار شد.

مجید اکبرشاهی در ابتدای این نشست ضمن ارایه آماری از آثار رسیده به این رویداد بیان کرد: در این جشنواره پنج بزرگداشت برگزار می‌کنیم؛ مهدی وریجی رییس درمانگاه منطقه ۲۱ شهرداری تهران به عنوان نماینده شهدای سلامت، امیرمسعود استادحسین به دلیل فعالیت در زمینه اجتماعی و فرهنگی، فاطمه گودرزی، عبدالرضا اکبری و جعفر دهقان به خاطر فعالیت در سینما و تلویزیون از جمله این افراد هستند. بخشی از این بزرگداشت‌ها در افتتاحیه و بخشی در اختتامیه برگزار می‌شود. منظور از این تقدیرها این نیست که زحمات بقیه افراد نادیده گرفته می‌شود اما این دوستان منتخب این دوره به رای شورای ما بوده‌اند و در سال‌های بعدی انتخاب‌های دیگری خواهیم داشت.

وی اظهار کرد: در این دوره ۵۳ جایزه می‌دهیم. در مراسم افتتاحیه جوایز بخش‌های مسابقه محله، تبلیغات و سریال‌های تلویزیونی و نمایش خانگی را اهدا می‌کنیم و بقیه جوایز در اختتامیه تقدیم می‌شود. در جشنواره به جز بخش مسابقه یک بخش کارگاه آموزشی تدارک دیده‌ایم که مدرسی از کشور مقدونیه در زمینه کارگردانی آموزش خواهد داد. در این دوره فیلم‌های متعددی داریم که سه فیلم از میان آنها در جشنواره فجر رونمایی شده‌اند اما در این‌جا هم نمایش داده می‌شوند، ۲ فیلم هم اولین نمایش خود را در این رویداد تجربه می‌کنند. ضمن اینکه مراسم افتتاحیه روز یکشنبه هم‌زمان با شب عید غدیر بعد از اذان مغرب برگزار می‌شود و در آن مراسم بزرگداشت آقای دهقان رقم می‌خورد.

اکبرشاهی درباره بزرگداشت‌ها مطرح کرد: جشنواره فیلم شهر رسمی را از دوره‌های قبل گذاشته بود تا از خادمین شهر تقدیر کند؛ افرادی که در شهر زحمت می‌کشند اما زحمات آنها دیده نمی‌شود. از همین رو دو بزرگداشت برای این افراد در نظر گرفتیم. این جشنواره با یک سال تاخیر برگزار می‌شود که علت تاخیر، کرونا بوده است‌. آقای وریجی به دلیل فعالیت در همین زمینه انتخاب شد پس بر خود واجب دانستیم این تقدیر انجام شود. درباره هنرمندان هم باید بگویم این هم از رسم‌های قدیمی سینماست؛ با بررسی که کردیم به لحاظ قدمت فعالیت و حضور این هنرمندان در زمینه‌های مختلف انتخابشان کردیم. روند انتخاب هم، چنین بود که ۱۰ گزینه در نظر گرفتیم که در نهایت این سه بزرگوار انتخاب شدند. به نظرم هر بهانه‌ای برای تشکر از افرادی که حال مردم را خوب می‌کنند، مغتنم است.

اکبرشاهی بیان کرد: ما چهار سالن با ظرفیت ۷۲۰ صندلی را در نظر گرفتیم که روزانه ۱۵ سانس نمایش دارند و حضور برای عموم آزاد است.

حذف داوری که پنجاه هزار دلار دستمزد می‌خواست

دبیر این رویداد درباره بودجه جشنواره بیان کرد: بخشی از هزینه‌ها انجام شده است. بودجه‌ای که پیش از این اعلام کرده بودیم ده میلیارد بود که مقرر شد ۶ میلیارد تومان به ما بدهند اما در نهایت همین را هم ندادند! به نظرم جشنواره با نصف مبلغ مصوب برگزار می‌شود، ما بخش بین‌الملل را خیلی مفصل دیده بودیم، داورانی داشتیم که یکی از آن‌ها برنده اسکار بود، یا داوری دیگر در نظر گرفته بودیم که پنجاه هزار دلار دستمزد می‌خواست اما در نهایت با حذف مسایل این چنینی توانستیم بودجه را کاهش بدهیم.

وی درباره برگزاری کارگاه جشنواره بیان کرد: تجربه مواجه با یک استاد بین‌المللی می‌تواند یکتجربه خوبی باشد. پیش‌بینی ما این است که عمدتاً جوانان فیلمساز از این کارگاه استفاده کنند. به نظرم چنین تجربه‌هایی آورده متفاوتی دارد و برای فیلمسازان جوان جذاب است.

دبیر جشنواره فیلم شهر توضیح داد: شهر الزاماً تهران یا یک مکان آرام نیست از همین رو فیلم‌های دفاع مقدسی هم در این جشنواره حضور دارد. ضمن اینکه در بخش سینمایی و ویدیویی انتخاب‌ها سخت‌تر می‌شود چون باید پارامترهای مختلفی را سنجید.

هیچ محدودیتی برای انتخاب فیلم‌ها قائل نشدیم

اکبرشاهی درباره مسیر ورود فیلم‌های منتقد به جشنواره هم بیان کرد: من حتی کلمه‌ای درباره نوع نگاه به فیلم‌ها با هیات انتخاب صحبت نکردم. بخش زیادی از فیلم‌های انتقادی در جشنواره حضور دارند اما فیلم‌های امیدوارکننده هم داریم و هیچ محدودیتی قایل نشدیم. من اسم این فیلم‌ها را سیاه‌نمایی نمی‌گذاریم به نظرم هیچکس با نیت سیاه‌نمایی فیلم نمی‌سازد. به نظرم این فیلم‌ها انتقادی هستند.

رافعی عضو هیات انتخاب فیلم‌هایی سینمایی هم که در این نشست حضور داشت، اظهار کرد: تعدادی از فیلم‌ها به جشنواره فجر داده شده بودند اما در آنجا انتخاب نشدند؛ فیلم‌هایی که آینه تمام‌نمای واقعی از شهر بودند و اتفاقاً زشتی‌ها را هم نشان می‌دادند. چنین فیلم‌هایی قطعاً یک فیلم تبلیغی برای شهر تهران نیستند اما برای جشنواره انتخاب شدند. ما نگاهی داشتیم که بتوانیم کلان‌شهرها را در اولویت داشته باشیم حتی فیلم «شب طلایی» انعکاس یک شهر در یک خانواده است. فیلم شهری این نیست که فقط میدان آزادی و انقلاب را نشان بدهند. فیلم‌هایی که از درون شهر به خانواده می‌آیند و موقعیتی ایجاد می‌کنند که مسایل شهری را در یک خانواده ببینیم هم جزو فیلم‌های شهری هستند.

در پایان اکبرشاهی مطرح کرد: روز گذشته داوری بخش سینمایی انجام شد، وارد جلسه داوری نشدم اما متوجه شدم تنوع خوبی در جوایز داشته‌ایم، قرار نیست فیلمی با کامیون جوایز را ببرد و فیلم‌های دیگر دیده نشوند.

عکس کنار خبر از امیرحسین غضنفری است.

منبع : مهر

لینک کوتاه : https://kalannews.ir/?p=25620

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.