• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳

برخی مطالبات مردم از کابینه/جایگاه استان‌ها در برنامه وزرا کجاست؟

  • 30 مرداد 1400 - 2:39
برخی مطالبات مردم از کابینه/جایگاه استان‌ها در برنامه وزرا کجاست؟

مهر – گروه استان‌ها: چهارشنبه بیستم مردادماه سال جاری بود که فهرست ۱۹ نفره وزرای پیشنهادی دولت سیزدهم طی نامه‌ای از سوی رئیس‌جمهور برای اخذ رأی اعتماد به مجلس شورای اسلامی تقدیم شد.

چند روز بعد در بیست و سوم مردادماه لیست وزرای پیشنهادی توسط هیئت‌رئیسه مجلس اعلام وصول شد و از این تاریخ بود که بررسی برنامه‌های وزرا در کمیسیون‌های مختلف مجلس آغاز شد.

از روز شنبه ۲۳ مرداد کمیسیون‌ها، فراکسیون‌ها و مجامع استانی مجلس شورای اسلامی با تشکیل جلسات مختلف با حضور وزرای پیشنهادی، بررسی برنامه‌ها و صلاحیت وزرای پیشنهادی را که هم‌زمان اطلاعات آن‌ها در سایت هیئت‌رئیسه مجلس نیز بارگذاری و در اختیار نمایندگان قرار داده‌شده بود، آغاز کردند.

اما اظهارات و واکنش‌های نمایندگان استان‌های مختلف در مجلس شورای اسلامی، نمایندگان ولی‌فقیه در استان‌ها، ائمه جمعه، نخبگان سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی استان‌ها به وزرای پیشنهادی طی این مدت به سر خط رسانه‌های مختلف رفت.

نمایندگان ولی‌فقیه در استان‌های مختلف کشورمان طی خطبه‌های نماز جمعه با یادآوری کلیاتی از برنامه‌های دولت به تشریح برخی ویژگی‌های لازم برای تحقق رویکردها و برنامه‌های اعلامی از سوی دولت پرداختند.

تاکیدات نمایندگان ولی فقیه در استان‌ها در زمینه وزرای پیشنهادی

آیت‌الله سید احمد علم‌الهدی نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی

برای انتخاب وزیر جهادی، مسئله قوی یا ضعیف بودن در اتاق وزارت‌خانه نیست بلکه خستگی‌ناپذیر بودن و چشم نداشتن به قدرت است، کسی را باید تائید کرد که به ماشین، اتاق وزارتخانه، دکوراسیون اتاق و کاخ وزارتخانه چشم نداشته باشد زیرا مردم دیگر نمی‌توانند دولتی را تحمل کنند که از زیر دست وزیرش، رانت و اختلاس چند میلیارد دلاری خارج شود.

مردم رئیس جمهور را فردی جهادی دیدند و عملکرد وی در مبارزه با فساد را در قوه قضائیه دیدند و رأی دادند، اکنون نیز باید وزیران انتخابی در همین راستا ارزیابی و مورد تائید قرار بگیرند.

عزیزان ما در مجلس حواس‌شان باشد که نیروی جهادی تائید کنند و به سخنانی که از بیرون گفته می‌شود و افراد را در فضای مجازی پس و پیش معرفی می‌کنند، توجه نکنند، بسنجند آیا این وزیر می‌تواند پا به پای رئیس جمهور جهادی کار کند یا نه.

حجت الاسلام سید احمد رضا شاهرخی نماینده ولی‌فقیه در لرستان

رئیس جمهوری به عنوان نماد تفکر انقلابی و مدیریت جهادی، وزرای پیشنهادی خود را به مجلس معرفی کرده است، کسانی که به عنوان وزیر در این دولت انقلابی بر سر کار می آیند، وزرا، معاونان، مشاوران، استانداران، فرمانداران، مدیران و از سطوح بالا تا پایین باید واجد شرایطی باشند که بتوانند تحولی که ریاست محترم جمهوری اعلام کرده‌اند را ایجاد کنند.

در استان لرستان نیازمند تحول به همراه جهش هستیم، تحول به تنهایی وضعیت لرستان را به نقطه مطلوب نمی‌رساند، آنهایی که در این استان بر سر کار خواهند آمد الزامات یک دولت انقلابی و موفق را به همراه خود باید داشته باشند.

آیت الله رسول فلاحتی نماینده ولی فقیه در گیلان

وزیران و مدیران دستگاه‌های اجرایی باید روحیه جهادی و خستگی ناپذیر داشته باشند و مطیع ولایت بوده و به اصول و آرمان‌های انقلاب اعتقاد داشته و دارای سوابق شفاف باشند. نمایندگان مجلس نیز باید به این موضوع توجه داشته و در راستای مبارزه با فساد بی تفاوت نباشند.

پرهیز از اشرافی گر و قدرت طلبی و همچنین جدا کردن خط خود از فتنه و فتنه گران از مهم‌ترین ملاک‌ها و ویژگی‌های وزرای دولت سیزدهم باید باشد.

