• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳

بررسی گزینه‌های ریاست کمیته ملی المپیک/ آغاز دوئل‌های غیرمستقیم

  • 04 مرداد 1401 - 12:44
بررسی گزینه‌های ریاست کمیته ملی المپیک/ آغاز دوئل‌های غیرمستقیم

خبرگزاری مهر – گروه ورزش: برای برگزاری انتخابات ۶ شهریورماه کمیته ملی المپیک، از فردا چهارشنبه نام نویسی از متفاضیان حضور در هیأت رئیسه (رئیس و دو نایب رئیس) و هیأت اجرایی (۷ نفر) آغاز می‌شود تا طی ۱۵ روز از چهره و هویت کسانی که قصد ورود به این دوره انتخابات پرسروصدا را دارند، رونمایی شود.

از میان متقاضیان ۱۰ کرسی تعریف شده برای رأی گیری، جذابیت هیچ یک به اندازه کرسی ریاست نیست که اتفاقاً اولین رأی گیری در روز مجمع هم برای آن انجام می‌شود تا خودِ رئیس منتخب هم با یک نفس راحت و خاطرجمعی سایر مراحل مجمع برای معرفی دیگر اعضا را پیگیری کند.

اصلاً بخش زیادی از معادلات مجمع انتخاباتی کمیته ملی المپیک در هر دوره به خاطر همین کرسی ریاست است. البته برای دوره قبل با ورود صالحی امیری و کناره گیری قابل پیش بینی محمود خسروی وفا در روز مجمع تکلیف ریاست دور از کمترین کش وقوس و حتی بدون رأی گیری و با صلوات و بالا بردن دست مشخص شد اما تمام مراحلی که برای انتخابات آتی انجام شده و گمانی زنی‌های مطرح شده، حکایت از پیچیدگی و در عین حال جالب توجه بودن ماجرا برای این دوره دارد.

دو روی انتخابات

اهمیت انتخابات کمیته ملی المپیک برای تعیین رئیس به تنهایی برابری می‌کند با رأی گیری که برای دیگر کرسی‌های هیأت رئیسه و هیأت اجرایی انجام خواهد شد. اهمیت تصدی این کرسی به حدی است که از ماه‌ها پیش گزینه‌هایی برای آن مطرح شدند که البته تصمیم روز یکشنبه هیأت اجرایی برای معرفی کارشناسان خبره و کنار گذاشتن گزینه‌هایی مانند کیومرث هاشمی و مناف هاشمی دایره مربوط به آنها را کوچک‌تر و در عین حال شفاف‌تر کرد.

با این حال چگونگی رقابت برای ریاست کمیته ملی المپیک و نتیجه آن تا حد زیادی به حضور دو چهره بستگی دارد؛ رضا صالحی امیری که چندماهی است بازنشسته شده و حمید سجادی که متصدی وزارت ورزش است. اگر این دو مدیر ورزشی یا یکی از آنها کاندیدای انتخابات کمیته ملی المپیک شوند، برگزاری آن شرایط خاصی پیدا می‌کند که نبودشان نخواهد داشت.

رونمایی از گزینه‌های ریاست

برخلاف دوره قبل، برگزاری دوره جدید انتخابات کمیته ملی المپیک متقاضیان زیادی برای ریاست دارد. به هر حال برای مجمع ۲۵ دی ماه ۹۶، صالحی امیری گزینه سفارش شده دولت بود که کسی نمی‌توانست در حضور او ادعایی برای ریاست داشته باشد کما اینکه تنها رقیبش هم پیش از رأی گیری میدان را خالی کرد اما وی نردبانی که رئیس فعلی کمیته از آن بالا رفته بود برای انتخابات آتی زمین گذاشته شد تا غیرخودی وارد انتخابات نشوند و به عنوان گزینه صد درصدی مطرح نشوند.

البته خودِ صالحی امیری می‌گوید قصدی برای ورود به انتخابات ندارد. موضعی که بارها روی آن پافشاری کرده و اتفاقاً بازنشستگی اش هم چنین اجازه‌ای را از او سلب کرده است مگر اینکه مجوز لازم برای آن را گرفته باشد یا طی روزهای آتی اخذ کند که در این صورت شرایط و چه بسا معادلات انتخابات را به هم می‌زند.

حمید سجادی هم دیگر گزینه‌ای است که حضور و عدم حضورش دو چهره متفاوت از انتخابات را عیان می‌کند. عملکرد وزیر ورزش طی ۱۱ ماه تصدی وزارت ورزش به گونه‌ای بوده که بارها بحث استیضاح او مطرح شد. استعفا هم آخرین مسئله مطرح پیرامون سجادی بود با این حال همزمان بحث ورودش به انتخابات کمیته ملی المپیک و در اختیار گرفتن کرسی ریاست این کمیته بر سرزبان ها بوده است.

علاوه بر این نفراتی دیگری هم هستند که سودای ریاست در کمیته ملی المپیک در سر دارند فردی مانند فضل الله باقرزاده سال‌ها ریاست فدراسیون شمشیربازی را بر عهده داشته و این روزها هم سرپرست این فدراسیون است. او نایب رئیسی کمیته ملی المپیک را هم در کارنامه دارد. مجید شایسته هم دیگر گزینه محتمل برای ریاست است. کسی که بعد از سال‌ها به خاطر بازنشستگی از فدراسیون تنیس رفت اما حالا به واسطه معرفی به عنوان کارشناس خبره مجوز ادامه با در کمیته ملی المپیک را گرفت.

