• امروز : سه شنبه - ۲۸ فروردین - ۱۴۰۳

برنامه نویسی موبایل را از کجا شروع کنیم؟

  • 24 اردیبهشت 1401 - 12:17
برنامه نویسی موبایل را از کجا شروع کنیم؟

شما هم از محبوبیت و موقعیت های شغلی خوب برنامه نویسی موبایل و طراحی و تولید اپلیکیشن اطلاع پیدا کردید و میخواهید در کمترین زمان ممکن تبدیل به یک برنامه نویس موبایل شوید؟ مطمئنا خیلی از شما ایده های خوبی برای طراحی اپلیکیشن موبایل در ذهن دارید و دوست دارید که اپلیکیشن پرطرفدار بعدی کار شما باشد.

این موضوع خیلی هم عالی است و میتواند برای شما درآمد خوبی در پی داشته باشد اما به شرطی که هدفتان مشخص باشد و مسیر درستی را برای رسیدن به آن انتخاب کنید. مپصا اچ آر در این مقاله ۵ قدم اصلی برای شروع تبدیل شدن به یک برنامه نویس موبایل حرفه ای را به شما آموزش می دهد تا بتوانید در کمترین زمان به مهارت کافی دست پیدا کنید.

برنامه نویس موبایل کیست؟

به زبان ساده می توانیم بگوییم که یک برنامه نویس موبایل کسی است که اپلیکیشن های موبایل را طراحی و به روز رسانی می کند.

آنها قبل از رونمایی از اپلیکیشن حتما نسخه ی تست آن را از نظر قابلیت استفاده، بررسی و ایرادات آن را رفع می کنند. برنامه نویس موبایل برای آنکه بتواند یک اپلیکیشن عالی طراحی کند و بهترین نتیجه را از طرح خود بگیرد باید با یک یک متخصص تجربه کاربری (user experience) همکاری کند تا مطمئن شود اپلیکیشن او با نیازهای کاربر همخوانی و مطابقت دارد.

در نهایت پس از نهایی شدن طراحی اپلیکیشن، برنامه نویس موبایل باید از یک متخصص بیزینس برای معرفی محصول در بازار کمک بگیرد. البته اگر عضوی از یک تیم هستید و در یک شرکت مشغول به کار هستید قطعا بخشی مربوط به این موضوع وجود دارد و نیازی نیست شما به دنبال لانچ (launch) محصول باشید.

در مرحله تست نرم افزار توجه به این نکته که اپلیکیشن برای کدام پلتفرم، اندروید یا IOS، طراحی شده است بسیار مهم است. چون هر یک از این دو، مخاطبانی متفاوت با نیازهای مختلف دارند که باید در طراحی در نظر گرفته شود.

آیا انتخاب شغل برنامه نویسی موبایل و تبدیل شدن به یک برنامه نویس موبایل، خوب است؟

تبدیل شدن به یک برنامه نویس موبایل یک انتخاب عالی برای هر کسی است که به توسعه اپلیکیشن های موبایل علاقه دارد.

این حوزه با توجه به تغییر سبک زندگی مردم و مواردی که به آن اشاره کردیم، روز به روز در حال رشد است و موقعیت های شغلی خوب، متنوع و جذابی را برای شما فراهم می کند.

شرکت های زیادی این روزها به دنبال برنامه نویس کامپیوتر و به خصوص برنامه نویس موبایل حرفه ای هستند و حاضرند برای افراد ماهر در این زمینه حقوق خوبی هم پرداخت کنند، اما از دیگر جذابیت های این حرفه این است که می توانید به صورت مستقل و فریلنسر برای خودتان کار کنید. این روش هم درآمد خوبی برای شما در پی دارد و هم اینکه آزادی عمل خوبی برایتان فراهم می کند.

چگونه یک برنامه نویس اپلیکیشن موبایل شویم؟

مراحل زیر را برای تبدیل شدن به یک برنامه نویس موبایل خوب در سال ۲۰۲۲ مو به مو رعایت کنید.

  • بهترین مسیر یادگیری را انتخاب کنید

راه های مختلفی برای یادگیری برنامه نویسی موبایل و اینکه کد نویسی چیست وجود دارد که شما باید با توجه به شرایط خود و مشورت با افراد متخصص، بهترین را برای خودتان انتخاب کنید.

اولین مسیر که کمی طولانی تر است اما دانش وسیع تر و کامل تری نسبت به برنامه نویسی برای شما ایجاد می کند، گذراندن دانشگاه در رشته های مرتبط با علوم کامپیوتر است. این مسیر حدود ۴ سال زمان می برد اما پس از آن خیلی سریعتر از سایر افراد میتوانید فعالیت مورد نظرتان را، چه برنامه نویسی موبایل باشد چه توسعه وب و… را شروع کنید.

مسیر دوم گذراندن دوره های آموزشی است که می توانید با ثبت نام در آنها پس از چندین ماه به یک برنامه نویس موبایل تبدیل شوید. 