آیت‌الله محمدرضا ناصری نماینده ولی فقیه در استان یزد

امیدواریم وعده‌هایی که داده شده به صورت جدی و انقلابی عملیاتی شود و از همه مسئولان می‌خواهیم که در این زمینه احساس مسئولیت شرعی کنند و آرامش و آسایش را فقط برای خود نخواهند و با فکر و تدبیر و اندیشه و برنامه ریزی و با نیت خالص وارد عمل شوند و نیازهای مردم را برای رضای خدا تامین و برطرف کنند. دولت کار جهادی را ملاک عمل خود قرار دهد و کسانی که با دولت همکاری می‌کنند در هر کسوت و مسئولیتی که هستند، کار جهادی را ملاک عمل خود قرار دهند.

آیت‌الله سید محمدمهدی حسینی‌همدانی نماینده ولی فقیه در استان البرز

در آستانه تشکیل دولت فقط به این نکته اشاره می‌کنم که مهمترین مطالبات و انتظارات فوری امام المسلمین و مردم از رئیس جمهور و دولت تحولی ایشان که موجب اعتلای کشور خواهد شد همان ۷ محوری است که در حکم تنفیذ آمده است. و بیانات دیگری که در جلسات متعدد فرمودند و به خصوص تنها راه پیشرفت کشور و غلبه بر مشکلات را ورود جوانان نخبه و مؤمن و انقلابی به عرصه کار و اداره کشور دانستند. و برای نجات اقتصاد کشور تقویت تولید داخلی و مبارزه با قاچاق و مافیای واردات را توصیه کردند. و همچنین فعال کردن ظرفیت‌های مردمی.

به هر تقدیر دولت برای حل مشکلات، به خصوص اقتصاد، عدالت اجتماعی، مبارزه با فساد، تولید، معیشتِ اقشار مختلف، بیکاری جوانان، مسکن، …اولویت‌ها را در نظر خواهد داشت و همه مردم ودستگاه ها آماده کمک برای رسیدن به مطلوب هستند.


نمایندگان حوزه‌های انتخابیه مختلف نیز در جلسات کاری مجلس و گفتگو با رسانه‌ها به برخی مطالبات مردم در شهرستان‌ها و استان‌ها از وزرای پیشنهادی پرداختند.

در این راستا مهر طی هفته گذشته در گفتگوهایی با نمایندگان مختلف به تشریح برخی مطالبات استان‌ها از وزرای پیشنهادی و لزوم نگاه عادلانه به مناطق مختلف پرداخت که در این گزارش بخشی از این مطالبات مورداشاره قرار می‌گیرد.


نگاهی به مطالبات مردم شهرستان‌ها از وزرای پیشنهادی


اصفهان؛ مطالبات مردم از وزیر گردشگری

وضعیت کنونی گردشگری در ایران و استان گردشگرپذیری چون اصفهان که برآیند یک سال و شش ماه شیوع ویروس کروناست و شباهتی به زمین سوخته دارد، باعث شده تا انتخاب وزیر برای این وزارتخانه حساس‌تر شود. بر اساس گزارش‌های سازمان جهانی گردشگری، صنعت گردشگری در تاریخ خود دچار چنین رکودی نشده بود و سال‌ها زمان می‌برد تا این صنعت بتواند قد علم کند. از طرفی بسیاری از بنگاه‌های گردشگری تعطیل و بسیاری از فعالان نیز بیکار و حتی ترک شغل کردند.

برخی مطالبات مردم از کابینه/جایگاه استان‌ها در برنامه وزرا کجاست؟

اختلاف نظر بین فعالان گردشگری اصفهان درباره معرفی ضرغامی بسیار زیاد است و برخی به دلایل مذکور از جمله سوابق و تحصیلات غیر مرتبط، او را گزینه مطلوبی برای اداره وضعیت بحرانی گردشگری نمی‌دانند و از طرفی برخی دیگر با استناد به چهره شناخته شده و قدرت نفوذ و تیم‌سازی ضرغامی، او را گزینه‌ای دارای مقبولیت و قاطع و مفید ارزیابی می‌کنند.

در همین راستا بهنام افتخاریان، فعال گردشگری درباره معرفی عزت‌الله ضرغامی به عنوان وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی از سوی ابراهیم رئیسی به مجلس شورای اسلامی، به مهر می‌گوید: این انتخاب از چند جهت قابل بررسی است، در ابتدا باید گفت که شرایط خوبی بر گردشگری و آثار تاریخی اصفهان حاکم نیست و این صنعت دچار رکورد و تعطیلی شده و به نظر می‌رسد که انتخاب عزت‌الله ضرغامی به عنوان وزیر، انتخاب مطلوبی نیست.

او ادامه می‌دهد: شیوع ویروس کرونا باعث شد تا صنعت گردشگری تعطیل و ناامیدی بسیاری در بین فعالان آن ایجاد شود، برای پیشبرد روند گردشگری به سمت رشد در دوران پس از کرونا نیاز به فردی توانمند است که بتواند برنامه‌های خوبی را اجرا و تعاملات بین‌المللی را افزایش دهد. علاوه بر مشکلات در بخش بین‌المللی، در بخش داخلی نیز نیاز به کارهای جدی است تا تورهای داخلی با رونق و کیفیت بیشتری شکل گیرد. در سال‌های اخیر متأسفانه تورهای بی‌کیفیت و بدون پشتوانه که تنها منطبق با سلایق بخشی از مردم است شکل گرفته و نیاز به بازنگری جدی در آن‌ها هستیم.

