• امروز : سه شنبه - ۴ اردیبهشت - ۱۴۰۳

بایدن: اولین دور مذاکرات ثبات راهبردی با روسیه امیدبخش بود

  • 09 مرداد 1400 - 14:40
بایدن: اولین دور مذاکرات ثبات راهبردی با روسیه امیدبخش بود

به گزارش مهر به نقل از تاس، «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا درباره اولین دور گفتگوهای ثبات راهبردی بین روسیه و آمریکا که چهارشنبه هفته گذشته انجام شد، اعلام کرد که این مذاکرات امیدوار کننده بوده است.

بایدن در پاسخ به پرسش خبرنگاری مبنی بر اینکه آیا وی از دور اول این گفتگوها راضی است، گفت: ما در فرایند (این گفتگوها) هستیم و من (نسبت به آن) امیدوار هستم. وی از دادن توضیحات بیشتر در این زمینه خودداری کرد.

دور اول گفتگوهای حضوری ثبات راهبردی بین روسیه و آمریکا در روز چهارشنبه هفته گذشته در شهر «ژنو» سوئیس با حضور سرگئی ریابکوف و وندی شرمن معاونان وزارتخانه های خارجه روسیه و آمریکا برگزار شد.

وزارت خارجه آمریکا در بیانیه ای در همین زمینه این مذاکرات را حرفه ای و جدی ارزیابی کرد.

به گزارش مهر، واشنگتن در فوریه سال جاری به طور رسمی پیمان استارت نو (New START) را توسعه داد. توافقی که تسلیحات هسته ای طرفین را به ۷۰۰ موشک، ۸۰۰ پرتابگر موشک و یک هزار و ۵۵۰ کلاهک جنگی تا ۵ فوریه ۲۰۲۶ محدود می سازد. تصمیم آمریکا برای احیای این پیمان که توسط «باراک اوباما» رئیس جمهور وقت ایالات متحده و «دیمیتری مدودوف» رئیس جمهور وقت روسیه (در سال ۲۰۱۰) امضا شده بود، مورد استقبال مسکو قرار گرفت.

واشنگتن در همین رابطه بارها از چین خواسته است که همراه با روسیه به گفتگوهای کنترل تسلیحات بپیوندد. در همین حال پکن اعلام کرده است که زرادخانه های این کشور در مقایسه با زرادخانه های آمریکا کوچک است اما چین آماده است گفتگوهایی دو جانبه درباره امنیت راهبردی با آمریکا «بر اساس اصل مساوات و احترام متقابل» داشته باشد.

از سرگیری مذاکرات احیای پیمان استارت نو در پی گفتگوهای «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه و «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا در دیدار ماه گذشته شان در ژنو سوئیس است. آنها توافق کردند که مذاکرات موسوم به «گفتگوهای ثبات راهبردی» بین دو کشور با هدف کاهش خطر جنگ هسته ای، مجدداً شروع شود.

تمدید توافق کنترل تسلیحات پیش از این تحت تاثیر تنش ها بین واشنگتن و مسکو بر سر بحران در اوکراین، ادعاهای مداخله روسیه در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در سال ۲۰۱۶ و حملات سایبری منسوب به روسیه قرار گرفته بود.

لینک کوتاه : https://kalannews.ir/?p=619

برچسب ها

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.