سومین مسیر و در اکثر موارد بهترین مسیر برای تبدیل شدن به یک برنامه نویس موبایل، گذراندن یک بوت کمپ برنامه نویسی موبایل در پلتفرم مورد نظرتان است. شما در این دوره ها در یک مدت زمان کوتاه به صورت فشرده آموزش میبینید و تجربه کار بر روی پروژه های واقعی را نیز به دست می آورید که یک ویژگی عالی است.

در کنار هر یک از این مسیرها، آموزش های آنلاین، مطالعه شخصی و ارتباط با سایر برنامه نویسان موبایل در پلتفرم های مخصوص برنامه نویسان، می تواند شما را زودتر به مقصد برساند.

  • یک پلتفرم را برای خودتان مشخص کنید

دو انتخاب برای یک برنامه نویس موبایل وجود دارد: 

      1. برنامه نویسی IOS

برنامه نویسی برای اپلیکیشن های سیستم عامل IOS چالش ها و مخاطبان مخصوص به خود را دارد. شما برای آنکه بتوانید به یک برنامه نویس IOS تبدیل شوید باید با توجه به نیازتان یکی از زبان های برنامه نویسی Objective-C  و Swift را یاد بگیرید. البته یادگیری هر دوی آنها به نفع شما خواهد بود.

      2. برنامه نویسی اندروید

برنامه نویسی اندروید با توجه به گستردگی کاربرد این سیستم عامل، طرفداران بسیار زیادی دارد. برای فعالیت در این زمینه شما باید آموزش جاوا (Java) یا Kotlin ببینید. برنامه نویسی اندروید جزو یکی از پرطرفدار ترین زمینه های برنامه نویسی در سال ۲۰۲۲ به شمار می رود و بازار کار فوق العاده ای برای آن وجود دارد.

البته جدیدا زبان برنامه نویسی پایتون (Python) هم برای برنامه نویسی اندروید مورد استفاده قرار می گیرد. کاربرد پایتون بسیار زیاد و متنوع است که یکی از جذابیت های این زبان برنامه نویسی به شمار می رود.

اگر به یادگیری این زبان برنامه نویسی ساده علاقه دارید، می توانید در یک دوره آموزشی پایتون در یک بوت کمپ برنامه نویسی مثل مپصا اچ آر شرکت کنید و خیلی زود در آن مهارت کسب کنید. 

شما قبل از شروع یادگیری برنامه نویسی موبایل باید انتخاب کنید که می خواهید در کدام یک از این دو پلتفرم فعالیت کنید. البته می توانید در هر دوی آنها مهارت پیدا کنید اما توصیه ی ما به شما این است که اول یکی را انتخاب کنید و در آن حرفه ای شوید و سپس به سراغ پلتفرم بعدی بروید.

  • مهارت های برنامه نویسی خودتان را تقویت کنید

میرسیم به مهمترین مهارتی که برای تبدیل شدن به یک برنامه نویس موبایل خوب و حرفه ای احتیاج دارید. درست است که شاید بتوانید در پلتفرم هایی بدون نیاز به مهارت برنامه نویسی اپلیکیشن بسازید، اما اکثر اپلیکیشن های حرفه ای به مهارت برنامه نویسی نیاز دارند و فقط از این راه است که شما می توانید به یک برنامه نویس موبایل تبدیل شوید!

در سال ۲۰۲۲ هر چه زبان های برنامه نویسی بیشتری بلد باشید، می توانید اپلیکیشن های موبایل بهتری بسازی، مورد توجه شرکت ها و مخاطبین قرار بگیرین و درآمد بالاتری داشته باشید.

  • مدرک های معتبر دریافت کنید

درست است که میزان دانش و مهارت شما مهم است و نه مدرک هایی که دارید، اما بهتر است که در دوره های معتبری شرکت کنید و مدارک آنها را دریافت نمایید. این مدارک به تایید دانش برنامه نویسی موبایل شما کمک می کنند و تا حدی تعهدتان به این حرفه و رشد شغلی را نشان می دهند.

علاوه بر آن داشتن مدارک معتبری که از دوره های معروف و مورد اعتماد دریافت کردید می توانند تاثیر بزرگی بر روی استخدام و شانس شما برای دریافت حقوق بالاتر بگذارند.

دوره های آنلاین و حضوری متنوع و معتبری وجود دارد که می توانید با توجه به نیازتان از آنها بهره ببرید.

  • یک رزومه ی خوب برای خودتان بسازید

برنامه نویس موبایل یک موقعیت شغلی پرطرفدار است و روز به روز بر محبوبیت و افراد ماهر در این زمینه افزوده می شود. در نتیجه شما باید بتوانید یک رزومه خوب برای خودتان بسازید. رزومه ای که علاوه بر دانش تخصصی و تجربه ی کاریتان شامل مهارت های نرم خوبی باشد و یک متن قانع کننده ی قوی در آن نوشته شده باشد.

در نهایت باید بگوییم که شما می توانید با توجه به این ۵ گام در سال ۲۰۲۲ تبدیل به یک برنامه نویس موبایل موفق شوید و موقعیت های شغلی خوب با درامد بالا برای خودتان پیدا کنید.