گروهی دیگر از فعالان گردشگری نیز آنچنان بدبین به این اتفاق نیستند و اعتقاد دارند که رویکرد از شخص مهم‌تر و تعیین کننده‌تر است. آن‌ها می‌گویند که می‌توان از ظرفیت‌های عزت‌الله ضرغامی در صورتی که رویکرد توسعه بازارهای مختلف گردشگری و ارزآوری باشد، استفاده کرد.

محمد پناهی، فعال گردشگری سلامت اصفهان اعتقاد دارد که هر کسی مسئولیت وزارت میراث فرهنگی را بر عهده گرفت، باید به قدرت جوامع مدنی اعتقاد داشته باشد؛ او اظهار می‌کند: حوزه گردشگری جز محدود بخش‌های حاکمیتی است که بخش‌های مدنی در آن نقش گسترده و مهمی دارند، یکی از اولویت‌های وزارت میراث فرهنگی باید واگذاری تصدی‌گری به سازمان‌های مردم نهاد و بخش‌های خصوصی باشد. از طرفی یکی از راه‌های موفقیت وزیر جدید توجه کیفی و کمی به ظرفیت سازمان‌های مردم نهاد در حوزه‌های مختلف گردشگری نظیر گردشگری سلامت است.

مشروح گزارش مهر در این زمینه را اینجا بخوانید.


لرستان؛ مطالبات بیکارترین استان از وزیر کار

این روزها با معرفی و گمانه‌زنی‌ها در مورد لیست کابینه پیشنهادی دولت سیزدهم، استان‌های مختلف چشم به وزارتخانه‌های مرتبط با ظرفیت‌ها و مشکلات خود دارند، به‌طوری‌که در استان لرستان با توجه به نرخ بالای بیکاری و لزوم سیاست‌گذاری جدی در این حوزه نگاه‌ها به سمت وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی دوخته‌شده است.

برخی مطالبات مردم از کابینه/جایگاه استان‌ها در برنامه وزرا کجاست؟

حجت‌الاسلام سید ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری سیزدهم در آخرین سخنانی که با مردم لرستان داشت کلیدواژه‌های «بیکاری، اشتغال و تولید» را به‌صورت پرتکرار به کار برد و مهم‌ترین مشکلات استان را در این حوزه‌ها دانست.

وی که در شبکه استانی افلاک با مردم سخن می‌گفت، با طرح این سوال که چرا استان لرستان بااین‌همه زمین حاصلخیز، منابع آبی، روحیه و تلاش کار وضعیت آن به این‌گونه است؟ افزود: این نیروهای خوب و کارآمد چرا در استان معطل مانده‌اند؟ چرا بیکاری در این استان صدای عده زیادی را درآورده است؟ چرا جوانان تحصیل‌کرده در خیابان‌های خرم‌آباد و بروجرد باید قدم بزنند و همواره دنبال کار بگردند؟

پیگیری مسائل استان توسط نمایندگان لرستان در مجلس شورای اسلامی در فضای چانه‌زنی و گفتگو با وزرای پیشنهادی موضوعی بود که در خطبه‌های نماز جمعه خرم‌آباد نیز به آن اشاره شد. حجت‌الاسلام شاهرخی که پیش‌ازاین تورم، بیکاری و عدم رونق مطلوب کسب‌وکارها را عمده مشکلات استان برشمرده بود خواستار توجه وزرای مرتبط به مسائل لرستان شد.

این در حالی است که لرستان با نرخ بیکاری ۱۵.۲ درصد به همراه چهارمحال و بختیاری در صدر جدول نرخ بیکاری قرارگرفته‌اند.(برای خواندن گزارش مهر اینجا کلیک کنید)

حسین گودرزی نماینده مردم دورود و ازنا در مجلس در گفت و گو با مهر با اشاره به مطالبات مردم لرستان از وزرای پیشنهادی بیان کرد: در این راستا مجمع نمایندگان لرستان با وزاری پیشنهادی نیرو، کار، راه و شهرسازی و همچنین جهاد کشاورزی دیدار و جلسه داشته است.

وی با اشاره به طرح مسائل اختصاصی استان در این جلسات افزود: مجمع نمایندگان استان با این وزرا جلسه اختصاصی داشته است. نماینده مردم دورود و ازنا در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه در استان لرستان بیشتر این وزارتخانه‌ها فعال هستند گفت: مجمع نمایندگان استان با هر کدام از این وزرا مباحث و صحبت‌های جدی داشته است.

گودرزی با اشاره به برخی رایزنی‌های انجام شده، تصریح کرد: به دنبال این هستیم که اگر این وزرا در مجلس رأی آوردند، مصوبات و تعهدات طرفینی عملیاتی شوند.


