• امروز : شنبه - ۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳

بررسی انواع عمل جراحی بینی مزایا و معایب آن‌ها(عمل بینی باز و بسته)

  • 07 بهمن 1400 - 11:43
بررسی انواع عمل جراحی بینی مزایا و معایب آن‌ها(عمل بینی باز و بسته)
  • عمل جراحی بینی چیست؟
  • انواع عمل جراحی بینی کدام‌اند؟
  • جراحی بینی بسته به عنوان یکی از انواع عمل جراحی بینی
  • مزایای جراحی بینی بسته کدام‌اند؟
  • معایب جراحی بینی بسته کدام‌اند؟
  • جراحی بینی باز به عنوان یکی از انواع عمل جراحی بینی
  • عمل جراحی باز چه مزایایی دارد؟
  • فرایند انجام انواع عمل جراحی بینی

راینوپلاستی(rhinoplasty)یا همان عمل بینی راه حل متداولی است که معمولا به افرادی پیشنهاد می‌شود که از اندازه یا شکل بینی خود راضی نیستند. انواع عمل جراحی بینی علاوه بر اینکه فرم بینی شما را تغییر می‌دهد، باعث تغییر حالت و زیباتر شدن کل اجزای صورت می‌شود. در ادامه این مطلب قصد داریم با انواع عمل جراحی بینی آشنا شویم و جزئیات مربوط به هر یک را بشناسیم. اگر قصد دارید در آینده نزدیک بینی خود را جراحی کنید یا به دنبال کسب اطلاعات عمومی بیشتر در این زمینه هستید، تا انتهای این مطلب همراه ما باشید.

انواع عمل جراحی بینی کدام‌اند؟

انواع عمل جراحی بینی می‌توانند اندازه بینی را نسبت به سایراجزای صورت متعادل‌تر کنند. از این جراحی‌ها برای تغییر پهنای بینی، کوچک کردن سوراخ‌های بینی، تغییر قوز و فرورفتگی‌های نمایان بینی، تغییر فرم نوک بینی و همچنین رفع عدم تقارن بینی استفاده می‌شود.

اما نوع عمل بینی استخوانی و گوشتی بسته به نیازهای مراجع متفاوت است. هر فردی که اقدام به جراحی بینی می‌کند به دنبال نیازها و انتظارات متفاوتی است.این یعنی باید برای هر فرد یک روش و برنامه درمانی خاص برنامه‌ریزی شود.

جراحی بینی بسته، یکی از بهترین انواع عمل جراحی بینی

جراحی بینی بسته محبوب‌ترین نوع عمل بینی است؛چرا که تمام برش‌ها داخل بینی پنهان است و پس از بهبودی هیچ اثری از زخم قابل مشاهده نیست. در این روش بافت نرم بینی کمی به سمت بالا کشیده می‌شود تا استخوان و غضروف در دسترس پزشک قرار گیرد و بتواند تغییرات لازم را اعمال کند.

عمل بینی بسته نسبت به سایر انواع عمل جراحی بینی کمتر تهاجمی است؛ بنابراین مزایای متعددی دارد. معمولا در این روش تحریک بافت بینی کمتر و احتمال تورم بعد از عمل کاهش می‌یابد. یکی از دلایل کاهش سوزش در این روش این است که پزشک هیچ برشی روی بخش کلوملا(columella) ایجاد نمی‌کند. کلوملا ستونی بین دو حفره بینی است.

این متد برای بیمارانی که نیاز به تغییرات ساختاری کوچک در بینی خود دارند مفید است. از آنجایی که این روش در مقایسه با انواع عمل جراحی بینی کمتر تهاجمی است پزشک نیز قادر به ایجاد تغییرات ساختاری عظیم در فرم بینی نیست. بنابراین چنانچه نیاز به تغییرات چشم‌گیری دارید، نوع دیگری از جراحی بینی پیشنهاد می‌شود.