روی مهدی علی نژاد هم به عنوان یکی از کاندیداها باید حساب کرد. وی در انتخابات دوره قبل پس از دو دور رأی گیری برای تعیین دبیرکل نتوانست به مراد دلش برسد با این حال عزم خود را جزم کرده تا دوباره وارد انتخابات کمیته ملی المپیک شود آنهم برای یک کرسی بالاتر یعنی ریاست؛ حتی قرار نگرفتن در فهرست گزینه‌های کارشناس خبره هم او را از این اراده دور نکرد. علی نژاد که به عنوان رئیس فدراسیون ووشود به وزارت ورزش رفت و دوسالی معاون این وزارتخانه بود به عنوان نماینده ووشو مجاز به کاندیدا شدن می‌شود.

از میان دیگر مدیران فعلی ورزش هم نام علیرضا دبیر برای کاندیدای ریاست مطرح شده، کسی که جزو منتقدان کمیته بود و مشاجراتش با اعضای هیأت اجرایی در پرونده دو مجمع اخیر کمیته ثبت شده است. دبیر که اخیراً هم با وزارت ورزش و معاونش وارد زاویه شد یکبار با بیان اینکه ریاست کمیته برای کت و شلواری هاست خود را دور از انگیزه‌های انتخاباتی نشان داد اما اگر طی ۱۵ روز آینده او فرم به دست در راهروهای کمیته رؤیت شد نباید تعجب کرد همانطور که ۲۴ ساعته صلاحیتش را برای انتخابات ۹۸ فدراسیون کشتی گرفت و شد رئیس این فدراسیون.

آرش میراسماعیلی دیگر گزینه ریاست کمیته ملی المپیک خواهد بود. رئیس فدراسیون جودو که در سالهای اخیر تلاش زیادی کرده است تا این رشته را از وضعیتی که گرفتار شده بود نجات دهد.

دیگر مدیری که کاندیدا شدنش برای ریاست نباید دور از انتظار باشد محمود خسروی وفا است کسی که از بدو تأسیس کمیته ملی پارالمپیک ریاست این کمیته را بر عهده داشته است و آذرماه سال جاری بیست و یکمین سال ریاستش در این کمیته را تمام می‌کند. خسروی وفا با اراده شخصی و در دقیقه ۹۰ از انتخابات سال ۹۶ کمیته ملی المپیک کنار کشید اما با همین اراده برای انتخابات یک ماه دیگر برنامه ریزی هایی کرده است.

قانون و مصلحت چه می‌گوید؟!

به گزارش خبرنگار مهر، طبق اساسنامه کمیته ملی المپیک افراد دارای حق رأی مجمع این کمیته می‌توانند برای انتخاباتش کاندیدا شوند و این شرط شامل حال همه گزینه‌های مطرح می‌شود. در واقع به لحاظ قانونی هیچ منعی برای کاندیدا شدن و کسب رأی آنها از مجمع نیست اما مصلحت چه حکمی می‌دهد؟

به جز شایسته که جز صندلی متزلزل هیأت اجرایی هیچ پست و منصب دیگری در ورزش ندارد، دیگر گزینه‌های مطرح به عنوان وزیر، رئیس، سرپرست یا عضو هیأت رئیسه عهده دار مسئولیتی در ورزش هستند. طبیعی است رأی گرفتن آنها برای ریاست کمیته ملی المپیک به خالی شدن آن صندلی منجر می‌شود و شکل گیری مسیر جدید برای پُر کردن دوباره همان صندلی؛ این موضوع تقریباً شامل حال تمام افرادی می‌شود که عضو مجمع کمیته ملی المپیک هستند اما طبیعی است که این مصلحت و لزوم توجه بیشتر به آن در مورد برخی گزینه‌ها پررنگ‌تر و مهم‌تر است به خصوص وزیر ورزش!

ابزار حاکمیت بهانه دست کمیته بین المللی المپیک ندهد

وقتی سال ۸۶ محمدعلی آبادی کاندیدای ریاست فدراسیون فوتبال شد، فیفا به دلیل موقعیت سیاسی وی با آن موضع مخالف گرفت. اساسنامه فدراسیون فوتبال که تاییدیه فیفا را داشت حاکی از عدم حضور سیاست در امور مدیریت فوتبال ایران بود اما کاندیدا شدن علی آبادی شرایط حاکم بر انتخابات، آن را نقض کرده بود چرا که او به عنوان رئیس سازمان تربیت بدنی کاندیدا شده بود.

مشابه این شرایط می‌تواند برای حمید سجادی هم ایجاد شود اگر کاندیدای ریاست کمیته ملی المپیک شود. وزیر ورزش طبق اساسنامه عضو مجمع است، حق رأی دارد و حتی می‌تواند کاندیدا هم شود اما بعید نیست چنین اقدامی آتو دست کمیته بین المللی که مخالف دخالت دولت در ورزش است، بدهد و گره کور در انتخابات ایجاد کند.

به هر حال وزیر ورزش بودن یک ابزار حاکمیت و دولت است که می‌تواند اهرمی قابل اتکا برای رأی گرفتن از مجمع باشد. طبیعی است وقتی پای وزیر ورزش در میان باشد کمتر کسی فکر رأی دادن به گزینه دیگر به ذهنش خطور می‌کند.

در هر صورت این موضوع باید موردتوجه باشد اگر مسئولان به معنای واقعی خواستار برگزاری سروقت و بدون حاشیه انتخابات کمیته ملی المپیک هستند.

منبع : مهر

لینک کوتاه : https://kalannews.ir/?p=26543

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.