اردبیل؛ پیگیری مشکلات در حوزه صنعت و معدن

حجت‌الاسلام سید کاظم موسوی نماینده مردم اردبیل، نیر، نمین و سرعین در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با مهر، اظهار کرد: استان اردبیل استان محروم و کمتر توسعه یافته است و تاکنون در هیچ دولتی حق و حقوق این استان در مسیر توسعه پایدار به خوبی ادا نشده و ضروری است در دولت سیزدهم به رغم شرایط سخت اقتصادی کشور و کرونایی، مردم استان اردبیل از مزایای طرح‌های توسعه‌ای مختلف به ویژه سرمایه‌گذاری‌های دولتی استفاده کند.

برخی مطالبات مردم از کابینه/جایگاه استان‌ها در برنامه وزرا کجاست؟

وی تصریح کرد: در جلسات رأی اعتمادی که هفته آینده در صحن علنی مجلس انجام خواهد شد، در کنار توجه به رویکردهای ملی و تقویت همبستگی بیشتر در سطح کشور، تلاش خواهیم کرد تا پیگیر مشکلات حوزه انتخابیه و مردم استان از وزرا و دولت سیزدهم باشیم که با رایزنی‌های انجام شده تلاشمان بر این خواهد بود تا زمینه استقرار واحدهای صنعتی و تولیدی متنوع و همچنین سرمایه‌گذاری‌های بخش دولتی و شبه دولتی را در استان مهیا کنیم.

نماینده مردم اردبیل، نیر، نمین و سرعین در مجلس شورای اسلامی گفت: یکی از وزرایی که ارتباط و تعامل بیشتری را با او داریم وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت و همچنین وزیر اقتصاد و دارایی است که از فرصت پیش آمده و سابقه نمایندگی استفاده خواهیم کرد تا از این وزرا برای تقویت نظام اقتصادی و همچنین راه‌اندازی طرح‌های اشتغال زا کمک بخواهیم.

موسوی افزود: وزیر جهاد کشاورزی نیز که از همکاران ما در مجلس است و سفری نیز به استان اردبیل به همراه دیگر نمایندگان عضو کمیسیون کشاورزی داشتند، قطعاً با توجه به پتانسیل‌های این استان به راه‌اندازی صنایع مرتبط با بخش کشاورزی کمک خواهند کرد که در این زمینه نیز اقدامات مؤثر مورد توجه خواهد بود. ادامه گفتگو را اینجا بخوانید.


خوزستان؛ نگرانی از طرح‌های انتقال آب

سید لفته احمد نژاد نماینده مردم خرمشهر در مجلس شورای اسلامی درباره گزینه پیشنهادی برای وزارت نیرو و مواضع پیشین آن درباره طرح‌های انتقال آب اظهار کرد: همه گزینه‌های این وزارت به خصوص گزینه‌های مرتب با خوزستان به صورت دقیق بررسی می‌شوند و با توجه به برنامه‌های ارائه داده شده و برنامه‌های کلان برای پیشرفت کشور و خوزستان با آنها موافقت یا مخالفت خواهد شد.

وی، مطرح شدن موضوع آب خوزستان را در جلسات مجلس یادآور شد و بیان کرد: یکی از موارد مطرح در جلسات کمیسیون‌های مجلس در رابطه با ساختار وزارت نیرو بود که نمایندگان خوزستان در برابر وزیر نیرو پیشین ایستادگی کردند؛ همچنین یکی از مواردی که من آن را در جلسه اصل ۹۰ مطرح کردم، آثار زیست محیطی سازمان آب و برق خوزستان و وزارت نیرو در رابطه با احداث سد مارد و تأثیر آن بر ماهیان، گاومیش‌ها و ایجاد بسیاری از مسائل بود.

برخی مطالبات مردم از کابینه/جایگاه استان‌ها در برنامه وزرا کجاست؟

نماینده مردم خرمشهر در مجلس با بیان اینکه نمایندگان خوزستان در جلسات متعددی برگزار شده دفاع جانانه انجام دادند بر پیگیری جدی موضوع سدسازی‌ها و انتقال آب تأکید کرد و گفت: موقعیت‌های استراتژیک و جغرافیای خاص استان خوزستان به خصوص شهرهای خرمشهر و آبادان به لحاظ موقعیت گردشگری از پتانسیل‌های بالقوه‌ای برخوردار است اما مردم این شهرها در کنار رودهای کارون، اروند و بهمن‌شیر بدون آب مانده‌اند و این حقوق ابتدایی مردم است.

وی ادامه داد: مبحث آب دغدغه تمامی اهالی خوزستان است و به عنوان یک شهروند خرمشهر در تمام جلسات این موضوع را مطرح کرده‌ام که به مردم خوزستان آن‌قدر فشار وارد می‌کنید که آنها نسبت به همه ناملایمات و نیازهای اشتغال و معیشت اعتراض می‌کنند و به آنها انگ‌هایی زده می‌شود اما با این وجود بر کسی پوشیده نیست که خوزستان برای مملکت خود ایستادگی کرد، به خصوص خرمشهر در زمان جنگ سپر بود و بسیاری از مردمش شهید شدند و آنهایی که ماندند در تمام صحنه‌های سیاسی و اجتماعی حضور دارند.

