• امروز : شنبه - ۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳

بانک‌ها برای گسترش عدالت و بهبود توزیع درآمد در جامعه تلاش کنند

  • 11 شهریور 1400 - 2:37
بانک‌ها برای گسترش عدالت و بهبود توزیع درآمد در جامعه تلاش کنند

به گزارش مهر، حجت الاسلام سید محمدعلی آل هاشم شامگاه چهارشنبه در دیدار اعضای کمسیون هماهنگی بانک‌های آذربایجان شرقی با وی گفت: چند سالی است دهم شهریور سالروز تصویب قانون عملیات بانکی بدون ربا و اغاز هفته بانکداری اسلامی است و این روز را به تمام بانکی‌ها تبریک عرض می‌کنم.

وی ادامه داد: در حال حاضر بانک‌ها بخش مهمی از سپرده‌های قرض الحسنه را از طریق عقود بانکی یا مستقیم در فعالیت‌های اقتصادی، سرمایه گذاری می‌کنند که این با فلسفه وجودی این سپرده‌ها ناسازگار است؛ چون هدف از تشریع قرض الحسنه اعتلای معنوی قرض دهنده و رفع نیاز نیازمندان جامعه است و این دو در صورتی تحقق می‌یابد که کل سپرده‌های پس انداز قرض الحسنه به نیازمندان قرض داده شود.

آل هاشم ابراز داشت: بسیاری از صاحب نظران اعتقاد دارند قوانین بانکی بدون ربا با تبدیل شدن به قوانین صوری عملاً کارایی خود را از دست داده است و هم اکنون در بسیاری از بانک‌ها احکام اسلامی پیاده نمی‌شود.

امام جمعه تبریز افزود: مقام معظم رهبری در جلسه شورای عالی هماهنگی اقتصادی قوا برای گشایش در مسائل اقتصادی فرمودند «برای حل برخی از مسائل کلیدی اقتصاد مانند مشکلات نظام بانکی نقدینگی، اشتغال، تورم و فرایند بودجه ریزی باید تصمیم‌های جدی و عملیاتی بگیرید».

وی گفت: اگر مؤلفه‌های اسلامی شدن نظام بانکی را پرهیز از بهره، توزیع عادلانه سود و گسترش روح تعاون و ایثار در میان مردم بدانیم، متأسفانه نظام بانکی در سال‌های گذشته، کارنامه چندان موفقی نداشته است.

آل هاشم ادامه داد: بر اساس قانون عملیات بانکی بدون ربا، یکی از اهداف نظام بانکی، گسترش تعاون عمومی و قرض الحسنه از طریق جذب و جلب وجوه آزاد و اندوخته‌ها است؛ در حالی که آمار رسمی بانک مرکزی نشان می‌دهد باگذشت زمان، سهم قرض الحسنه اعطایی بانک‌ها به شدت کاهش یافته است.

وی گفت: یکی از اهداف اساسی بانکداری اسلامی، در کنار سایر نهادهای نظام، گسترش عدالت و بهبود بخشیدن توزیع درآمد در جامعه است و بعد از پدیده ربا، این معیار مهم‌ترین تمایز بانکداری اسلامی و سنتی است.

لینک کوتاه : https://kalannews.ir/?p=4197

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.