مزایای جراحی بینی بسته کدام‌اند؟

تا به اینجا با مفهوم جراحی بینی بسته آشنا شدیم و فهمیدیم برای کدام بیماران مناسب‌تر است. در ادامه این بخش قصد داریم به بررسی مزایای عمل جراحی بینی بسته بپردازیم:

  •          زمان جراحی کوتاه‌تر: طول مدت زمان عمل جراحی بستهکمتر است. این بدان معناست که بیمار برای جراحی نیاز به بیهوشی کمتریدارد که برای برخی از بیماران اینیک عامل مهم در انتخاب بینانواع عمل جراحی بینی باز و بسته است.
  •          جای زخم کمتر: از آنجایی که هیچ برش خارجی وجود ندارد جای زخم خارجی نیز وجود نخواهد داشت. این روش به صورت داخلی انجام می شود و جراح اطمینانمی‌دهد هیچ جای زخمی بخصوص در سراسر کلوملا(columella) ایجاد نمی‌شود.
  •         گردش خون بهتر در نوک بینی: از آنجایی که هیچ برشی در ناحیه کلوملا(columella) ایجاد نمی‌شود، گردش خون پوست مختل نمی شود و پوست پس از جراحی دست نخورده باقی می‌ماند. پس از جراحی بینی بسته تورم بینی کمتر خواهد بود و بیماران نیز سریعتر بهبود مییابد.

معایب جراحی بینی بسته کدام‌اند؟

همچنین اگر بخواهیم به برخی از معایب این جراحی اشاره کنیم، می‌توانیم موارد زیر را نام ببریم:

  •          نیاز به مهارت بیشتر:از آنجایی که این روش بدون لیفت کردن پوست بینی انجام می شود، جراح تمام تغییرات را از طریق سوراخ‌های باریک بینی انجام می‌دهد. بنابراین در این روش از انواع عمل جراحی بینی همه چیز با احساس و از طریق دید ظاهر بیرونی انجام می‌شود.
  •          تغییرات جزئی: عمل بینی بسته فقط به افرادی توصیه می‌شود که می‌خواهند تغییرات جزئی داشته باشند. افرادی که نیاز به تغییرات پیچیده در بینی خود دارند باید از جراحی بینی باز استفاده کنند.
  •         دشوار بودن تجسم بینی در حالت طبیعی: درانواع عمل جراحی بینی بسته پوست بینی به منظور دسترسی به قسمت داخلی بینی کشیده می‌شود. این عمل می‌تواند غضروف بینی را مخدوش کند که دیدن حالت طبیعی بینی را دشوار می‌کند.

جراحی بینی باز، یکی از محبوب ترین انواع عمل جراحی بینی

این مورد از انواع عمل جراحی بینی شدیدتر بوده و از لحاظ تکنیکی برای افرادی که نیاز به تغییرات گسترده‌تری روی بینی خود دارند مفیدتر است. در این روش جراح با ایجاد برش‌های کوچک در ناحیه بین سوراخ‌های بینی و زیر بینی(کلوملا) پوست قسمت بزرگی از بینی را حرکت داده و آن را بالا می‌کشد تا به داخل حفره بینی دسترسی پیدا کند و بتواند قسمت‌های ساختاری بینی را تغییرد دهد.

پس از تغییر شکل نواحی لازم، پزشک کلوملا(columella) را بخیه می‌زند و بینی را با چسب می‌بندد تا آن را ثابت نگه دارد. پس از نوارچسب، یک آتل که به طور اختصاصی برای بیمار تراشیده شده و برای محافظت از بافت‌های ترمیم کننده بینی طی یک هفته اول بعد از عمل است را روی بینی قرار می‌دهد. این روش جراحی بینی اغلب برای افرادی که نیاز به تغییرات زیادی دارند از جمله افرادی که در اثر ضربه دچار شکستگی شده‌اند، کسانی که مشکلات و ناهنجاری‌های ژنتیکی دارند و کسانی که قبلا عمل جراحی ناموفقی داشته‌اند مناسب است.

عمل جراحی باز چه مزایایی دارد؟

پس از آشنایی کامل با جراحی بینی بسته و مفهوم جراحی بینی باز به عنوان یکی از انواع عمل جراحی بینی، در این بخش به بررسی مزایایاین نوع جراحی می‌پردازیم:

  • ساده تر بودن از نظر تکنیک جراحی: در این عمل به دلیل تسلط جراح به تمام قسمت‌های داخلی بینی انجام عمل جراحی راحت‌تر بوده و آناتومی بینی بیمار به دلخواه قابل مطالعه و تغییر است.
  •          امکان اصلاح نوک بینی: از آنجایی که در این نوع جراحی، جراح نوک بینی را می‌بیند به راحتی می‌تواند آن را اصلاح کند.
  •          امکان پیوند غضروف: پیوندغضروف به معنی استفاده از غضروف سایر قسمت‌های بدن مثلا پشت گوش برایپیوند به بینی است. این عمل را می توان با تکنیک جراحی بینی باز به راحتی انجام داد. در این روش از انواع عمل جراحی بینی،جراح کنترل بیشتری بر نحوه قرار دادن پیوند و کاهش خطر حرکت پیوند دارد.