احمد نژاد، ظرفیت‌های خوزستان را برای توسعه کشور یادآور شد و گفت: جلگه حاصلخیز خوزستان به شورزار و کویر تبدیل شده که در صورت احیا شدن و سرمایه‌گذاری بر بخش کشاورزی، خوزستان قادر است همه کشور را به لحاظ محصولات کشاورزی بی‌نیاز کند.

وی ادامه داد: اگر یک‌چهارم هزینه‌ای را که در رابطه با احیای کویر صرف شده صرف شیرین کردن آب دریا شود هم خوزستان آب خواهد داشت و همه نیاز آبی سایر استان‌ها مثل اصفهان تأمین خواهد شد.

نماینده مردم خرمشهر در مجلس با بیان اینکه مشکل خوزستان فقط آب نیست به دیگر مشکلات استان در حوزه‌ها نفت، بنادر، گمرکات، زیرساخت‌ها، عمران و اشتغال اشاره کرد. ادامه این گفتگو را اینجا بخوانید.


همدان؛ آمارهای رویایی در حوزه صنعت و سرمایه‌گذاری

وضعیت اشتغال و سرمایه‌گذاری در کشور و به‌تبع آن استان همدان در سال‌های دولت تدبیر و امید و البته دولت‌های قبل از آن چندان شرایط مناسبی نداشته است و کشور در یک مسئله اساسی طی سال‌های متمادی دچار مشکل و بحران بوده است.

یک فعال اقتصادی در همدان گفت: آمارها و گزارش‌های ارائه‌شده باعث تعلق گرفتن بودجه به استان می‌شود و ارائه مطالب غیر کارشناسانه لطمه زیادی به همدان خواهد زد.

برخی مطالبات مردم از کابینه/جایگاه استان‌ها در برنامه وزرا کجاست؟

بهرام هاشمی در گفتگو با مهر مطرح کرد: در دولت قبلی و در آخرین روزهای سال مصوبه‌ای در تاریخ ۱۳۹۹/۱۰/۱۷ اعلام شد و ۹۱ شهرستان غیر برخوردار را معرفی کردند که در این لیست می‌توان شهرستان‌هایی از استان‌های مطرح ازجمله تهران، آذربایجان شرقی، خراسان رضوی، سمنان و حتی استان اصفهان را دید کرد ولی متأسفانه نامی از استان همدان در این میان نبود.

هاشمی با بیان اینکه مقدار سرمایه‌گذاری انجام‌شده در استان، مصارف، درآمدها و مخارج استان در جدولی تهیه‌شده که می‌توان دید شرایط استان همدان چگونه است، افزود: در آماری که از سرمایه‌گذاری خارجی در نمودار منتشرشده توسط وزارت اقتصاد ارائه‌شده، به‌وضوح می‌توانیم ببینیم که سهم سرمایه‌گذاری خارجی در استان همدان بسیار ناچیز و نزدیک به صفر است.

وی افزود: نمی‌دانم آمار اینکه استان همدان رتبه اول اشتغال و سرمایه‌گذاری را کسب کرده از کجا آمده است.

هاشمی بیان کرد: استان‌های صنعتی گروه یک مثل استان مرکزی، تهران، سمنان، اصفهان، خراسان رضوی، آذربایجان شرقی و کرمانشاه در رده‌بالا قرارگرفته‌اند و با یک مقایسه ساده درمی‌یابیم که در استان کرمانشاه چند نمونه کارخانه پتروشیمی و کارخانه فولاد در حال فعالیت و افتتاح بوده و با توجه به زلزله اخیر اشتغال خیلی بالایی ایجاد شده است.

این فعال اقتصادی گفت: در بحث صادرات و واردات نیز با نگاهی به وضعیت مرزنشینان استان کرمانشاه این سؤال ایجاد می‌شود که استان همدان چرا نباید جزو این ۹۱ نقطه کم برخوردار نباشد و استان‌های خیلی خوب در حوزه معدن و فرآوری معدن در این لیست قرار بگیرند.

هاشمی اضافه کرد: آقای «فاطمی امین» که برای صنعت معرفی‌شده‌اند در بحث عدالت صنعتی در زمان دولت قبلی که معاون وزیر بوده‌اند اقداماتی انجام دادند ولی انتهای کار فرصت به پایان رسید و به نتیجه نرسید.


بوشهر؛ چشم به راه حل مشکل آب و برق

رئیس مجمع نمایندگان استان بوشهر در مجلس شورای اسلامی گفت: حل مشکلات حوزه آب و برق باید در اولویت برنامه‌های وزارت نیرو در استان بوشهر باشد.

حجت‌الاسلام موسی احمدی در گفت‌وگو با مهر اظهار داشت: مجمع نمایندگان استان بوشهر در مجلس شورای اسلامی در نشست‌های مختلفی با وزرای پیشنهادی، دغدغه‌ها، اولویت‌ها و برنامه‌ها را مورد بررسی و بحث و گفت‌وگو قرار داده است.

برخی مطالبات مردم از کابینه/جایگاه استان‌ها در برنامه وزرا کجاست؟

وی اضافه کرد: در همین راستا روز گذشته اعضای مجمع نمایندگان استان بوشهر در جلسه‌ای صمیمانه، مشکلات و دغدغه‌های مربوط به حوزه‌های انتخابیه خود را با علی اکبر محرابیان وزیر پیشنهادی نیرو مطرح کردند.