مهارت های ضروری که یک برنامه نویس موبایل باید داشته باشد

در اینجا بعضی از مهارت های فنی و نرمی که توسعه دهندگان اپلیکیشن های موبایل به آن نیاز دارند آورده شده است، فرقی هم نمی کند که برنامه نویس اندروید هستید یا IOS، در هر صورت به این مهارت ها نیاز دارید:

مهارت های برنامه نویسی:

برنامه نویسی یکی از مهم ترین مهارت های فنی مورد نیاز برای یک برنامه نویس موبایل و هر برنامه نویس دیگری است. برای ایجاد یک اپلیکیشن موبایل کاربردی، باید الگوریتم ها را به خوبی بشناسید و بدانید دقیقا برنامه نویسی و کد نویسی چیست و در آن مهارت بالایی پیدا کنید. این مورد جزو پایه ترین و اصلی ترین نیازها برای تبدیل شدن به یک برنامه نویس موبایل است.

برنامه نویس موبایل برای ایجاد یک برنامه یا اپلیکیشن کاربردی باید بتواند کدهای تمیز و کارآمدی را بنویسد و توانایی آن را داشته باشد که باگ های احتمالی را پیدا کرده و مشکل را حل کند.

هوش تجاری:

برنامه نویسان موبایل برای کسب درآمد از برنامه های خود از طریق دانلود، تبلیغات و سایر مدل های درآمدی، به مهارت های تجاری خوبی نیاز دارند.

علاوه بر آن آنها باید بتوانند برای توسعه اپلیکیشن های موبایل خود سرمایه گذار پیدا کنند، در نتیجه به هوش تجاری خوبی در این زمینه نیاز دارند.

قدرت تحلیلی:

یک برنامه نویس موبایل باید نیازهای کاربران را به خوبی بشناسد، آنها را درک کند و در طراحی اپلیکیشن خود پیاده سازی کند. اپلیکیشنی که به نیاز کاربر پاسخ ندهد به درد هیچ کس نمی خورد و تنها وقت و هزینه ی برنامه نویس موبایل را هدر داده است.

پس قبل از شروع هر کاری به خوبی بازار را بشناسید و تحلیل درستی از آن داشته باشید و در نهایت و مهم تر از همه اینکه نکات ضروری را در اپلیکیشن خود اعمال کنید.

مهارت‌های طراحی رابط کاربری (UI) برای بهبود تجربه کاربران:

برنامه نویسان موبایل به مهارتی نیاز دارند تا بتوانند رابط کاربری اپلیکیشن خود را به خوبی طراحی کنند. رابط کاربری از جمله مواردی است که تاثیر مستقیم بر روی تجربه ی کاربر می گذارد و باید جزو اولویت های طراحی و ساخت یک اپلیکیشن باشد.

مدیریت چابک:

برنامه نویس موبایل به دانش در زمینه ی مدیریت چابک نیاز دارد. مدیریت چابک یا Agile Project Management یکی از روش های جدید مدیریت پروژه است که تاثیر خوبی بر روی خروجی کار می گذارد.

مدیریت چابک به معنی یک رویکرد تکراری در مدیریت پروژه است که با تقسیم کارها به اجزای کوچکتر و قابل کنترل تر پیش می رود.

خلاقیت:

یک برنامه نویس موبایل برای ساخت اپلیکیشن موبایل نیاز به خلاقیت دارد. آنها باید سبک زندگی مردم و نیازهای آنها را به صورتی خلاقانه و جذاب در اپلیکیشن پیاده سازی کنند تا کاربران را به آن جذب کنند.

ارتباطات:

توسعه دهندگان اپلیکیشن موبایل به مهارت های ارتباطی همه جانبه خوبی نیاز دارند تا بتوانند با مشتریان، اعضای تیمشان و همچنین کارفرمایان و سرمایه گذاران احتمالی، ارتباط خوبی برقرار کنند. آنها همچنین باید با دقت به نیازهای مشتریان خود گوش دهند تا ایده های آنها را در فرآیند ساخت اپلیکیشن بگنجانند.

امنیت داده ها:

امنیت داده ها یکی از نگرانی های اصلی برای کاربران برنامه ها و اپلیکیشن ها است، در نتیجه یک برنامه نویس موبایل باید تمام قوانین موجود در این حوزه را به خوبی بشناسد و آنها را رعایت کند تا بتواند اطمینان کاربران را برانگیزد.

توسعه اپلیکیشن های چند پلتفرمی:

قطعا ساخت اپلیکیشن های چند پلتفرمی که این قابلیت را داشته باشند که برای کاربران سیستم عامل های مختلف مثل اندروید، IOS و … به طور همزمان قابل استفاده باشند خیلی خوب است. این موضوع می شود تا برنامه نویس موبایل منابع اولیه کمتری مصرف کند و مخاطبان بیشتری را هدف قرار دهد و درآمد بیشتری کسب کند.

لینک کوتاه : https://kalannews.ir/?p=21689

برچسب ها

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.