• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳

بذرپاش: سازمان دیوان محاسبات کشورهای اسلامی تشکیل شود

  • 25 مرداد 1401 - 13:53
بذرپاش: سازمان دیوان محاسبات کشورهای اسلامی تشکیل شود

به گزارش خبرگزاری مهر، «افل یاسین خٌضیر» رئیس دیوان محاسبات عراق به همراه سفیر این کشور و هیئتی از دیوان محاسبات عراق با حضور در دیوان محاسبات با «مهرداد بذرپاش» و سایر مسئولان این نهاد نظارت دیدار و گفتگو کرد.
در این دیدار که به منظور امضای تفاهم‌نامه همکاری مشترک میان دیوان محاسبات‌های دو کشور انجام شد، پیرامون موضوعات مهمی مذاکره به عمل آمد.
مهرداد بذرپاش ضمن خوشامدگویی به هیئت عراقی، گزارشی از اقدامات تحولی در دیوان محاسبات کشورمان را ارائه کرد و از انتشار گزارش تفریغ بودجه سال ۱۴۰۰ شش ماه زدتر از موعد مقرر قانونی، تفریغ‌های دوماهه از نحوه اجرای بودجه سال جاری، راه اندازی مرکز نوآوری و خانه خلاق و فعال شدن سامانه ارتباط مردمی ۱۹۸ به عنوان برخی از مهمترین عملکردهای این نهاد نظارتی نام برد.
وی در ادامه به برخی موضوعات مشترک با کشور عراق پرداخت و با اشاره به قراردادهای منعقده میان دو کشور، درباره صادرات گاز و برق، بر وصول مطالبات کشورمان تاکید کرد و خواستار کمک دیوان محاسبات عراق در تحقق این موضوع شد.
اجرایی سازی پروژه‌های مشترک در حوزه نفت به منظور استفاده از ذخایر و حفاظت از منابع مشترک نفتی و گازی و لزوم برنامه ریزی جهت نظارت بر نحوه اجرای پروژه‌ها از دیگر موضوعاتی بود که توسط رئیس کل دیوان محاسبات مطرح شد.
بذرپاش سپس به مسائل زیست محیطی و به صورت خاص، پدیده گردوغبار و آلودگی هوا ناشی از ریزگردها پرداخت و سوءمدیریت در بهره‌برداری از منابع آبی را از مهمترین علل بروز گرد و غبار دانست.
عدم تکمیل فرآیند مالچ پاشی در مناطق هدف و عدم اجرای طرح بیابان‌زدایی از دیگر موضوعاتی بود که توسط وی به عنوان مهمترین عوامل ریزگردها از آنها نام برده شد.
سومین موضوعی که توسط رئیس کل دیوان محاسبات کشورمان مطرح شد، پیشنهاد تشکیل سازمان دیوان محاسبات کشورهای اسلامی بود.
وی با اشاره به ظرفیت موجود در کشورهای اسلامی و مسائل مشترک گسترده‌ای که بین این کشورها وجود دارد، تشکیل چنین سازمانی را برای اقدامات مشترک نظارتی و همکاری‌های گسترده‌تر ضروری دانست.
رئیس کل دیوان محاسبات در پایان، با تشکر از مهمان نوازی دولت و مردم عراق در ایام اربعین، اظهار امیدواری کرد با همکاری‌های متقابل دو کشور، شرایط برای سفر هرچه بهتر و ارزان‌تر زائران ایرانی و عراقی در هر دو کشور فراهم شود.
در بخش دیگری از این دیدار، «رافل یاسین خضیر» ضمن تشکر از میزبانی دیوان محاسبات جمهوری اسلامی ایران، با اشاره به ظرفیت‌های مشترک ایران و عراق، حضور در ایران و امضای یادداشت تفاهم همکاری میان دو دیوان را نخستین گام در پروژه‌های مشترک نظارتی میان دو کشور دانست.
رئیس دیوان محاسبات عراق با استقبال از پیشنهاد ایران مبنی بر تشکیل سازمان دیوان محاسبات‌های کشورهای جهان اسلام، این اقدام را حرکتی جدید در هم افزایی میان دستگاه‌های نظارتی مالی و انتقال تجربیات قلمداد کرد.
رافل یاسین خضیر با اشاره به ساختار دیوان محاسبات کشورمان و وجود دادسرا و هیئت‌های مستشاری و جلسات محکمه، خواستار ارتباط بیشتر و انتقال این تجربیات به دیوان محاسبات عراق شد.
وی ضمن دعوت از بذرپاش جهت حضور در عراق و بازدید از دیوان محاسبات این کشور، اظهار امیدواری کرد با امضای تفاهم‌منامه همکاری مشترک، اتفاقات مثبتی در آینده‌ی روابط دو دیوان رقم بخورد.لازم به ذکر است در پایان این دیدار، یادداشت تفاهم همکاری مشترک میان دیوان محاسبات جمهوری اسلامی و جمهوری عراق به امضای رؤسای دو کشور رسید.

لینک کوتاه : https://kalannews.ir/?p=27787

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.