رئیس مجمع نمایندگان استان بوشهر افزود: اعضای مجمع نمایندگان بوشهر مباحث مهمی در دو بخش آب و برق استان از جمله احداث و فعال شدن آب شیرین کن‌ها، اصلاح و بهبود شبکه‌های آب رسانی، تکمیل پروژه سدسازی استان و استقلال برق منطقه‌ای از استان فارس بیان کردند.

وی ادامه داد: وزیر پیشنهادی نیرو نیز ضمن تأیید مسائل مطرح شده وعده دادند که بعد از رأی اعتماد از نمایندگان مجلس، مطالب و دغدغه‌های مجمع را برای پیگیری در دستور کار قرار دهد.

احمدی خاطرنشان کرد: در پایان این جلسه اعضای مجمع نمایندگان استان بوشهر در مجلس حمایت خود از تصدی وزارت نیرو توسط محرابیان را اعلام کردند.


زنجان؛ مطالبه انتصاب استاندار کارآمد

حجت‌الاسلام مهدی باقری نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با مهر، با بیان اینکه انتظار امروز مردم استان زنجان، انتخاب یک استاندار قوی و کارآمد است، اظهار کرد: همه دلسوزان استان انتظار دارند، استانداری که قرار است فرصت خدمت به این خطه از ایران اسلامی را پیدا کند، باید علاوه بر سلامت نفس، پاک‌دستی و دلسوزی، توانمندی بالایی نیز داشته باشد تا بتواند علاوه بر حل مشکلات، مدیریت وی نیز منجر به ارتقای جایگاه استان به ویژه در حوزه اقتصادی شود.

برخی مطالبات مردم از کابینه/جایگاه استان‌ها در برنامه وزرا کجاست؟

وی با تاکید بر اینکه آنچه که امروز مردم استان از نمایندگان خود مطالبه می‌کنند، حضور یک استاندار مردمی و جهادی است، یادآور شد: مدیر جهادی از این جهت که تمام‌وقت مشغول به خدمت و تلاش بوده و پشت میزنشین نباشد و از طرفی با مردم بوده و در دل مردم باشد، به گونه‌ای که مردم استاندار را در دسترس خود بدانند.

این نماینده مجلس با اشاره به اینکه همه این موارد را با وزیر پیشنهادی کشور در میان گذاشته و بیان کرده‌ایم که مردم از نمایندگان خود چنین انتظاراتی دارند، افزود: هر چند معتقدیم این موضوع باید در همه جای کشور تعمیم داده شده و این روحیه در انتخاب استانداران وجود داشته باشد که اولاً کارآمد و توانمند بوده، در ثانی دلسوز، پرتلاش، مردمی و جهادی باشند.

باقری با بیان اینکه یکی دیگر از مطالباتی که مردم از نمایندگان مجلس دارند، این است که استانداری برای استان انتخاب شود که به همه موارد و چالش‌های بومی و منطقه‌ای استان اشرافیت کامل داشته باشد، عنوان کرد: به همین خاطر اولویت و انتظار مردم، گزینش استاندار بومی است که این موضوع را نیز مطرح کردیم.

نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: هدف از بومی بودن استاندار، ارتقای کارآمدی و بازدهی بالا است، وگرنه بحث تعصب قومی مطرح نبوده که بخواهد فرد بومی را برای این مسند مطرح کند، به همین خاطر استاندار کارآمد بومی مدنظر است.(ادامه گفتگو را اینجا ببینید.)


نگاه برخی نمایندگان مجلس به کابینه پیشنهادی


و اما نگاهی به اظهارات نمایندگان مجلس حکایت از رضایت از لیست پیشنهادی دولت دارد؛ هرچند که برخی از وزرا احتمالاً موفق به گرفتن رأی اعتماد از مجلس نخواهند شد.

حجت الاسلام سید محمدرضا میرتاج‌الدینی رئیس فراکسیون انقلاب اسلامی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با مهر گفت: بررسی‌های اولیه وزرای پیشنهادی طی هفته گذشته در مجلس و در کمیسیون‌های مربوطه انجام شد، بنده چندین دوره سابقه حضور در مجلس را دارم ولی تاکنون به این شکل جلسات بررسی وزرای پیشنهادی منظم و طولانی و دقیق بررسی نشده بود.

برخی مطالبات مردم از کابینه/جایگاه استان‌ها در برنامه وزرا کجاست؟

میرتاج الدینی افزود: تمامی وزرای پیشنهادی دولت آیت الله رئیسی علاوه بر کمیسیون‌های اختصاصی در کمیسیون‌های مرتبط ارزیابی شدند و دغدغه‌ها و برنامه‌ها و مسائل و مشکلات مربوطه بررسی شد. پیش بینی بنده روی اکثریت وزرا مثبت است و فکر می‌کنم اکثریت وزرا رأی اعتماد بگیرند. بیشتر وزرا جوان و با برنامه هستند، آیت الله رئیسی مدیران با سابقه‌ای را به عنوان وزیر به مجلس پیشنهاد داده و رویکرد جوانگرایی نقطه مثبت و قوی کابینه است.