فرایند انجام انواع عمل جراحی بینی

در این بخش مراحل مختلفی که در انواع عمل جراحی بینی انجام می‌شود را مرور می‌کنیم:

اقدامات لازم پیش از انجام انواع عمل جراحی بینی

اولین قدم در مسیر رسیدن به یک بینیدلخواهمراجعه به پزشک جراح و متخصص است. مشاوره با پزشکی متعهد و متخصص به شما کمک می‌کند که بفهمید آیا جراحی بینی برای شما مناسب است یا خیر و اگر نیاز به جراحی بینی دارید باید از چه روشی استفاده کنید.

قطعا پزشک در مورد سابقه پزشکی شما سوال خواهد کرد. شما باید هر گونه مشکل پزشکی فعلییامشکلاتی که در گذشته داشته‌اید و همچنین داروهای تجویزییا بدون نسخه‌ای که مصرف می کنید را بیان کنید.

سپس پزشک به معاینه فیزیکیبینیمی‌پردازد. او از نزدیک به بررسی نواقصی که شما تمایل دارید رفع شوند و همچنین پوست داخل و خارج بینیاقدام می‌کند.

انجام انواع عمل جراحی بینی

از آنجایی که انواع عمل جراحی بینییک عمل نسبتاً جزئی است، بسته به نوع عمل بینی که انجام خواهید داد می‌توان آن را در بیمارستان، مطب پزشک یا در یککلینیک انجام داد. بسته به نوع روش جراحی ممکن است بی حسی موضعی دریافت کنید یا به طور کامل بی‌هوش شوید.

هنگامی که ماده بیهوشی اثر کرد، پزشک بین سوراخ‌های بینییا داخل آن‌ها بریدگی ایجادکرده و اقدام به جداسازی پوست از غضروف و استخوان می‌کند و سپس ساختار زیرین را تغییر شکل می‌دهد.

این عمل بسته به پیچیدگی جراحی ممکن است از یک ساعت تا چند ساعت طول بکشد.

مرحله بهبودی پس از عمل جراحی

پس از اتمام جراحی هر یک از انواع عمل جراحی بینی که باشد، پزشک بانداژ و همچنینیک آتل پلاستیکییا فلزیروی بینی قرار می‌دهد که به بینی کمک می‌کند تا شکل جدید خود را در طول فرآیند بهبود حفظ کند.

برای کاهش خونریزی و تورم بینی،باید چند روز را با سر رو به بالا استراحت کنید ویک هفته پس از جراحی برای برداشتن بخیه به پزشک مراجعه کنید.

احتمالا تا چند روز پس از جراحی مقداری خونریزی را تجربه خواهید کرد. و یا ممکن است دچار سردرد، تورم و کبودی در ناحیه صورت و اطراف چشم شوید. در این مرحله پزشک داروهایی را برای کمک به کاهش درد تجویزمی‌کند.

پیش از انجام انواع عمل جراحی بینی، با بهترین جراحان آشنا شویم

انجام هر نوع جراحی می تواند استرس زا و طاقت فرسا باشد، اما اجازه ندهیدترس از عمل جراحی شما را از داشتن بینی رویایی‌تان بازدارد. انواع عمل جراحی بینی چه به منظور رفع مشکلات بینی باشد و چه به منظور زیبایی، سریع‌ترین و آسان‌ترین روش برای رسیدن به خواسته‌تان است. در آنچه در بالا گفته شد تلاش کردیم همه آنچه نیاز است درباره جراحی بینی بدانید را شرح دهیم. برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه با کلینیک زیبایی دکتر شیما حاجی بگلو تماس حاصل بفرمایید.

لینک کوتاه : https://kalannews.ir/?p=15427

برچسب ها

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.