سید کاظم دلخوش سخنگوی کمیسیون حقوقی و قضائی مجلس با بیان اینکه افراد توانمند، متعهد و متخصص باید در رأس وزارتخانه‌ها قرار گیرند، بیان کرد: برای مجلس وزارتخانه اقتصادی و امور دارایی بسیار مهم است زیرا شرایط اقتصادی کشور به گونه‌ای است که دیگر وقت آزمایش و خطا نیست. وزرای اقتصادی پیشنهادی ضعیف بوده و نمی‌توانند پاسخگوی نیازهای دولت باشند و مسائل را به خوبی مدیریت کنند و به اعتقاد بنده دولت باید در این بخش قوی‌تر عمل می‌کرد.

برخی مطالبات مردم از کابینه/جایگاه استان‌ها در برنامه وزرا کجاست؟

دلخوش از وزرای دولت جدید خواست که جهادی عمل کنند و تصریح کرد: اگر وزرا بخواهند تنها به ساعت اداری اکتفا کنند هیچ مشکلی حل نمی‌شود.

محمدرضا احمدی عضو هیئت رئیسه کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس هم با اشاره به برگزاری دو نشست تخصصی با وزرای پیشنهادی مربوط به حوزه آموزش، اظهار کرد: دو نشست صمیمی با باغ‌گلی و زلفی گل برگزار و هریک از اعضای کمیسیون به جمع‌بندی‌هایی رسیدند. وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش مسلط بر مسائل و مشکلات آموزش و پرورش نیست، این وزارتخانه برای نمایندگان مجلس از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است چراکه بیش از ۱۵ میلیون دانش آموز و یک میلیون معلم به طور مستقیم با این وزارت آموزش و پرورش در ارتباط هستند و در این وزارتخانه جایی برای آزمون و خطا وجود ندارد.

برخی مطالبات مردم از کابینه/جایگاه استان‌ها در برنامه وزرا کجاست؟

وی با اشاره به اینکه زلفی‌گل در پاسخ به سوالات و اشکالات نمایندگان نشان داد از تسلط ویژه بر موضوعات و مسائل وزارت علوم برخوردار است، افزود: بررسی‌ها نشان می‌دهد وی می‌تواند در این حوزه مدیریت مناسبی داشته باشد.

ابوالفضل ابوترابی نماینده مردم نجف آباد در مجلس در گفت‌وگو با مهر با اشاره به ملاک و معیارهای رأی اعتماد به وزرای دولت سیزدهم اظهار داشت: مسائل اقتصادی اصلی ترین چالش کشور است و طبیعتاً انتخاب وزیر اقتصاد حساسیت بالایی دارد و باید علاوه بر کارهای علمی همزمان شجاعت تغییر تحول بنیادین داشته باشند. وزرایی که بخواهند مسیر گذشته را ادامه دهند محکوم به شکست هستند بنابراین باید وزرایی تحول‌گرا و شجاع باشند که در ابتدا در مقابل بدنه وزارت خانه مربوطه قرار گیرند و ساختارهای معیوب را تغییر دهند.

برخی مطالبات مردم از کابینه/جایگاه استان‌ها در برنامه وزرا کجاست؟

وی در خصوص وزیر پیشنهادی نیرو گفت: وزیر پیشنهادی فردی با تجربه و دارای سوابق درخشانی است اما در حال حاضر اظهار نظر قطعی و قضاوت آنها زود است و بعد از یک هفته می‌توان اظهار نظر کرد.

علی کریمی فیروزجایی دبیر هیئت رئیسه مجلس یازدهم هم در گفتگو با مهر افزود: کابینه پیشنهادی دولت برای تحول آفرینی انسجام دارد و مجلس با نگاه مثبت به اکثریت کابینه رای خواهد داد اما این مسئله نافی نقش نظارتی و بررسی‌های کارشناسی مجلس نیست بلکه به معنای همسویی با دولت در حل تنگناهای محوری است.

برخی مطالبات مردم از کابینه/جایگاه استان‌ها در برنامه وزرا کجاست؟

عضو خانه ملت گفت: با توجه به فضای کنونی مجلس کار برای ۳ یا ۴ نفر از وزیران پیشنهادی سخت است که رأی آوری آنها بستگی به نوع دفاع خودشان و رئیس جمهور در صحن علنی دارد.

حجت الاسلام محمد سبزی نماینده مردم ساوه و زرندیه در مجلس در گفتگو با مهر عنوان کرد: کابینه دولت سیزدهم چهره‌های جدیدی دارد و افراد جوان و توانمند و انقلابی در آن دیده می‌شود، لازم است که حتماً از این لیست حمایت شود تا همه افراد پیشنهاد شده و یا بخشی از آنها رأی لازم را کسب کنند. باید از دولت سیزدهم حمایت شود تا دولتی قوی، کارآمد و پای کار شکل بگیرد.

برخی مطالبات مردم از کابینه/جایگاه استان‌ها در برنامه وزرا کجاست؟

وی تصریح کرد: پیش بینی می‌شود اکثریت وزرای پیشنهادی رأی اعتماد مجلس را کسب کنند ولی در خصوص وزرای آموزش و پرورش، نیرو و ورزش و جوانان این احتمال وجود دارد که مجلس درخواست معرفی گزینه‌های دیگری را از دولت داشته باشد.

خلیل بهروزی فر عضو کمیسیون اجتماعی مجلس در گفتگو با مهر با اشاره به نگاه مثبت نمایندگان مجلس نسبت به وزیر پیشنهادی بهداشت و درمان، اظهار کرد: دغدغه اصلی وکلای ملت اهتمام جدی وزرات بهداشت برای مدیریت منطقی و اصولی بیماری کرونا است و به نظر می‌رسد وزیر پیشنهادی عزم کافی برای اداره اوضاع کنونی را داشته باشد.

برخی مطالبات مردم از کابینه/جایگاه استان‌ها در برنامه وزرا کجاست؟

وی با اشاره به سوابق علمی و مدیریتی «عین الهی»، وزیر پیشنهادی بهداشت و درمان، افزود: وزیر پیشنهادی که رئیس جمهوری معرفی کرده زمانی معاون وزیر بوده و علاوه بر آن در بخش‌های مختلف نیز به صورت میدانی و مدیریتی به مردم خدمت کرده است.

علیرضا نظری نماینده مردم خمین در مجلس در گفتگو با مهر در خصوص کابینه پیشنهادی دولت سیزدهم گفت: وزرای پیشنهادی در سه گروه قرار می‌گیرند. گروه اول چهره شناخته شده، دارای سابقه مدیریت و اجرایی خوب هستند و این افراد با رأی بالای نمایندگان وزیر می‌شوند، گروه دوم تجربه اجرایی و تخصص را دارند ولی با این وجود نظر مثبت اکثریت مجلس را کسب نکرده‌اند و احتمال رأی اعتماد گرفتن آنها ضعیف است و گروه سوم وزرایی هستند که سابقه اجرایی و مدیریت آنها متناسب به وزارتخانه‌ای که برای آن معرفی شدند، نیست بنابراین این گروه مورد تأیید مجلس نیستند.

برخی مطالبات مردم از کابینه/جایگاه استان‌ها در برنامه وزرا کجاست؟

وی تصریح کرد: وزرای پیشنهادی کشور، میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، مسکن و شهرسازی، اقتصاد، بهداشت، دادگستری و دفاع در گروه اول قرار دارند و رأی اعتماد مجلس را کسب می‌کنند. وزرای پیشنهادی فرهنگ و ارشاد، ورزش و جوانان، نیرو و اطلاعات در گروه دوم هستند که احتمال تأیید آنها از سوی مجلس ضعیف است و لب مرز هستند. وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش نیز در گروه سوم قرار دارد و با شرایط موجود موفق به کسب رأی اعتماد نمایندگان نمی‌شود.


بنابراین گزارش، پس از بررسی برنامه‌های ۱۹ وزیر پیشنهادی رئیس‌جمهور در کمیسیون‌ها، فراکسیون‌ها و مجامع استانی مجلس، که در قالب حدود ۲۷۰ جلسه با وزرای پیشنهادی صورت گرفت، از شنبه -۳۰ مرداد صحن علنی مجلس شورای اسلامی شاهد بررسی صلاحیت و برنامه‌های وزرای پیشنهادی در دو نوبت صبح و بعدازظهر خواهد بود.

بر اساس ماده ۲۰۴ آئین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی در زمان بررسی برنامه‌ها و صلاحیت وزرای پیشنهادی، ابتدا رئیس‌جمهور به مدت ۲.۵ ساعت فرصت خواهد داشت که در صورت ضرورت در صحن علنی مجلس حضور یافته و به دفاع از برنامه‌های دولت و همچنین معرفی وزرای پیشنهادی و برنامه‌های آن‌ها بپردازد.

در ادامه ۵ نماینده موافق و ۵ نماینده مخالف، در خصوص کلیات برنامه به ارائه دیدگاه‌های خود خواهند پرداخت. سپس بررسی صلاحیت و برنامه‌های هر یک از وزرای پیشنهادی بر اساس حروف الفبا و با ارائه گزارش کمیسیون مربوطه هر وزیر آغاز خواهد شد. پس‌ازآن دو نماینده موافق و دو نماینده مخالف که هرکدام ۱۵ دقیقه فرصت خواهند داشت به ارائه دیدگاه‌های خود در خصوص وزیر پیشنهادی بپردازند و وزیر پیشنهادی نیز ۳۰ دقیقه می‌تواند از برنامه‌های خود دفاع کند.

این روند از روز شنبه در دو نوبت صبح و عصر جلسه علنی مجلس ادامه خواهد یافت. پس از پایان بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی که پیش‌بینی می‌شود حدود ۴ روز به طول بیانجامد، رأی‌گیری کلی برای وزرای پیشنهادی در صحن علنی انجام و نتایج آن در آن جلسه اعلام خواهد شد.

لینک کوتاه : https://kalannews.ir/?p=2829

برچسب ها

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.